Po tragiškų eismo įvykių keliuose vieniems gailiai skambina varpai, kitų laukia nors nelinksma, bet gerokai laimingesnė kelionė į teismo salę. Nekaltai žuvusiesiems gailestingas Dievas, o jų žudikams – teismai, rašo „Respublika“.
Panevėžio apygardos teismai šiemet išnagrinėję prokurorų perduotas 25 eismo įvykių, per kuriuos žuvo ar buvo sunkiai sužaloti žmonės, bylas kaltininkų neišteisino. Skyrė laisvės atėmimo bausmes, tačiau tik septyni kaltininkai iš 25 iš tikrųjų neteko laisvės. Net aštuoniolikoje bylų bausmės vykdymas buvo atidėtas, todėl saugiai vairuoti nemokantys asmenys iš teismo salės išėjo kaip po tėviško pabarimo.
Šešiose bylose žmonėms gyvybę atėmė girti vairuotojai, tačiau tik dviejų žūčių kaltininkai turės progą savo poelgius apmąstyti atvirosiose kolonijose, pro grotas.
Suvažinėjo ir paliko
Įžūlūs kelių chuliganai kartais nubaudžiami su tėvišku atlaidumu. Tuo galėjo įsitikinti rokiškėnas Vidas Musteikis, pernai sausį kelyje Rokiškis-Juodupė-Onuškis ties Bajorų kaimu nesuvaldęs automobilio ir partrenkęs kelkraščiu einantį jaunuolį. Nubloškęs vaikiną nuo kelio, vairuotojas iš avarijos pasišalino. Jis nepranešė apie įvykį policijai, nepagelbėjo nukentėjusiajam, paliko jį mirti šalia kelio.
Rokiškio apylinkės teisme avarijos kaltininkas teigė švietęs žibintuvėliu, tačiau griovyje gulinčio sužaloto vaikino esą nepamatęs, negirdėjęs jo aimanų ir dejonių.
V. Musteikis po avarijos iškvietė savo bičiulį, kad šis padėtų ištraukti iš griovio automobilį su sudužusiu priekiniu stiklu, ir nuvažiavo be šviesų. Ši aplinkybė rodo, kad V. Musteikis suprato partrenkęs žmogų ir norėjo likti nepastebėtas. Kitą dieną važiuodamas pro avarijos vietą, kurioje dirbo policijos pareigūnai, V. Musteikis net nesustojo, o kreipėsi patarimo į pažįstamą policininką. Iš pradžių apklausiamas ikiteisminio tyrimo pareigūnų avarijos kaltininkas neigė sukėlęs eismo įvykį.
Tik tada, kai policijos pareigūnai apžiūrėjo avarijos vietą, o ekspertai surinko įrodymų, įrodančių V. Musteikio kaltę, jis prisipažino, tačiau teisinosi dėl sužeisto jaunuolio palikimo be pagalbos.
Rokiškio rajono apylinkės teismas avarijos kaltininką nubaudė griežtai. V. Musteikiui skyrė ketverių metų laisvės atėmimo bausmę ir priteisė atlyginti nukentėjusiojo artimiesiems 300 tūkst. litų neturtinės žalos.
Tačiau avarijos kaltininkui atrodė, kad bausmė per griežta. Panevėžio apygardos teismo jis prašė atleisti nuo baudžiamosios atsakomybės arba atidėti bausmės vykdymą ir sulaukė gailestingumo.
Panevėžio apygardos teismas priėmė kaltininkui gerokai palankesnį sprendimą. V. Musteikiui laisvės atėmimo bausmė sumažinta iki trejų metų šešių mėnesių, jos vykdymas atidėtas dvejiems metams. Įspūdingai, net dešimt kartų, sumenko ir neturtinės žalos atlyginimas – nuo 300 tūkst. litų iki trisdešimties tūkstančių litų abiem nukentėjusiesiems.
Panevėžio apygardos prokuratūros Apeliacinio skyriaus vadovė Jolanta Činčikienė „Respublikai“ teigė, kad apygardos prokurorai rašys skundą ir teiks bylą Aukščiausiajam Teismui svarstyti, kuris teismas yra teisus.
Susitaikymas pavojingas visuomenei
Įstatymai vis dar leidžia neblaiviems vairuotojams, kelyje atėmusiems gyvybę, išsisukti nuo bausmės. Utenos rajono Užpalių miestelyje šiemet sausio viduryje, būdamas neblaivus, net 3 promilių girtumo, Giedrius Barauskas vairavo automobilį „Ford Mondeo“. Stabdomas policijos pareigūnų nestojo, padidino greitį, o sprukdamas nuo persekiotojų nuvažiavo nuo kelio ir kelis kartus vertėsi. Per avariją žuvo kartu važiavusi keleivė.
Tačiau Utenos rajono apylinkės teismas G. Barauską nuo baudžiamosios atsakomybės atleido. Mat kaltininkas susitaikė su žuvusiosios motina.
Anksčiau baustas už greičio viršijimą, būdamas neblaivus atėmęs gyvybę kitam žmogui, vairuotojas iš teismo išėjo pakelta galva, nes baužiamoji byla jam buvo nutraukta.
Tačiau Utenos rajono vyriausiasis prokuroras parašė apeliacinį skundą, kuriame pareikalavo akivaizdžiai nemokantį saugiai vairuoti ir todėl visuomenei pavojingą vairuotoją nubausti griežčiau.
Panevėžio apygardos teismas avarijos kaltininkui skyrė penkerių metų laisvės atėmimo bausmę, tačiau jos vykdymą atidėjo trejiems metams. G. Barauskui teisė vairuoti atimta trejiems metams, jis privalės nukentėjusiajai atlyginti 50 tūkst. litų turtinę žalą.
Įpročius keisti sunku
Bausmės vykdymo atidėjimas garbingus vairuotojus sudrausmina. Žmogaus biografijoje atsiranda juoda dėmė – teistumas, suvaržomos jo laisvės.
Suėjus nustatytam terminui, vėl tenka stoti prieš teismą. Per teismų praktiką neretas reiškinys, kai išbandymo neišlaikę ir nusižengę asmenys iš tiesų pasiunčiami už grotų ir netenka laisvės.
Apmaudu, tačiau nemenka dalis vairuotojų, kuriais teismai pasitikėjo ir bausmės vykdymą atidėjo, o teisės vairuoti net neatėmė, vairavimo įpročių nekeičia ir toliau siautėja keliuose. Jų aukomis galime tapti kiekvienas.
Komentarai
Jonata Činčikienė
Panevėžio apygardos prokuratūros Apeliacinio skyriaus vadovė
Nemanau, kad visus avarijose neatsargiai atėmusius gyvybę asmenis reikia pasiųsti į atvirąsias kolonijas. Tai pati griežčiausia bausmė, ją reikia taikyti tik itin neatsakingai pasielgusiems ir šiurkščiai kelių eismo taisykles pažeidusiems, kitiems gyvybę atėmusiems vairuotojams. Yra ir švelnesnių, bet efektyvių baudžiamojo poveikio priemonių. Teisę vairuoti galima atimti trejiems metams. Tai labai efektyvu ir saugu visuomenei, tačiau šitos bausmės teismuose labiausiai pasigendu.
Teismai gali priteisti mokėti 600-3000 litų įmokas į fondą asmenų, nukentėjusių nuo nusikaltimų.
Gera priemonė yra turtinės žalos atlyginimas nukentėjusiesiems, kai kaltininkas įpareigojamas atlyginti už sugadintą automobilį, padengti gydymo išlaidas. Baudžiamojo poveikio priemonės garantuoja visuomenės saugumą, tačiau teismuose jos taikomos pernelyg retai.
Virginijus Mačėnas
Panevėžio apskrities kelių policijos biuro viršininkas
Jei avarijoje žūva žmogus, kaltininkui susitaikyti su jo artimaisiais įstatymai neturėtų leisti.
Žuvusiojo nebėra tarp gyvųjų, jis nebegali pareikšti savo valios, pasakyti, ar atleidžia tam, kas atėmė gyvybę.
Manau, reikia keisti įstatymus – susitaikymo žuvus žmogui negali būti.
Neigiamai vertinu, kad vairuotojams, sunkiai sužeidusiems žmones ar net atėmusiems gyvybę, teismai neatima teisės vairuoti. Ši priemonė labai efektyvi. Sugriežtinus administracines nuobaudas net tris kartus sumažėjo vairuotojų, vairuojančių be teisių. Sulaikyto prie vairo neturinčio teisių asmens transporto priemonė konfiskuojama, ji nuvežama į saugojimo aikštelę ir negrąžinama tol, kol bylos neišnagrinės teismas. Vairuotojai tai žino ir pagalvoja, ar verta rizikuoti.
Genė Silickienė