Vaikinas nuo gimimo yra aklas ir puikiai susitvarko su savo negalia: baigė mokslus, dirba, gyvena vienas ir iki šiol be jokių problemų naudojosi bankų paslaugomis. Tačiau susidūrė su „Paysera“ diskriminacija – jis negali savarankiškai naudotis savo sąskaita, nes tam reikia įgalioto asmens.
Vaikinas papasakojo, kad „Paysera“ naudojasi jau 6 metus. Tačiau po tapatybės dokumentų atnaujinimo bendrovė ėmė kartoti, kad dėl savo neįgalumo jis negali pats atsidaryti sąskaitos, nes jos pinigais tikrai pasinaudos tretieji asmenys.
Ir nors per visus metus vaikino sąskaita nepasinaudojo jokie tretieji asmenys, bendrovė aiškina, kad to reikalauja teisės aktai. Jų teigimu, neregių finansus tvarko matantys artimieji, taigi reikia įteisinti neatitikimą tarp sąskaitos savininko ir tikrojo naudotojo.
Viskas buvo gerai, kol nepaprašė asmenukės
Į tv3.lt redakciją kreipėsi vaikinas vardu Ričardas. Jis įsitikinęs, kad elektroninių atsiskaitymų paslaugas teikianti bendrovė „Paysera“ diskriminuoja neįgalius žmones.
Vaikinas papasakojo, kad anksčiau viskas buvo puiku – nuo 2016 m. jis turėjo „Paysera“ sąskaitą ir viskas veikė, kol nepasibaigė jo asmens dokumentų galiojimas ir nereikėjo išsiimti naujo paso.
Kai Ričardas atsinaujino savo asmens tapatybės kortelę ir patvirtino savo tapatybę, jis bendrovei iš karto pranešė, kad yra neregys: „Ir jie tiesiog sako – tai jūs atsiųskite invalidumo pažymėjimą, kad tikrai turite tą negalią. Nes paskambinęs jiems pasakiau, kad matantis žmogus nufotografuos tuos dokumentus ir viską.
Kai nufotografavo, pirmą kartą nepriėmė, nes fotografavome su kompiuteriu. Pasakiau klientų skyriui, kad negaliu ryškiau padaryti, tai jie man patarė tai padaryti per jų mobiliąją aplikaciją. Tai pasiėmęs regintį žmogų padariau viską, ko jie prašė: nufotografavau asmens tapatybės kortelę, matančio paprašiau, kad veidą nufotografuotų ir pridėtų mano pirštą prie to liečiamojo telefono.“
Vaikinas pamena, kad po to iš „Paysera“ gavo laišką, kad dokumentai – patvirtinti, tik reikia sutvarkyti veidą, taip vadinamą asmenukę. Ričardui paskambinus ir pasakius, kad pats su asmenuke nesusitvarkys, „Paysera“ atstovai paprašė dar kartą atsiųsti invalidumo pažymėjimą, kad galėtų patvirtinti.
„Jie sakė – viską mes jums sutvarkysime, kad jums nereikėtų vargti, priimsime, priverifikuosime. Aš taip ir padariau. O jie paėmė ir tiesiog uždarė, užblokavo mano sąskaitą. Aš jiems skambinu ir klausiu, kodėl jūs taip man padarėte. Ir jie visą laiką kartoja, kad esi neįgalus, tavo sąskaita naudosis tretieji asmenys. Ne tai, kad gali naudotis, o naudosis – tiesiog, kaip kirviu per stalą“, – dalinosi Ričardas.
Atidaryti sąskaitą gali tik mama, kitaip naudosis sukčiai?
Ričardas papasakojo, kad dar bandė gražiai jiems sakyti, jog galima bandyti perdaryti tuos dokumentus, tačiau „Paysera“ kartojo – nevarkite, nedarykite, jūsų sąskaita naudosis tretieji asmenys. O tai pasakę – nutraukdavo pokalbį.
Vaikinas stebisi, kaip jie galėjo nuspręsti, kad jo sąskaita būtinai naudosis tretieji asmenys. Mat asmenukes pasidaryti jam padėjo tėvas, kuris su juo – beveik 40 metų: „Logiškai pamąstykime, jei aš neduodu slaptažodžio niekam, o tėvui jau 70 metų – jis po mano sąskaitą nevaikščios, nieko nedarys. O jie vis tiek savo.
O svarbiausia, kad toje sąskaitoje yra tiktai 43 centai. Aš netgi bandžiau iki tos vadovybės eiti, bet ir ji sako – jūs esate neįgalus, jumis naudosis. Jie elgiasi taip, lyg teismas man būtų nustatęs neveiksnumą. Bet aš esu visiškai veiksnus – pats apsiperku, naudojuosi kitais bankais, gyvenu savarankiškai, vienas. Man nieko teismas nėra apribojęs. Aš esu pilnavertis žmogus, tik kad nematau.“
Jis pabrėžė, kad turi sąskaitas tiek SEB, tiek „Swedbank“ bankuose ir jokių problemų ten nėra. Tačiau „Paysera“ jam reikalinga norint apsipirkti iš užsienio.
Vis tik vienintelė galimybė, kurią bendrovė pasiūlė Ričardui, yra tai, kad jo mama taptų įgaliotu asmeniu. T.y. jis turi atsiųsti savo mamos dokumentus, kad mama turėtų įgaliojimą, ją verifikuotų ir ji būtų atsakinga už jo sąskaitą.
Tačiau, vaikino teigimu, jo mamai tas bankas visai nereikalingas Taigi kodėl jai reikia kurtis sąskaitą?
„Mano mama nesutinka, nes tai yra jos sūnaus sąskaita, kuria naudosis jis pats. Ji visai nesinaudoja „Paysera“, bet jie vis tiek primygtinai to reikalauja, klausinėja, kada mano mama pasirodys“, – dėstė Ričardas.
Jis patvirtino, kad tai tęsiasi iki šiol ir situacija lieka neišspręsta.
Bendrovė įsitikinusi, kad be artimųjų pagalbos sąskaita nesinaudos
„Paysera“ klientų aptarnavimo departamento vadovas Deimintas Mažuolis nurodė, kad bendrovė apgailestauja dėl susiklosčiusios situacijos.
Vis tik dėl asmens duomenų apsaugos principų konkrečios situacijos aspektų pakomentuoti „Paysera“ atstovai negalėjo, tačiau sutiko tai aptarti bendrai.
„Visiškai suprantame, kad neregiai tvarkyti finansus dažniausiai pasitelkia savo matančius artimuosius, kurie tampa faktiniais sąskaitos valdytojais. Tačiau kliento pažinimą (angl. Know your customer, KYC) reguliuojantys teisės aktai ir priežiūros institucijos iš mūsų reikalauja užtikrinti, kad sąskaitos savininkas ir sąskaitos naudotojas būtų tas pats asmuo“, – teigė pašnekovas.
Anot jo, patirtis rodo, kad gali pasitaikyti atvejų, kai sąskaitos savininkas ir naudotojas nesutampa, tačiau, remiantis teisės aktais, šis nesutapimas turi būti įteisintas: „Šiais atvejais mes siūlome sprendimą – šį neatitikimą tarp sąskaitos savininko ir tikrojo naudotojo įteisinti įgaliojimu.“
D. Mažuolio teigimu, paprastai neregiai turi priskirtus globėjus arba kitus asmenis, kurie dažniausiai jau turi įgaliojimus tvarkyti neregio finansinius reikalus.
Taigi, paprastai užtenka pateikti vieną dokumentą, kad teisiškai įgaliotas asmuo ne tik faktiškai, o ir juridiškai perimtų neregio finansų tvarkymą.
Jis paaiškino, kad įgaliotam asmeniui tokiais atvejais sukuriama atskira paskyra per nuotolį arba atvykus į klientų aptarnavimo centrą Vilniuje.
Ir pridūrė, kad įgaliotas asmuo įgaliojimą valdyti kito asmens sąskaitą gali atsiųsti 5mon4s elektroniniu paštu.
„Nuolat siekiame gerinti savo teikiamų paslaugų kokybę ir prieinamumą. Ateityje ieškosime papildomų sprendimų, kaip žmonėms su negalia palengvinti naudojimąsi savo finansais“, – komentavo D. Mažuolis.