Šaltinis:
Automanas.lt
REKLAMA
Fast Lap, Palangos Omnitel 1000 km trasoje pirmą vietą užėmė vienas iš nedaugelio lenktyninių bolidų turinčių Automano LIKE lipduką. Palangos 1000km trasoje automanas pakalbino Andrių Kontrimą ir Paulių Insodą.
Kaip gimė mintis kurti jau legendiniu tapusį Audi Xtra Coupe projektą?
O viskas prasidėjo nuo BMW :)
Paruošėme BMW E30 kalnų lenktynėms, kurios tuo metu buvo ypač populiarios - jose startuodavo virš 80 dalyvių. Po kelių lenktynių supratome, kad BMW sportinio variklio greitam važiavimui neužteks, reikia ir sportinės pavarų dėžės, kuri tuo metu kainavo neįkandamus pinigus.
Supratome, kad su standartine pavarų dėže galima važiuoti tik su automobiliu, kurio variklis yra su turbo kompresoriumi, tai užtikrina ne tik pakankamą galią, tačiau ir leidžia važiuoti su standartine pavarų dėže, nes variklio darbinis apsisukimų diapazonas yra gerokai platesnis už atmosferinių variklių.
Biudžetas buvo ribotas, tad tuo metu apie Mitsubishi ar Subaru net negalvojome, tad pasirinkome Audi, kuri prieš dvidešimt metų karaliavo ne tik ralyje ant žvyro dangos, tačiau ir JAV žiedinių lenktynių serijose IMSA ir TransAm. Kaip vėliau supratome, IMSA ir TransAm buvo truputį kitokie automobiliai nei standartiniai gamykliniai Audi :)
[caption id="attachment_45680" align="alignnone" width="524"]
Projekto pradžia 2003 metais[/caption]
Kiek ilgas kelias buvo iki galutinio projekto trasoje? Kokie pagrindiniai iššūkiai, kuriuos teko įveikti konstruojant tokį bolidą?
Pradžioje atrodė viskas paprasta, po kelių mėnesių darbo garaže Audi jau važiavo trasoje. Ir po pusmečio darbo bei bandymų trasoje jau stovėjome 1000km lenktynių starte.
Treniruočių metu truputį "stuktelėjome" į betoninius blokus. Atrodė smūgis buvo nedidelis, tačiau parsitempus automobilį į aptarnavimo zoną pasirodė, kad Audi priekis sudaužytas į šipulius, net turbokompresorius lūžo per pusę. Tačiau per naktį mechanikai suremontavo automobilį, o Mantas iš Turboserviso surinko ir atvežė naują turbokompresorių. Viskas buvo padaryta per mažiau nei 12 valandų.
Pirmosiose lenktynėse Audi Xtra Coupe nefinišavo, sustojome dėl lūžusio išmetimo kolektoriaus, dėl patirties stokos kolektoriaus gamybai buvo pasirinktas netinkamas metalas ir dėl nuolatinės aukštos temperatūros susilpnėjus metalui kolektorius lūžo.
Vėliau supratome ir avarijos priežastį - buvo neteisingai suprojektuota galinė pakaba ir galiniai ratai turėjo per didelį "bump steer'ą", todėl nelygiame posūkyje nuslydo galiniai ratai, o siauroje trasos dalyje jau neužteko vietos ištaisyti padėtį.
Po to porai metų Audi Xtra Coupe projektą teko atidėti dėl ilgapirščių - vagystės iš garažo ir Xtra Racing parduotuvės padarė didžiulių nuostolių, vėl atsistoti ant kojų prireikė beveik trijų metų.
2007 metais atnaujinome projektą, jau buvome nemažai išmokę ir stipriai pagilinę technines žinias, tad pradėjome taisyti projektavimo klaidas ir tobulinti silpnas vietas, per pusantrų metų praktiškai visiškai iš naujo sukūrėme automobilį, suprojektavome naują pakabą, padarėme naują elektros sistemą, stipriai patobulinome stabdžius, Audi Xtra Coupe pakeitėme beveik viską, iš pirmųjų metų liko tik variklis.
2008 metais vėl stojome prie starto linijos 1000km lenktynėse. Tais metais Audi Xtra Coupe važiavo žymiai greičiau ir po pirmų lenktynių ratų Porsche, Ferrari, BMW M3, Mitsubishi Lancer Evo važiavo paskui Audi. Ir vėl nefinišavome, sulūžo šarnyras, ištyrus rentgenu nustatėme, kad šarnyre buvo panaudotas per silpnas metalas ir neatlaikė didesnio krūvio važiuojant su slick tipo padangomis.
Tačiau iš tikrųjų greitai Audi Xtra Coupe pradėjo važiuoti tada, kai pradėjome domėtis "dataloggingu". Kai pradėjome matyti techninių pakeitimų ir automobilio reguliavimo įtaką "skaičiais", per labai trumpą laiką "suradome" daugiau nei 3 sekundes Nemuno Žiede. 2008 metų pabaigoje vykusiose Baltic Open žiedinėse lenktynėse Nemuno Žiede Andriaus Firanto vairuojama Audi vieną ratą įveikė per 1:19, tų lenktynių metu antroje vietoje važiavęs automobilis vieną ratą įveikdavo visomis 4 sekundes lėčiau nei Audi.
Tuo metu supratome, kad didelio galingumo dar greitesniam važiavimui neužteks ir pradėjome aktyviai tobulinti visus Audi komponentus pagal problemas fiksuojamas "dataloggingo" kaupiamuose duomenyse.
Vienas didesnių patobulinimų buvo unikalių Audi Xtra Coupe amortizatorių suprojektavimas, kuriuos pagal mūsų brėžinius pagamino garsi Olandų įmonė Intrax. Verta paminėti, kad garsiosios Niurburgringo Nordschleife trasos rekordas su "gatvinėmis" padangomis yra pasiektas naudojant Intrax amortizatorius. Intrax įkūrėjęs Henk Thuis kūrė amortizatorius Michaeliui Schumacheriui, kai Michaelis atstovavo Formulės 1 Benetton Renault komandai. Iki šiol bendradarbiaujame su Intrax tiek tobulindami Audi Xtra Coupe pakabą, tiek siūlydami Xtra Racing klientams individualius pakabos sprendimus.
2010 metais pagaminome naują variklį ir beveik visus metus paskyrėme automobilio bandymams bei reguliavimui, kas leido 2010 metų pabaigoje vieną Nemuno Žiedo ratą apsukti per 1:16, tai buvo vieno rato įveikimo rekordas pasiektas neoficialių lenktynių metu.
Bet kuo greičiau važiavo Audi, tuo daugiau kilo problemų dėl patikimumo, greičiau važiuojant žymiai greičiau atsiranda metalo nuovargis, krūvio neatlaiko tos detalės, apie kurias net nepagalvotum. Jeigu kalbėti Nemuno Žiedo laikais - iki 1:20 viskas yra paprasta ir greita, bet vėliau kiekviena sekundė reikalauja vis daugiau žinių ir pastangų.
[caption id="attachment_45686" align="alignnone" width="524"]
Avarija 2004 metais[/caption]
Kuo techniniu požiūriu šis automobilis pranašesnis už kitus žiedinėse lenktynėse važiuojančius bolidus?
Turbūt didžiausia naudą gauname iš labai detalių duomenų kaupimo ir analizės. Audi Xtra Coupe sumontuota AIM dataloggingo sistema. Su AIM specialistais mes aktyviai bendradarbiaujame, AIM mums kuria specialius duomenų kaupimo ir analizės sprendimus, o mes savo ruožtu padedame tobulinti jų duomenų kaupiklius bei duomenų analizės programinę įrangą, padedame testuoti naujausias AIM techninės ir programinės įrangos versijas.
Didžiausia detalių duomenų kaupimo ir analizės nauda yra ypač greitas ir tikslus automobilio elgsenos trasoje ir techninių komponentų analizė bei diagnostika. Tai leidžia labai tiksliai ir, kas svarbu lenktynėse, greitai sureguliuoti automobilį kiekvienai trasai bei oro sąlygoms išnaudojant kiekvieną trasos vietą ir automobilio elementą iki maksimumo. Duomenų analizė leidžia nustatyti tikslias priežastis kodėl automobilis elgiasi vienaip ar kitaip, taip pat pamatyti ar pilnai išnaudojami stabdžiai, ar tinkami trasai suvedimai bei išvirtimai.
Labai geras pavyzdys yra svetimos nežinomos trasos, kuriose praktiškai neįmanoma aplenkti vietinių lenktyninkų vien dėl to, kad jie idealiai žino kaip sureguliuoti automobilį "namų" trasoje. O turint rimtą ir detalų duomenų kaupimo sistemą galima per kelis apsuktus ratus surinkti duomenis, kurie leidžia sureguliuoti automobilį kartais net geriau ir tiksliau nei tą padaro vietiniai lenktyninkai.
Audi Xtra Coupe yra tokie davikliai duomenų kaupimo sistemoje:
12 padangų temperatūrų daviklių
4 stabdžių temperatūrų davikliai
4 amortizatorių padėčių davikliai
2 GPS davikliai
1 Gyro (Yaw angle) daviklis
1 Lat Accel daviklis
1 Long Accel daviklis
1 vairo pasukimo kampo daviklis
2 stabdžių slėgio sistemos davikliai
1 kuro lygio daviklis
1 kuro slėgio daviklis
1 kuro temperatūros daviklis
1 vandens temperatūros daviklis
1 vandens slėgio daviklis
1 tepalo temperatūros daviklis
1 tepalo slėgio daviklis
1 turbinos slėgio daviklis
1 išmetamųjų dujų slėgio prieš turbiną daviklis
1 išmetamųjų dujų temperatūros daviklis
1 įsiurbiamo oro temperatūros daviklis
1 pavarų dėžės tepalo temperatūros daviklis
1 galinio reduktoriaus tepalo temperatūros daviklis
2 variklio detonacijos davikliai
1 kuro mišinio daviklis (AFR)
1 akceleratoriaus paspaudimo kampo daviklis
Taip pat daugiau nei 50 parametrų į duomenų kaupimo sistemą keliauja tiesiai iš variklio valdymo kompiuterio.
Yra ir vienas duomenų kaupimo "linksmesnis" trūkumas - vairuotojas negali pasiteisinti "netraukia variklis", "slidu", "padangos nelaiko", nes viskas duomenyse matosi kaip ant delno - ar per lėtai važiuojama posūkyje, ar teisinga trajektorija, ar tinkama jėga spaudžiamas stabdžio pedalas. Vairuotojai labai vertina šiuos duomenis, nes tai leidžia greitai ir tinkama kryptimi tobulėti vairuotojui, rasti trasos vietas, kuriose galima važiuoti greičiau.
Kokių rezultatų yra pasiekiąs šis bolidas? Koks jo rato Nemuno žiede geriausias laikas?
Andrius Firantas su Audi Xtra Coupe 2008 metais yra laimėjęs Baltic Open 1 valandos lenktynes. Kai nekyla techniniai nesklandumai, tai ratų įveikimo laikai yra labai greiti ir stabilūs, galima ratus "štampuoti" 0.1 sekundės tikslumu. Šiais metais Audi Xtra Coupe Nemuno Žiedo vieną ratą Paulius Insoda įveikė per 1:15.643.
Pastaruoju metu vis koją pakiša techninės problemos. Kokios pagrindinės problemos kamuoja šį projektą?
Kadangi greičio jau užtenka, tai 2011 metus paskyrėme Audi Xtra Coupe patikimumo didinimui, išsprendėme ilgą laiką kankinusiais aušinimo problemas, sustiprinome priekinę pakabą, pakeitėme vairo kolonėlę į Audi Motorsport, kuri jau negaminama ir atsitiktinumo dėka pavyko gauti iš draugų Suomijoje, pakeitėme padangų gamintoją.
Reikėtų paminėti, kad šiuo metu automobilyje praktiškai neliko originalių Audi detalių, visos detalės yra žymiai stipresnės nei standartiniuose automobiliuose.
Visgi Audi yra dviejų draugų ir kelių pagalbininkų laisvalaikio projektas, o ne gamyklinės komandos pagrindinis darbas su 100 inžinierių, kurie dirba prie sportinio automobilio nenutrūkstamai.
Pvz. galime paminėti Prodrive kartu su Aston Martin kuriamo AMR-One ilgų nuotolių žiedinių lenktynių automobilį, kurį kuria didžiulė komanda ir planuoja patikimumą bei greitį išgauti per 3 metus. Tad mūsų kelių žmonių komandai su 1000 kartų mažesniu biudžetu yra gerokai sunkiau ir reikia daugiau laiko, bet mes stengiamės ir netolimoj ateity tikimės važiuoti ne tik greitai, bet ir patikimai.
Toks bolidas galėtų nušluostyti nosį ne tik Lietuvos, bet ir Europos trasose. Ar be pasirodymų Lietuvoje neplanuojate dalyvauti lenktynėse už šalies ribų?
Noras tikrai yra, bet viskas priklauso nuo finansų. Karts nuo karto gauname kvietimų apsilankyti įvairiose Time Attack varžybose užsienio trasose. Rimčiausiai svarstome pasiūlymą dalyvauti Dutch Supercar Challenge lenktynėse, kurių formatas yra labai įdomus ir važiuoja labai skirtingi, bet panašaus pajėgumo į Audi Xtra Coupe automobiliai.
Ką patartumėte jaunam automechanikui, pamačiusiam Jūsų Audi ir užsidegusiam pačiam pasigaminti kažką panašaus?
Siūlytume lenktynių metų prieiti prie mūsų ir užduoti jam rūpimus klausimus, patarsim ir padėsim kuo galėsim. Svarbiausia ką norima pasiekti, kad iš karto pasirinkti teisingą kelią ir nereikėtų 10 kartų iš naujo perdarinėti automobilį ir švaistyti laiko bei lėšų.
Jei tektų daryti dar vieną panašų projektą, kokiu keliu eitumėte? Kokį automobilį kaip pagrindą imtumėte?
Jeigu darytume naują automobilį šiandien, tai pasirinktume Mitsubishi Lancer Evo ir pirmi sumontuoti komponentai būtų gera pakaba ir duomenų kaupimo sistema. O tolimesnius sprendimus priimtume išanalizavę pirmųjų testų metu surinktus duomenis.
Ar galite pateikti Audi Xtra Coupe mod listą ir pagrindines bolido charakteristikas?
Variklis: 5 cilindrų, 20 vožtuvų su Compturbo CT4367 turbokompresoriumi bei tarpiniu oro aušintuvu
Variklio tūris: 2226ccm
Variklio valdymo kompiuteris: Vi-PEC V88
Duomenų kaupimo kompiuteris/prietaisų skydelis: AIM MXL Pista su GPS
Maksimalus galingumas: 620 AG prie 7600 aps/min
Transmisija:
Xtra Racing 6 pavarų kumštelinė pavarų dėžė
Torsen tipo centrinis diferencialas
Torsen tipo priekinės ašies diferencialo blokiruotė
Torsen tipo galinės ašies diferencialo blokiruotė
Tilton Racing hidraulinis išminamas guolis
Tilton Racing 2 diskelių 185 mm sankaba
Stabdžiai:
Priekiniai: AP Racing 6 cilidriukų, 378mm diametro
Galiniai: AP Racing 4 cilindriukų, 330mm diametro
Tilton Racing stabdžių, sankabos bei akceleratoriaus pedalai
Carbone Lorraine RC8R stabdžių kaladėlės
Pakaba:
Priekinė: McPherson tipo, Intrax Titanium XL amortizatoriai su reguliuojamu stabilizatoriumi
Galinė: McPherson tipo, Intrax Titanium XL amortizatoriai su reguliuojamu stabilizatoriumi
ATL FT3 100 litrų kuro bakas
2x Bosch Motorsport 044 kuro siurbliai
JLS Motorsport AirJack sistema
Ratai:
ATS DTM Competition 18x9.5 ratlankiai su 250/640 R18 slick tipo padangomis
Svoris: 1199kg
Parametrai:
0-100km/h 2.7s
0-200km/h 8.4s
Maksimalus greitis: 247.7km/h
Įdomesnės dalys:
AIM SmartyCam vaizdo kamera su įvairių duomenų atvaizdavimu video medžiagoje
F1 kuro lygio daviklis su atskiru kompiuteriu viduje - kadangi paprasti kuro davikliai netikslūs ir nuo G apkrovų
posūkiuose sugenda, tai buvo užsakytas specialus kuro daviklis, taip pat naudojamas Formulės 1 boliduose
Padėka
Pabaigai norėtume padėkoti savo šeimų nariams už kantrybę, Romui Gražuliui už pagalbą projektuojant Audi Xtra Coupe pakabą, stabdžių sistemą ir aerodinaminius elementus, Mariui Insodai už ilgametę pagalbą garaže, mechanikavimą testų ir lenktynių metu, taip pat visiems rėmėjams ir fanams už pagalbą bei mūsų komandos palaikymą.
Paulius, Xtra Racing
www.xtra.lt
Fast Lap, Palangos Omnitel 1000 km trasoje pirmą vietą užėmė vienas iš nedaugelio lenktyninių bolidų turinčių Automano LIKE lipduką. Palangos 1000km trasoje automanas pakalbino Andrių Kontrimą ir Paulių Insodą.
Kaip gimė mintis kurti jau legendiniu tapusį Audi Xtra Coupe projektą?
O viskas prasidėjo nuo BMW :)
Paruošėme BMW E30 kalnų lenktynėms, kurios tuo metu buvo ypač populiarios - jose startuodavo virš 80 dalyvių. Po kelių lenktynių supratome, kad BMW sportinio variklio greitam važiavimui neužteks, reikia ir sportinės pavarų dėžės, kuri tuo metu kainavo neįkandamus pinigus.
Supratome, kad su standartine pavarų dėže galima važiuoti tik su automobiliu, kurio variklis yra su turbo kompresoriumi, tai užtikrina ne tik pakankamą galią, tačiau ir leidžia važiuoti su standartine pavarų dėže, nes variklio darbinis apsisukimų diapazonas yra gerokai platesnis už atmosferinių variklių.
Biudžetas buvo ribotas, tad tuo metu apie Mitsubishi ar Subaru net negalvojome, tad pasirinkome Audi, kuri prieš dvidešimt metų karaliavo ne tik ralyje ant žvyro dangos, tačiau ir JAV žiedinių lenktynių serijose IMSA ir TransAm. Kaip vėliau supratome, IMSA ir TransAm buvo truputį kitokie automobiliai nei standartiniai gamykliniai Audi :)
[caption id="attachment_45680" align="alignnone" width="524"]
Projekto pradžia 2003 metais[/caption]
Kiek ilgas kelias buvo iki galutinio projekto trasoje? Kokie pagrindiniai iššūkiai, kuriuos teko įveikti konstruojant tokį bolidą?
Pradžioje atrodė viskas paprasta, po kelių mėnesių darbo garaže Audi jau važiavo trasoje. Ir po pusmečio darbo bei bandymų trasoje jau stovėjome 1000km lenktynių starte.
Treniruočių metu truputį "stuktelėjome" į betoninius blokus. Atrodė smūgis buvo nedidelis, tačiau parsitempus automobilį į aptarnavimo zoną pasirodė, kad Audi priekis sudaužytas į šipulius, net turbokompresorius lūžo per pusę. Tačiau per naktį mechanikai suremontavo automobilį, o Mantas iš Turboserviso surinko ir atvežė naują turbokompresorių. Viskas buvo padaryta per mažiau nei 12 valandų.
Pirmosiose lenktynėse Audi Xtra Coupe nefinišavo, sustojome dėl lūžusio išmetimo kolektoriaus, dėl patirties stokos kolektoriaus gamybai buvo pasirinktas netinkamas metalas ir dėl nuolatinės aukštos temperatūros susilpnėjus metalui kolektorius lūžo.
Vėliau supratome ir avarijos priežastį - buvo neteisingai suprojektuota galinė pakaba ir galiniai ratai turėjo per didelį "bump steer'ą", todėl nelygiame posūkyje nuslydo galiniai ratai, o siauroje trasos dalyje jau neužteko vietos ištaisyti padėtį.
Po to porai metų Audi Xtra Coupe projektą teko atidėti dėl ilgapirščių - vagystės iš garažo ir Xtra Racing parduotuvės padarė didžiulių nuostolių, vėl atsistoti ant kojų prireikė beveik trijų metų.
2007 metais atnaujinome projektą, jau buvome nemažai išmokę ir stipriai pagilinę technines žinias, tad pradėjome taisyti projektavimo klaidas ir tobulinti silpnas vietas, per pusantrų metų praktiškai visiškai iš naujo sukūrėme automobilį, suprojektavome naują pakabą, padarėme naują elektros sistemą, stipriai patobulinome stabdžius, Audi Xtra Coupe pakeitėme beveik viską, iš pirmųjų metų liko tik variklis.
2008 metais vėl stojome prie starto linijos 1000km lenktynėse. Tais metais Audi Xtra Coupe važiavo žymiai greičiau ir po pirmų lenktynių ratų Porsche, Ferrari, BMW M3, Mitsubishi Lancer Evo važiavo paskui Audi. Ir vėl nefinišavome, sulūžo šarnyras, ištyrus rentgenu nustatėme, kad šarnyre buvo panaudotas per silpnas metalas ir neatlaikė didesnio krūvio važiuojant su slick tipo padangomis.
Tačiau iš tikrųjų greitai Audi Xtra Coupe pradėjo važiuoti tada, kai pradėjome domėtis "dataloggingu". Kai pradėjome matyti techninių pakeitimų ir automobilio reguliavimo įtaką "skaičiais", per labai trumpą laiką "suradome" daugiau nei 3 sekundes Nemuno Žiede. 2008 metų pabaigoje vykusiose Baltic Open žiedinėse lenktynėse Nemuno Žiede Andriaus Firanto vairuojama Audi vieną ratą įveikė per 1:19, tų lenktynių metu antroje vietoje važiavęs automobilis vieną ratą įveikdavo visomis 4 sekundes lėčiau nei Audi.
Tuo metu supratome, kad didelio galingumo dar greitesniam važiavimui neužteks ir pradėjome aktyviai tobulinti visus Audi komponentus pagal problemas fiksuojamas "dataloggingo" kaupiamuose duomenyse.
Vienas didesnių patobulinimų buvo unikalių Audi Xtra Coupe amortizatorių suprojektavimas, kuriuos pagal mūsų brėžinius pagamino garsi Olandų įmonė Intrax. Verta paminėti, kad garsiosios Niurburgringo Nordschleife trasos rekordas su "gatvinėmis" padangomis yra pasiektas naudojant Intrax amortizatorius. Intrax įkūrėjęs Henk Thuis kūrė amortizatorius Michaeliui Schumacheriui, kai Michaelis atstovavo Formulės 1 Benetton Renault komandai. Iki šiol bendradarbiaujame su Intrax tiek tobulindami Audi Xtra Coupe pakabą, tiek siūlydami Xtra Racing klientams individualius pakabos sprendimus.
2010 metais pagaminome naują variklį ir beveik visus metus paskyrėme automobilio bandymams bei reguliavimui, kas leido 2010 metų pabaigoje vieną Nemuno Žiedo ratą apsukti per 1:16, tai buvo vieno rato įveikimo rekordas pasiektas neoficialių lenktynių metu.
Bet kuo greičiau važiavo Audi, tuo daugiau kilo problemų dėl patikimumo, greičiau važiuojant žymiai greičiau atsiranda metalo nuovargis, krūvio neatlaiko tos detalės, apie kurias net nepagalvotum. Jeigu kalbėti Nemuno Žiedo laikais - iki 1:20 viskas yra paprasta ir greita, bet vėliau kiekviena sekundė reikalauja vis daugiau žinių ir pastangų.
[caption id="attachment_45686" align="alignnone" width="524"]
Avarija 2004 metais[/caption]
Kuo techniniu požiūriu šis automobilis pranašesnis už kitus žiedinėse lenktynėse važiuojančius bolidus?
Turbūt didžiausia naudą gauname iš labai detalių duomenų kaupimo ir analizės. Audi Xtra Coupe sumontuota AIM dataloggingo sistema. Su AIM specialistais mes aktyviai bendradarbiaujame, AIM mums kuria specialius duomenų kaupimo ir analizės sprendimus, o mes savo ruožtu padedame tobulinti jų duomenų kaupiklius bei duomenų analizės programinę įrangą, padedame testuoti naujausias AIM techninės ir programinės įrangos versijas.
Didžiausia detalių duomenų kaupimo ir analizės nauda yra ypač greitas ir tikslus automobilio elgsenos trasoje ir techninių komponentų analizė bei diagnostika. Tai leidžia labai tiksliai ir, kas svarbu lenktynėse, greitai sureguliuoti automobilį kiekvienai trasai bei oro sąlygoms išnaudojant kiekvieną trasos vietą ir automobilio elementą iki maksimumo. Duomenų analizė leidžia nustatyti tikslias priežastis kodėl automobilis elgiasi vienaip ar kitaip, taip pat pamatyti ar pilnai išnaudojami stabdžiai, ar tinkami trasai suvedimai bei išvirtimai.
Labai geras pavyzdys yra svetimos nežinomos trasos, kuriose praktiškai neįmanoma aplenkti vietinių lenktyninkų vien dėl to, kad jie idealiai žino kaip sureguliuoti automobilį "namų" trasoje. O turint rimtą ir detalų duomenų kaupimo sistemą galima per kelis apsuktus ratus surinkti duomenis, kurie leidžia sureguliuoti automobilį kartais net geriau ir tiksliau nei tą padaro vietiniai lenktyninkai.
Audi Xtra Coupe yra tokie davikliai duomenų kaupimo sistemoje:
12 padangų temperatūrų daviklių
4 stabdžių temperatūrų davikliai
4 amortizatorių padėčių davikliai
2 GPS davikliai
1 Gyro (Yaw angle) daviklis
1 Lat Accel daviklis
1 Long Accel daviklis
1 vairo pasukimo kampo daviklis
2 stabdžių slėgio sistemos davikliai
1 kuro lygio daviklis
1 kuro slėgio daviklis
1 kuro temperatūros daviklis
1 vandens temperatūros daviklis
1 vandens slėgio daviklis
1 tepalo temperatūros daviklis
1 tepalo slėgio daviklis
1 turbinos slėgio daviklis
1 išmetamųjų dujų slėgio prieš turbiną daviklis
1 išmetamųjų dujų temperatūros daviklis
1 įsiurbiamo oro temperatūros daviklis
1 pavarų dėžės tepalo temperatūros daviklis
1 galinio reduktoriaus tepalo temperatūros daviklis
2 variklio detonacijos davikliai
1 kuro mišinio daviklis (AFR)
1 akceleratoriaus paspaudimo kampo daviklis
Taip pat daugiau nei 50 parametrų į duomenų kaupimo sistemą keliauja tiesiai iš variklio valdymo kompiuterio.
Yra ir vienas duomenų kaupimo "linksmesnis" trūkumas - vairuotojas negali pasiteisinti "netraukia variklis", "slidu", "padangos nelaiko", nes viskas duomenyse matosi kaip ant delno - ar per lėtai važiuojama posūkyje, ar teisinga trajektorija, ar tinkama jėga spaudžiamas stabdžio pedalas. Vairuotojai labai vertina šiuos duomenis, nes tai leidžia greitai ir tinkama kryptimi tobulėti vairuotojui, rasti trasos vietas, kuriose galima važiuoti greičiau.
Kokių rezultatų yra pasiekiąs šis bolidas? Koks jo rato Nemuno žiede geriausias laikas?
Andrius Firantas su Audi Xtra Coupe 2008 metais yra laimėjęs Baltic Open 1 valandos lenktynes. Kai nekyla techniniai nesklandumai, tai ratų įveikimo laikai yra labai greiti ir stabilūs, galima ratus "štampuoti" 0.1 sekundės tikslumu. Šiais metais Audi Xtra Coupe Nemuno Žiedo vieną ratą Paulius Insoda įveikė per 1:15.643.
Pastaruoju metu vis koją pakiša techninės problemos. Kokios pagrindinės problemos kamuoja šį projektą?
Kadangi greičio jau užtenka, tai 2011 metus paskyrėme Audi Xtra Coupe patikimumo didinimui, išsprendėme ilgą laiką kankinusiais aušinimo problemas, sustiprinome priekinę pakabą, pakeitėme vairo kolonėlę į Audi Motorsport, kuri jau negaminama ir atsitiktinumo dėka pavyko gauti iš draugų Suomijoje, pakeitėme padangų gamintoją.
Reikėtų paminėti, kad šiuo metu automobilyje praktiškai neliko originalių Audi detalių, visos detalės yra žymiai stipresnės nei standartiniuose automobiliuose.
Visgi Audi yra dviejų draugų ir kelių pagalbininkų laisvalaikio projektas, o ne gamyklinės komandos pagrindinis darbas su 100 inžinierių, kurie dirba prie sportinio automobilio nenutrūkstamai.
Pvz. galime paminėti Prodrive kartu su Aston Martin kuriamo AMR-One ilgų nuotolių žiedinių lenktynių automobilį, kurį kuria didžiulė komanda ir planuoja patikimumą bei greitį išgauti per 3 metus. Tad mūsų kelių žmonių komandai su 1000 kartų mažesniu biudžetu yra gerokai sunkiau ir reikia daugiau laiko, bet mes stengiamės ir netolimoj ateity tikimės važiuoti ne tik greitai, bet ir patikimai.
Toks bolidas galėtų nušluostyti nosį ne tik Lietuvos, bet ir Europos trasose. Ar be pasirodymų Lietuvoje neplanuojate dalyvauti lenktynėse už šalies ribų?
Noras tikrai yra, bet viskas priklauso nuo finansų. Karts nuo karto gauname kvietimų apsilankyti įvairiose Time Attack varžybose užsienio trasose. Rimčiausiai svarstome pasiūlymą dalyvauti Dutch Supercar Challenge lenktynėse, kurių formatas yra labai įdomus ir važiuoja labai skirtingi, bet panašaus pajėgumo į Audi Xtra Coupe automobiliai.
Ką patartumėte jaunam automechanikui, pamačiusiam Jūsų Audi ir užsidegusiam pačiam pasigaminti kažką panašaus?
Siūlytume lenktynių metų prieiti prie mūsų ir užduoti jam rūpimus klausimus, patarsim ir padėsim kuo galėsim. Svarbiausia ką norima pasiekti, kad iš karto pasirinkti teisingą kelią ir nereikėtų 10 kartų iš naujo perdarinėti automobilį ir švaistyti laiko bei lėšų.
Jei tektų daryti dar vieną panašų projektą, kokiu keliu eitumėte? Kokį automobilį kaip pagrindą imtumėte?
Jeigu darytume naują automobilį šiandien, tai pasirinktume Mitsubishi Lancer Evo ir pirmi sumontuoti komponentai būtų gera pakaba ir duomenų kaupimo sistema. O tolimesnius sprendimus priimtume išanalizavę pirmųjų testų metu surinktus duomenis.
Ar galite pateikti Audi Xtra Coupe mod listą ir pagrindines bolido charakteristikas?
Variklis: 5 cilindrų, 20 vožtuvų su Compturbo CT4367 turbokompresoriumi bei tarpiniu oro aušintuvu
Variklio tūris: 2226ccm
Variklio valdymo kompiuteris: Vi-PEC V88
Duomenų kaupimo kompiuteris/prietaisų skydelis: AIM MXL Pista su GPS
Maksimalus galingumas: 620 AG prie 7600 aps/min
Transmisija:
Xtra Racing 6 pavarų kumštelinė pavarų dėžė
Torsen tipo centrinis diferencialas
Torsen tipo priekinės ašies diferencialo blokiruotė
Torsen tipo galinės ašies diferencialo blokiruotė
Tilton Racing hidraulinis išminamas guolis
Tilton Racing 2 diskelių 185 mm sankaba
Stabdžiai:
Priekiniai: AP Racing 6 cilidriukų, 378mm diametro
Galiniai: AP Racing 4 cilindriukų, 330mm diametro
Tilton Racing stabdžių, sankabos bei akceleratoriaus pedalai
Carbone Lorraine RC8R stabdžių kaladėlės
Pakaba:
Priekinė: McPherson tipo, Intrax Titanium XL amortizatoriai su reguliuojamu stabilizatoriumi
Galinė: McPherson tipo, Intrax Titanium XL amortizatoriai su reguliuojamu stabilizatoriumi
ATL FT3 100 litrų kuro bakas
2x Bosch Motorsport 044 kuro siurbliai
JLS Motorsport AirJack sistema
Ratai:
ATS DTM Competition 18x9.5 ratlankiai su 250/640 R18 slick tipo padangomis
Svoris: 1199kg
Parametrai:
0-100km/h 2.7s
0-200km/h 8.4s
Maksimalus greitis: 247.7km/h
Įdomesnės dalys:
AIM SmartyCam vaizdo kamera su įvairių duomenų atvaizdavimu video medžiagoje
F1 kuro lygio daviklis su atskiru kompiuteriu viduje - kadangi paprasti kuro davikliai netikslūs ir nuo G apkrovų
posūkiuose sugenda, tai buvo užsakytas specialus kuro daviklis, taip pat naudojamas Formulės 1 boliduose
Padėka
Pabaigai norėtume padėkoti savo šeimų nariams už kantrybę, Romui Gražuliui už pagalbą projektuojant Audi Xtra Coupe pakabą, stabdžių sistemą ir aerodinaminius elementus, Mariui Insodai už ilgametę pagalbą garaže, mechanikavimą testų ir lenktynių metu, taip pat visiems rėmėjams ir fanams už pagalbą bei mūsų komandos palaikymą.
Paulius, Xtra Racing
www.xtra.lt