Kai kuriems dėl to laukimas pasienyje jau prailgo bent dviem paromis. Vežėjai skundžiasi: esą dėl serverio gedimo patiriami milžiniški nuostoliai, klientų nepasiekia produktai. Aiškėja, kad muitinės duomenys buvo saugomi jau gerokai pasenusiame serveryje, kurį pakeisti muitininkai prašė dar prieš penkerius metus.
Vos už kelių metrų nuo Lietuvos ir Baltarusijos sieną žyminčios linijos stovinčio vilkiko vairuotojas Anatolijus sako įvažiavimo į Lietuvą Medininkų punkte laukiantis jau ketvirtą parą. Neslepia – į tokią padėtį pakliuvęs pirmą kartą.
„Neuždirbame. Ir taip toliau. Įmonė neuždirba. Viskas stoja. Na ir mes taip pat“, – sako vilkiko vairuotojas Anatolijus.
Ir jis čia toks užstrigęs ne vienas. Baltarusijos pusėje susidariusi kone 20 kilometrų ilgio vilkikų eilė. Joje laukia maždaug 600 transporto priemonių. Anatolijaus ir Dastanbeko likimo draugas Ivanas sako valandas leidžia miegodamas ir žiūrėdamas filmus.
„O kaip jūs galvojate – 60 val. sėdėti uždaroje patalpoje. Nei tualeto, nei dušo, nieko nėra, jokių patogumų“, – pasakoja vilkiko vairuotojas Ivan.
„Jau 4 para. Jei skaičiuoti nuo tos akimirkos, kai toje pusėje privažiavau pasienį“, – teigia vilkiko vairuotojas Suleiman.
Dideli vilkikų kamščiai ties Lietuvos–Baltarusijos siena susidarė dėl rimto Muitinės elektroninių sistemų gedimo. Dėl to visus dokumentus tenka pildyti ranka.
„Viskas vyksta primityviu popieriniu variantu, tai tas mūsų tempas 1 prie 10 skaičiuokime, per tą patį laiką gali 10 automobilių apiforminti. Dabar formina 1“, – teigia asociacijos „Linava“ prezidentas Romas Austinskas.
Muitinė aiškina, kad jau trečia para neveikia elektroninės deklaracijų apdorojimo, tranzito kontrolės ir prekybos srautų su ES duomenų surinkimo sistemos.
„Sugedo pagrindinis muitinės serveris. Šiuo momentu vyksta jo atstatomieji darbai, kurie susiję su duomenų migravimu iš vienos vietos į kitą, kad atstatytume normalią muitinės veiklą visų sistemų“, – kalbėjo Muitinės kontrolės organizavimo skyriaus vedėjas Laimis Žlabys.
Muitinės pareigūnai sistemą sutvarkyti žada jau ne pirmą dieną, bet terminas vis nukeliamas. Kol kas stengiasi bent jau pagreitinti popierinį aptarnavimą.
„Elektroninis procesas leidžia aptarnauti 500 mašinų, įvažiuojančių iš Baltarusijos į Lietuvą, šiąnakt per parą jau įleidome 210. Palyginus su praėjusia para, 88, tai du kartus mažiausiai paspartintas pravažiavimas“, – sako L. Žlabys.
„Verslas skaičiuoja taip, kad automobilio per parą generuoja 300 eurų. Ir kai tas automobilis stovi parą laiko, tai jis turi išlaidų 300 eurų, o pajamų neturi. Tai skaičiuokite“, – pasakoja R. Austinskas.
Anot vežėjų – Baltarusijos pusėje pagrindiniuose pasienio punktuose eilėse laukia kone 2000 vilkikų, Lietuvos pusėje – keli šimtai. Mūsų pusėje prasčiau buvo vakar ir užvakar. Dabar jas mena tik šiukšlėmis nusėtos pakelės.
Lietuvos pusėje vilkikai savo eilės kirsti sieną įprastai laukia aikštelėje. Šiandien ji apytuštė. Bet, anot vežėjų, vaizdas apgaulingas. Eilės esą yra, tik jos ne čia.
„Vežėjai, žinodami, kad sistema neveikia, jau neformina siuntinių, nesiunčia jų, kroviniai, kurie atvažiuoja iš ES ir turėtų važiuoti toliau, jie paprasčiausiai stovi įmonėse, laukia sistemos atsigavimo, ir tada vėl formins ir važiuos“, – teigia R. Austinskas.
„Stoviu čia nuo vakar dienos ir sako, kad serveris dar neveikia. Ir jie šiandien neveiks, gali tekti laukti ir pirmadienio“, – kalbėjo vilkiko vairuotojas Aleksandras.
Muitinė tikisi elektronines sistemas atgaivinti rytoj. O kol vilkikai laukia, aiškėja, kad sugedęs serveris, kuriame buvo laikomos muitinės darbui būtinos elektroninės sistemos, au buvo smarkiai pasenęs – kone 10 metų senumo.
Pasirodo, muitinės specialistai dar prieš 5-erius metus Finansų ministerijai parengė investicinį projektą įrangai pakeisti, tačiau projektas nebuvo vykdomas.
Finansų Ministerija aiškina, kad projektas liko neįgyvendintas, nes vyriausybė kaip tik tuo metu pradėjo įgyvendinti daugelio įstaigų informacinių sistemų konsolidavimo projektą. Paprastai tariant – tuomet serverio atnaujinimas reikštų papildomą darbą ir išlaidas. Tik panašu, kad dabar – ne laiku „mirus“ pasenusiam serveriui – papildomo vargo ir išlaidų išvengti nepavyko.