Vilniuje, Lietuvos nacionaliniame dramos teatre, savo vienintelį pasirodymą Baltijos šalyse surengė legendinė amerikiečių atlikėja Laurie Anderson. Performansas, spektaklis, monologas, pasirodymas – bet kurie iš šių žodžių gerokai labiau apibūdina tai, ką išvydo susirinkusieji, negu žodis „koncertas“. L. Anderson neatliko nė vieno iš savo žymesnių kūrinių, tačiau nusivylusių likti negalėjo.
Vietoje tradicinio koncerto susirinkę žiūrovai išvydo meninį performansą primenantį reginį. L. Anderson atliko savo naujausią programą pavadinimu „Dirtday“, su kuria apkeliaus visą pasaulį.
„Dirtday“ – provokacija, savotiškas monologas pačiomis įvairiausiomis socialinių problemų temomis. Tarp intymiu balsu tylioje aplinkoje atlikėjos aptartų klausimų – religija, laisvė, socialinė atskirtis, meilė, mirtis, svajonės. Atlikėja uždavinėjo tokius klausimus, kaip „kas būtų, jei paaiškėtų, kad tokių planetų kaip Žemė yra daugybė, ir kiekviena iš jų turėtų po popiežių, tuomet kuris iš jų būtų viršiausias?“ Kadangi pasirodymo tekstas turėjo kertinę reikšmę, žiūrovams buvo pateiktas vertimas ekrane scenos fone.
Dainavimo tradicinę to žodžio prasme pasirodyme iš esmės nebuvo. Keli trumpi atlikėjos „niūniavimai“ tebuvo akcentas. Vis dėlto žiūrovus išties užbūrė paslaptingi ritmai, ambient stiliaus atmosferinės užsklandos ir virtuoziškas L. Anderson grojimas jos pačios sukurtu smuiką primenančių instrumentu. Apskritai koncertas buvo tylus, intymus, minimalistinis, tačiau kulminacinėmis akimirkomis būdavo „įmaišoma“ ir šiek tiek triukšmingo muzikinio chaoso.
Prieš koncertą prie LNDT buvo nutįsusi ilga norinčių patekti į koncertą eilė. Dalininkės gerbėjų dėmesys ir gausa pranoko organizatorių lūkesčius. Galima buvo išvysti ir nemažai žymių ar muzikai ir menui artimų žmonių, tarp kurių buvo ir Aleksandras Pogrebnojus, Darius Užkuraitis, Alina Orlova, kultūros ministras Arūnas Gelūnas, švietimo ministras Gintaras Steponavičius, LNDT vadovas Martynas Budraitis ir kiti. Statistinis klausytojas buvo 40–50-metis, tačiau buvo galima išvysti ir visai jaunų žmonių. Salė buvo sausakimša, daugybei žmonių teko stovėti. Nors pasirodymas mandagiai vėlavo apie 15 minučių, o jo trukmė nesiekė pusantros valandos, vis dėlto žiūrovai L. Anderson plojo atsistoję. Koncertas-provokacija turėjo sukelti minčių, suteikti peno pamąstymams. Ir šį savo tikslą jis pasiekė per jam skirtą laiką.
______
65 metų muzikantė, menininkė, aktorė išgarsėjo 1981 metais, kai pasirodė jos singlas „O, Superman“ ir albumas „Big Science“. L. Anderson – ne tik išskirtinė atlikėja, dainininkė, muzikos ir tekstų autorė, bet ir aktorė, režisierė, skulptorė, rašytoja, poetė, performansų kūrėja. Jos vokalo technika unikali – nuo meninio roko iki eksperimentinės muzikos ar „kalbančio“ dainavimo. Muzikantė groja įvairiais elektroniniais klavišiniais instrumentais bei savo pačios sukurtu tape-bow elektriniu smuiku ir talking stick – maždaug 1,8 metro ilgio garsų atkartojimo mašina.
L. Anderson nelepina gerbėjų dažnais muzikos leidiniais, todėl nenuostabu, kad kiekvienas naujas įrašas ar koncertinis turas sukelia didžiulį publikos susidomėjimą. Pirmasis L. Anderson albumas „Big Science“ (1982) tapo tikra sensacija, o po „Mister Heartbreak“ (1984), „Strange Angels“ (1989), „Bright Red“ (1994) bei „Life on a String“ (2001) ji išgarsėjo kaip unikalaus stiliaus menininkė. 2008 m. muzikantė išleido albumą „Homeland“.
Apibūdindami L. Anderson stilių, žurnalistai ir kritikai jį sieja su minimalizmu, elektroninės muzikos ir meninio roko mišiniu. L. Anderson kūrybos atspirties taškas – žodis, originali literatūrinė kalba, užburiantys jos pačios sukurti tekstai, kuriuos menininkė įtraukia į novatorišką muzikos, kino ir vizualinių menų veiksmą, įgyvendinamą naujausiomis technologijomis. L. Anderson sugeba kurti labai įvairiapusiškai, todėl jos kūrybą sunku įsprausti į kokius nors rėmus.
2003 m. L. Anderson tapo pirmąja ir kol kas vienintele menininke, kuriai NASA leido lankytis savo patalpose. Pasikrovusi ir įkvėpta kosminių atradimų, Laurie sukūrė performansą „The End of the Moon“. 2004 m. ji kaip muzikantė dalyvavo Olimpinių žaidynių atidarymo ceremonijoje Atėnuose.
L. Anderson dainavo ir įrašinėjo muziką kartu su tokiomis muzikos pasaulio asmenybėmis, kaip Peteris Gabrielis, Jeanas Michelis Jarre'as, Brianas Eno, Phillipas Glassas, Bobby McFerrinas, Alas Jarreau ir kitais.
L. Anderson, kuri 2008 metais ištekėjo už žymiojo Lou Reedo, buvusio „The Velvet Underground“ kolektyvo lyderio, Lietuvoje koncertavo pirmąjį kartą.