„Lietuvos geležinkeliai“ (LG) neigia ūkininkų jiems pateiktus kaltinimus neva pakeista grūdvežių skyrimo tvarka neša nuostolius ir pūdo grūdų derlių laukuose. Jie tikina, kad kad ūkininkams yra pateikę netgi daugiau grūdvežių nei pernai, tačiau gausaus derliaus pervežimui koją kiša ne jų trūkumas, o laivų nepasirodymas uoste.
„Vagonai neiškraunami ne dėl to, kad blogai dirba Klaipėdos krovos kompanijos, jie neiškraunami nes neatvyksta laivai, nėra į ką iškrauti“, - spaudos konferencijoje aiškino LG generalinio direktoriaus pavaduotojas Albertas Šimėnas.
Anot Krovinių vežimo direkcijos direktoriaus pirmojo pavaduotojo Virginijaus Juškos, būtent dėl šios priežasties dalis vagonų verčiami sandėliais. Tačiau, kaip tikino LG atstovai, vagonų kiekio padidinimas neišspręstų problemos, o tik padidintų visų sąnaudas.
„Susitikimo su grūdininkais metu buvo aptarta ir suderinta, kad geležinkelininkai pateiks 1000 vagonų viso sezono metu grūdams išvežti, tačiau kai sudėjome visas atskirų ūkininkų paraiškas skaičius išaugo iki 1409. LG savo nuosavybėje turi 832 grūdvežius bei grūdų vežimui pritaikytus 163 mineralovežius. Iš viso 995 vagonus, t.y. beveik tiek pat, kiek pageidavo ūkininkai pirmojo susitikimo metu“,- dėstė A. Šimėnas.
LG skaičiavimais, šiuo metu grūdų pervežimams yra naudojami 1,278 tūkst. vagonai, t.y. 283 vagonais daugiau, negu bendrovės grūdvežių vagonų parkas.
Ūkininkai nori mažesnių nuomos kainų
A. Šimėno teigimu, ūkininkų pozicija dėl grūdvežių trūkumo nėra vieninga, vieniems jų pakanka, kitiems trūksta, dėl to šią problemą vadino daugiau paviene, nei visuotine.
„Grūdininkai nėra vieningi dėl vagonų kiekio. Motyvai, kodėl jie nėra vieningi, mums nežinomi. Dėl ko jie yra vieningi, tai grūdvežių nuomos kaina, jie nori, kad ji būtų mažesnė“, - sakė A. Šimėnas.
Šiuo metu, „Lietuvos geležinkelių“ teigimu, lietuviški vagonai ūkininkams yra nuomojami už mažesnę nei rinkos kainą. Vieno vagono nuoma parai siekia 51 litą. „Lietuvos geležinkelių“ grūdvežių parkas taip pat nuomoja užsienietiškus vagonus, jų nuomos kaina parai siekia 153 litus.
„Tai, kad įmonės pageidauja tik LG grūdvežių, kurių nuomos kaina tris kartus mažesnė, negu rinkos kainos rodo, kad grūdų perdirbėjams už vagonus mokėti rinkos kainą (~153 Lt/para) yra nepriimtina. Siekiama, kad LG nuomotųsi grūdvežius iš kitų šalių geležinkelių administracijų už maždaug 153 Lt parai ir pernuomotų juos grūdų perdirbėjams pagal LG įkainį, t.y. 51 Lt už parą“, - aiškino A. Šimėnas.
Šią javapjūtę rinkoje ūkininkams yra pateikta 995 lietuviškų vagonų, taip pat yra iš nuomota 15 baltarusiškų ir 512 ukrainietiškų grūdvežių.
Siūlo naujas sutartis
LG ūkininkams siūlo išeitį – sudaryti naujas bendradarbiavimo sutartis. Sutartyje numatytas grūdininkams aktualus traukinių formavimas nepilnais sąstatais. Tai, anot LG, leistų padidinti grūdų pervežimo efektyvumą ir sumažintų patiriamas sąnaudas.
„LG grūdų vežimo sąnaudos 60 vagonų sąstatui siekia 14,79 LT/t. Ssąnaudos vienai tonai pervežti 30 vagonų sąstatu išauga iki 21,8 Lt/t., t.y. beveik 50 proc. didesnės. LG šiuo metu taiko vežimo tarifus 60 vagonų sąstatui. Klientui pageidaujant LG sutinka gabenti bet kokiu mažesniu sąstatu, tačiau tuo atveju vežimo tarifas būtų atitinkamai didesnis“, - siūlomus naujus pakeitimus aiškino LG generalinio direktoriaus pavaduotojas.
LG pažymi, kad nepasirašius papildomo susitarimo teisiniu požiūriu LG nėra įsipareigojusi klientams užtikrinti spartesnį krovinių pristatymą bei aprūpinti papildomais vagonais, išskyrus savalaikį krovinių pristatymą, numatytą norminiuose dokumentuose, kuris krovinių gabenimui į Klaipėdos uostą numato 3-4 paras, kai šiuo metu LG užtrunka 1 parą.
Iki šios dienos, anot LG, vienintelė AB „Jonavos grūdai“ pareiškė pageidavimą sudaryti šią sutartį. Likusios įmonės nepateikė jokių atsakymų, pastabų ar pasiūlymų.
„Tokia grūdinininkų nuostata rodo, kad papildomų garantijų iš LG dėl grūdų išvežimo nereikia ir, kad esamos sąlygos juos tenkina“, - spaudos konferencijoje reziumavo A. Šimėnas.
K. Starkevičius: LG nevykdo pažadų
LG pareiškus, jog „siaura vieta“ efektyviam grūdų pervežimui tapo Klaipėdos uostas, žemės ūkio ministras Kazys Starkevičius po šiandieninio Vyriausybės posėdžio tvirtino, jog bendrovė klysta.
„Dėl laivų (Klaipėdos uosto - ELTA) jie klysta. (...) Reikia atsakyti, kodėl vagonai, prikrauti grūdų, stovi geležinkelio stotyse. Vadinasi, bendrovės darbas nėra gerai organizuotas“, - antradienį po Vyriausybės pasitarimo sakė žemės ūkio ministras.
K. Starkevičiaus teigimu, LG nevykdo pažadų, todėl vagonų apyvartumas siekia 5-6, o ne tris, kaip buvo planuota, paras. Savo ruožtu bendrovė pirmadienį surengtoje konferencijoje teigė, jog krovinius į Klaipėdos uostą nuveža per parą.
TAIP PAT SKAITYKITE:
Grūdų augintojai prieš „Lietuvos geležinkelius“: Lietuva jau panašėja į Kazachstaną