• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Įveskite žodį „verslas“ knygų paieškos laukelyje „Amazon.com“ puslapyje ir jums pateiks bent 2 milijonus užklausą tenkinančių rezultatų. Be abejo, galėtumėte mėginti atrasti ką nors naudingo, peržiūrinėdami tokį kiekį literatūros, bet galite pasielgti ir paprasčiau – tiesiog pabendrauti su specialistu, nemažą dalį savo gyvenimą paskyrusiu verslo savininkų konsultavimui.

REKLAMA
REKLAMA

Žurnalistui Brettui Nelsonui panaši galimybė pasitaikė - „Forbes“ publikuoja šio žurnalisto pokalbį su milijardieriumi Clay Mathile'u. Mathile'as savo turtus susikrovė gyvūnų maisto verslo dėka, o pastarąjį dešimtmetį savo veiklą perorientavo į jaunųjų verslininkų apmokymo programų ir seminarų rengimą. Kadangi šis žmogus versle įgytos patirties turi tikrai nemažai, tad ja maloniai dalinasi ir su tik pradedančiais verslininkais. Šiuo metu verslininkui priklauso jo įkurta kompanija „Aileron Institute“, ne pelno siekianti smulkiuosius verslininkus konsultuojanti organizacija. Apie šios organizacijos veiklą, sėkmingo verslo strategijas bei versle daromas klaidas Mathile'as pasakoja savo interviu „Forbes“.

REKLAMA

Nuo gero iki puikaus

„Forbes“: Kiek esu pastebėjęs, nuosavo verslo kūrėjai pasižymi neišsenkančiu optimizmu. Į kokius dalykus jie turėtų atkreipti didžiausią dėmesį sąžiningai vertindami savo verslą?

Mathile'as: Manau, jog pirma ir visų svarbiausia yra realistiškas verslininkų požiūris į savo produktą ar teikiamas paslaugas. Ir tai, kaip tas produktas ar paslauga atrodo bendrame rinkos kontekste. Be abejo, tai išsiaiškinti galima visai greitai – tiesiog produktas arba atneša pelną, arba ne. Savaime suprantama, svarbu būti parengus savo verslo planą, suprasti verslo aplinką.

REKLAMA
REKLAMA

Antras ne mažiau svarbus niuansas: ar įmonių vadovai ir verslo kūrėjai yra įgalūs savo verslą pakelti į aukštesnį lygį? Dažniausiai kokybiškai naujo verslo etapo galima tikėtis, kada verslininkas pradeda mąstyti taip - „Na gerai, dabar jau atėjo metas, kuomet mano verslo sėkmę labiausiai sąlygos tinkamas verslo vadybos principų išnaudojimas. Produktas ar paslaugos yra jau išvystytos, laikas užsiimti tinkama verslo vadyba ir siekti plėtros“.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Forbes“: Koks esminis skirtumas tarp gero verslo ir puikaus verslo? Ir kiek šį skirtumą sąlygoja paties verslo modelio pobūdis, o kiek tai lemia verslo vadybos principų pasirinkimas?

Mathile'as: Manau, jog pradinėje verslo stadijoje viską lemia pats produktas. Bet vėliau, kuomet pasimato pirmi verslo pasiekimai, svarbiausią vaidmenį atlieka verslo vadyba ir sugebėjimas būti lyderiu. Yra keletas pavyzdžių, kuomet vienas asmuo turėjo nepamatuojamai didelę įtaką kompanijos veiklai. Steve'as Jobsas buvo vienas tokių pavyzdžių. „Apple“ kuria puikią produkciją, bet ne visuomet tai pavykdavo išlaikyti aukštumoje. Bet „Apple“ verslo stiprybė buvo gebėjimas visuomet įvertinti rinkos pokyčius bei klientų norus.

REKLAMA

Pagalbos ranka

„Forbes“: Kokias matote sistemines ar laikinas priežastis, kurios galėtų atbaidyti žmones imtis savo nuosavo verslo?

Mathile'as: Manau, jog didžiausią įtaką vis dar turi verslo aplinkos reglamentavimas. Turiu omenyje mokesčius. Na, bet tuomet, kada aš pradėjau verslą „Iams“, infliacijos lygis siekė 15%, palūkanų norma buvo 22%, maksimalių pajamų mokesčio norma buvo 70%. Ir kažkaip išgyvenome. Taigi kuo iniciatyvesni būsime kurdami palankią verslo aplinką nuosavo verslo savininkams, tuo didesnės sėkmės galime tikėtis sulaukti bei taip sukurtume daugiau darbo vietų žmonėms. Aš tikiu tuo. Ir būtent todėl tuo užsiimame organizacijoje „Aileron“.

REKLAMA

„Forbes“: Egzistuoja nemažai skirtingų organizacijų ir iniciatyvų, kurių tikslas ir yra ekonominio vystymosi skatinimas. Kuo išskirtinis jūsų požiūris ir veikla? Kuo ji geresnė?

Mathile'as: Svarbiausia mums yra darbas. Bet kai kalbame apie darbą, mes turime galvoje tai, kaip verslininkui ar verslininkei galėtume padėti atskleisti jų geriausias savybes, padėti tapti geriausiais, kuo jie gali būti... Viskas sukasi aplink planavimą, organizavimą, kontrolę, aplinkos parengimą, sprendimų priėmimą ir lyderystę.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Forbes“: Šimtai smulkaus verslo savininkų pabaigia jūsų programą. Kokios yra trys dažniausios klaidos, kurias jie daro?

Mathile'as: Na, manau, kad didžiausia pasitaikanti klaida yra bendra daugeliui šių verslininkų. Norite tikėkite, norite ne, bet dauguma jų tiesiog niekada nėra parengę savo verslo plano.

„Forbes“: Rimtai? Bet juk mes kalbame apie milijoninių apimčių verslą.

Mathile'as: Dauguma jų nėra niekada rašę savo verslo plano, niekada nėra atlikę savo verslo aplinkos analizės, netgi nėra bandę suformuoti konkretaus ir apibrėžto savo veiklos biudžeto. Sprendimų priėmimas vis dar yra siejamas tiesiog su kompanijai vadovaujančio žmogaus veikla bei atsakomybe ar su kompanijos valdybos tarybos, kurioje dažnai sėdi mažai ką išmanantys žmonės, veikla. Bent tokias tendencijas mes šiuo metu pastebime.

REKLAMA

„Forbes“: Bet ar jus žavi tai, jog tokie verslininkai vis tiek turi ryžto užsiimti ir plėtoti savo nuosavą verslą?

Mathile'as: Be abejo. Ir labiausiai žavi jų kūrybingumas, ištvermingumas ir atsidavimas savo daromai veiklai. Tai įrodymas, jog jiems patarti ir padėti yra tikrai verta. Norime padėti jiems įgyvendinti jų svajones. Tam reikia tiesiog kiek sistemingesnio aplinkos vertinimo, analitinių gebėjimų. Šios savybės iš tiesų padėtų jiems pakelti savo verslą į aukštesnį lygį.

REKLAMA

„Forbes“: Panašu, jog artėjame prie tokios situacijos, kai nuosavo verslo kūrimas taps būtinybe, ypač jei nedarbo lygis ir toliau išliks toks aukštas. Kaip manote, ar tokie žmonės, kurie anksčiau niekada negalvojo apie savo verslo kūrimą, bet dabar yra spaudžiami aplinkybių ir ketina tuo užsiimti, turi kokių nors perspektyvų sukurti sėkmingą verslą? Kitaip tariant, ar kiekvienas žmogus iš tikrųjų gali turėti verslininko gebėjimų?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Mathile'as: Geras klausimas. Kai kurie žmonės gal ir galėtų sukurti verslą vien iš būtinybės. Bet, mano nuomone, tikrai sėkmingas verslas, tai yra toks verslas, kuris kuria realią pridėtinę vertę, gali būtų sukurtas tik žmonių, kurie turi aiškią verslo viziją, kurie turi svajonę. Šiuo metu turėti savo verslą ir jį sėkmingai vystyti iš tikrųjų yra svajonė. Bet dirbdami „Aileron“ mes nematome daug tokių pavyzdžių. Dažniausiai žmonės turi verslą, o po kiek laiko tiesiog sugalvoja, jog jiems savo verslą reikėtų pakelti į aukštesnį lygį. Mąstoma maždaug taip: „Mano verslas jau egzistuoja tam tikrą laiką, reikėtų, kad dabar kas nors imtų ir pagelbėtų jį plėtoti“.

REKLAMA

Kaip išlaikyti verslo augimą?

„Forbes“: Ko savęs turėti paklausti verslininkas, norėdamas įsitikinti, jog jo verslas yra tvarkomas tinkamai?

Mathile'as: Manau, jog jie nuolatos turėtų savęs klausinėti, ar jų kuriamas produktas iš tiesų atitinka kliento poreikius. Jie turėtų pasidomėti, ar iš tikrųjų turi tinkamas organizacines priemones ir tinkamus žmones tam, jog galėtų pasiekti savo verslo plano tikslų. Be to, reikalinga įvertinti, ar yra disponuojama tinkamais kontrolės ir vertinimo mechanizmais. Kaip pamatuoti, ar verslas yra sėkmingas, ar jis, deja, yra prastas. Šiuo atveju reikia finansinės, nefinansinės ir operacinio lygmens kontrolės.

REKLAMA

„Forbes“: Nežinomybė dėl savo verslo ateities šiais laikais dažnai paralyžiuoja verslo iniciatyvumą. Tad neretai žmonės tiesiog sėdi sudėję rankas, vietoj to, jog imtųsi kokių nors konkrečių veiksmų. Kaip smulkiesiems verslininkams reikėtų išvengti tokios nežinomybės ir netikrumo būsenos? Ką jiems patartumėte daryti?

Mathile'as: Reikia pastebėti, kad dabartinė verslo situacija iš tiesų nėra labai palanki. Verslininkai turėtų atkreipti dėmesį į tai, jog šiuo metu rinkos turi tendenciją trauktis. Greičiausiai galime sulaukti netgi defliacijos. Taigi verslininkas turėtų susirūpinti tuo, ar jo produktų ir paslaugų kainos yra adekvačios. Yra teigiama, kad kainos krenta tada, kada kyla produkto kokybė. O kas yra kokybė? Tai sugebėjimas patenkinti arba net pralenkti jūsų lūkesčius.

REKLAMA
REKLAMA

„Forbes“: Turbūt turėjote omenyje kliento lūkesčius, o ne verslininkų?

Mathile'as: Taip, kliento lūkesčius, jūs teisus. Čia panašiai kaip su gimtadienio tortu. Jei jūsų klientas to nepageidauja,  ant vanilės pyrago jūs greičiausiai nebedėsite šokoladinio kremo. Bet tarkime, jūs užsisakote tiesiog vanilinį pyragą, o aš iš kažkur sužinau, kad jūs dar mėgstate ir šokoladinį kremą. Tuomet mano patiektas vanilinis pyragas su šokoladiniu kremu visiškai patenkins, o greičiausiai net pralenks, jūsų lūkesčius. Į tokį dalyką verslininkai tiesiog privalo atsižvelgti.

„Forbes“: O kaip jūs įvertinate savo organizacijos „Aileron“ veiklos sėkmingumą? Ar vertinate verslininkų kompanijų sėkmingumą po to, kai jos pabaigia jūsų konsultacijų kursą? Kaip tai išmatuojate? Pagal tų kompanijų pajamų pokytį ir naujai sukurtų darbo vietų skaičių?

Mathile'as: Visiškai teisingai. Viskas būtent taip ir vyksta. Svarbiausia ir yra darbo vietų skaičiaus pokytis, naujų darboviečių sukūrimas. Šiais laikais investuoti savo kapitalą į naujų darbo vietų kūrimą yra itin rizikingas žingsnis. Bet jei mūsų klientai išplečia savo veiklą, priimdami naujus žmones, vadinasi jie padidina ir pardavimų skaičių.

Kita vertus, po to, kai verslininkai pabaigia mūsų mokymus, jie užpildo klausimyną. Jie patys įvertina mūsų veiklą, pažymi mūsų mokymo programų trūkumus ir privalumus. Taip ir sužinome, ką galėtume dar labiau patobulinti.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų