„Gyvenime stengiuosi naudotis visomis galimybėmis“, – sako verslininkė, grupės „Kika“ bendraturtė Janita Januškauskaitė-Plungė.
Verslą pradėjusi nuo vieno šuns, pavadinto Kika, šiandien ji vadovauja šimto gyvūnų ir gyvūnų prekių parduotuvių „Kika“, „Zooplanet“ ir „Zooterra“ tinklui, Zapyškio medelynui, vėrimo ir papuošalų salonams „Silver City“ bei galvoja apie tolesnę įmonių grupės plėtrą.
Su J. Januškauskaite-Plunge susitikome Zapyškyje, jos vadovaujamame Zapyškio medelyne. Aprodydama savo valdas, kurias kurdamas namų aplinką aplanko ne vienas lietuvis, verslininkė pasakojo, kad prieš 20 metų kurti grupę „Kika“ pradėjo pasinaudojusi palankiai susiklosčiusiomis aplinkybėmis.
„Suteiktomis galimybėmis pasinaudoji arba ne. Aš pasinaudojau, – tvirtina J. Januškauskaitė-Plungė. – Viskas prasidėjo nuo šuns, pudelio, vardu Kika, kurį leido įsigyti tėvai. Pradėjau ją dresuoti, kirpti. Pamatę tai žmonės pradėjo prašyti, kad pasirūpinčiau ir jų šunimis. Taip viskas ir prasidėjo.“
„Kikos“ grupė egzistuoti pradėjo nuo pirmosios gyvūnų kirpyklos. Vėliau, kai kirpyklos klientai vis dažniau ėmė prašyti prekių, skirtų augintiniams, buvo įkurta ir pirmoji parduotuvė. Prabėgus 20 metų, šiandien veikia jau šimtas „Kikos“ ženklu pažymėtų gyvūnų ir gyvūnų reikmenų parduotuvių Lietuvoje, Estijoje ir Baltarusijoje.
„Svarbu būti tam tikroje vietoje laiku ir tuo pasinaudoti, – sakė J. Januškauskaitė-Plungė. – Čia ne tik verslo sėkmės taisyklė. Kiekvienam pasitaiko toks momentas, todėl reikia sugebėti jo išlaukti ir įgauti drąsos ginti ir daryti tai, kuo tiki, Būdama 16–17 metų neplanavau tapti didelės įmonės savininke, tokių svajonių nebuvo net sapnuose. Tačiau naudojausi galimybėmis, ėjau, dariau. Štai rezultatas. Nei metalai, nei nafta, nei kas nors kita tada nedomino. Dirbdama su gyvūnais jaučiausi profesionalė.“
Silpnybė – pudeliai
Pudeliai ir šiandien yra moters silpnybė. Kol kalbėjomės apie verslą ir vadovavimą didžiulei įmonių grupei prie medelyne esančio tvenkinio, aplink zujo iš Italijos atkeliavęs pudelis vardu Mūza.
„Mūza eina su manimi į darbą, kitas pudelis – Vija eina į darbą su vyru. Šiai veislei jaučiu silpnybę. Mėgstu šunis, kurie nesukelia diskomforto – neturi specifinio kvapo, nesišeria, yra lengvai dresuojami, pritampa prie šeimos ir sugyvena su visais šeimos nariais bei kitais gyvūnais“, – stebėdama augintinį pasakojo moteris.
Verslininkė prisipažino, kad jos namuose dabar net šeši šunys. „Kalbant apie gyvūnus, su vyru esame silpnavaliai. Pamatai, įsimyli ir štai, turi“, – šyptelėjo V. Januškauskaitė-Plungė.
Teikia laimę
„Kikos“ grupę sudaro ne tik ženklu „Kika“ pažymėtos gyvūnų ir gyvūnų reikmenų parduotuvės, bet ir Zapyškio medelynas, mažas zoologijos sodas „Kika Mini Zoo“, vėrimo ir papuošalų salonai „Silver City“. Nori nenori pastebi, kad kiekvienas verslas skirtas savotiškai džiaugsmą ir malonumą teikiančiai sričiai. Tai pripažįsta ir verslininkė.
„Kiekviena sritis yra visiškai išgyventa per mano su vyru prizmę. Paprasčiausiai darome tai, ką norime daryti. Kiekvieną projektą man teko pačiai išgyventi, pačiai rinktis, pačiai kurti. Galima sakyti, kad tai susiję su laime“, – svarstė J. Januškauskaitė-Plungė.
Verslai iš poreikio
Zapyškio medelyno idėja gimė, kai verslininkų šeima ėmė tvarkyti namų aplinką. Pastebėjus, kad Lietuvoje šis segmentas silpnai išplėtotas, nuspręsta įkurti medelyną. Šiandien medelyne dirba stipri komanda, todėl vis daugiau augalų ne įvežami iš kitų šalių, bet auginami čia, Lietuvoje.
Paklausta, ar nejaučia konkurencijos iš greta esančios Lenkijos, į kurią pirkti augalų važiuoja ne vienas sodininkas, J. Januškauskaitė-Plungė gūžtelėjo pečiais. „Konkurencija egzistuoja visose srityse, ne tik medelyne. Tačiau ji yra pagrindinis variklis ir verčia tobulėti. Tai normalus verslo reiškinys“, – pabrėžė ji.
Pasak moters, tai, ką renkasi pirkėjai, lemia ne vien kaina.
„Negalime lyginti lenkų auginimo tradicijų su vokiečių, ar augalų adaptacijos Lenkijoje ir pas mus. Yra daug niuansų, todėl tikrai nenutiks taip, kad visi lietuviai važiuos augalų pirkti tik į Lenkiją“, – aiškino verslininkė.
Dėl panašių priežasčių atsirado ir papuošalų bei vėrimo salonai „Silver City“. „Tai galbūt buvo daugiau mano įgeidis. Svečiuodamiesi įvairiose šalyse vis norėjome, kad į Lietuvą atkeliautų kitokių, gražesnių, gaminių. Šitaip atsirado „Silver City“, – pasakojo J. Januškauskaitė-Plungė. – Tai labai skirtingi verslai, jiems reikia suvokimo, įsigilinimo ir nemažai jėgų.“
Kokybe nenusileidžia
Vis dėlto „Kikos“ grupės pagrindą sudaro gyvūnų ir jų reikmenų parduotuvės, gyvūnų pašarų gamyba. „Čia mes esame profesionalai. Kitos sritys, galima sakyti, yra iš įdomumo“, – šypsojosi verslininkė.
Prieš septynerius metus įkūrę gyvūnų pašarų fabriką „Akvatera“, šiandien „Kikos“ grupė pagal savo gaminamus pašarus Lietuvoje užima apie 10–15 proc. su importu susijusios verslo dalies.
„Seniau pakuodavome iš užsienio atsivežtus gyvūnų pašarus, o vėliau nusprendėme, kad Lietuva nusipelnė turėti profesionalią gamyklą, ir ją pasistatėme“, – aiškino J. Januškauskaitė-Plungė.
Nors prieš kelis metus įvairių verslininkų bandymai gaminti pašarus gyvūnams baigėsi fiasko, šiandien lietuvaičiai vėl atgauna pasitikėjimą Lietuvoje gamintu maistu gyvūnams ir, anot verslininkės, noriai renkasi „Akvatera“ gamintus pašarus. „Mūsų gaminami pašarai niekuo nenusileidžia įvežtiniams. Lietuvoje tikrai nemažai parduodame ir tuo džiaugiamės“, – sakė moteris.
Augintiniai tampa draugais
Gyvūnų maisto gamybos receptai bei technologijos į fabriką „Akvatera“ atkeliavo iš užsienio. Pasak J. Januškauskaitės-Plungės, priežastis paprasta – Lietuvoje nėra gyvūnų maisto gaminimo tradicijos.
„Mes neišrandame dviračio, nepradedame kurti patys, todėl fabrike dirba 20 ir daugiau metų patirtį gyvūnų maisto gamyboje turintys specialistai iš užsienio. Kadangi turime ne vienų metų patirties, išsiugdėme savų mitybos specialistų“, – pasakojo verslininkė.
Pasak moters, gyvūnų pašarų gamyba – sudėtingas mokslas, jeigu viskas atliekama tinkamai. „Lietuvoje pagrindinė tradicija – nuo stalo kaulas į dubenėlį ir gyvūnas sotus. Mes bandome šią kultūrą keisti ir, galiu pasakyti, padėtis keičiasi“, – tikino „Kikos“ grupės bendraturtė.
Anot verslininkės, žmogui gyvūnas yra tapęs draugu, todėl pirkdamas daiktų augintiniui šeimininkas juos perka tarsi sau: „Visa tai daroma dėl savo malonumo. Žmogui malonu matyti, kad gyvūnas sveikas, laimingas, teikia didelį džiaugsmą ir kuria harmoniją namie. Vienas pagrindinių mūsų uždavinių – kad gyvūnas taptų šeimos nariu.“
Mąsto pozityviai
Anot J. Januškauskaitės-Plungės, vienas žmogus nieko negali padaryti, todėl komanda – vienas svarbiausių dalykų versle. „Visą laiką greta manęs kuriant „Kikos“ grupę buvo stipri komanda. Būtų nekorektiška sakyti, kad viską padariau viena, nes tai, kad esu savininkė, yra tik viena medalio pusė“, – tvirtino moteris.
Dabar „Kikos“ grupėje, išsiplėtusioje ne tik Lietuvoje, bet ir šalyse kaimynėse, dirba apie 600 žmonių. Vadovauti tokiam būriui žmonių – nelengva, galbūt todėl J. Januškauskaitė-Plungė tvirtina, kad vadovas pirmiausia turi pozityviai mąstyti: „Tai stengiuosi įdiegti kiekvienam komandoje dirbančiam vadovui. Be pozityvaus mąstymo žmogus negali dirbti vadovaujamo darbo.“
Tačiau paklausta, kaip pati apibūdintų save kaip vadovę, moteris trumpam susimąsto. „Manau, esu gana griežta, konkreti, be to, reikli. Visada bandau žmogui tiksliai išaiškinti, ką jis turi pasiekti, kurioje vietoje jis yra. Esu ta vadovė, kuri pavaldiniui suteikia ne tik profesinius įrankius, bet ir psichologinių įgūdžių, – išvardijo verslininkė ir pridūrė: – Manau, kaip vadovė esu pakankamai gera, nes lyginant su įmonių grupės vadovais migracijos pas mus beveik nėra.“
Kovoti už tikslus
Kad pozityviai mąstyti ypač svarbu verslininkams, Lietuvoje įrodo ir tyrimas: po jo paaiškėjo, jog lietuviai nepasitiki verslininkais. J. Januškauskaitė-Plungė tvirtino, kad į tai neverta kreipti dėmesio.
„Verslininkas įkuria darbo vietų, įneša pinigų į biudžetą, rizikuoja savo turtu ir kelia šalies ekonomiką. Tačiau visi mato tik jo pasistatytą namą ar turtus, niekas nemato, kiek verslininkas rizikavo, kol viską sukūrė“, – pasakojo moteris.
Anot jos, laikui bėgant, kai pasikeis valdžia ir į verslą ateis nauja karta, požiūris pasikeis, tačiau dabar su juo kovoti neverta: „Visada atsiras norinčių tave sulyginti su žemėmis. Verslininkui Lietuvoje pagarbos nėra, tačiau reikia kovoti už savo tikslus, planus, už tai, kuo tiki, o ne su požiūriu į verslininką – jį reikia keisti, reikia auklėti visuomenę.“
Plėtra į 40 šalių
Sėkmingai veikiančios įmonės vadovės galvoje gausu plėtros planų. Ji atskleidė, kad šiuo metu rengiamas didelis projektas, kuriuo įmonės gaminamą produkciją žadama išplėsti į 40 šalių.
„Projektą rengia didelė tarptautinė komanda, joje yra tik du lietuviai. Kuriame superpremium klasės gyvūnų maisto prekės ženklą, kuris Lietuvoje pasirodys spalį-lapkritį. Pasaulyje šiuo prekės ženklu pažymėtas gyvūnų pašaras pasirodys kitų metų sausį. Tuomet rengiamės jį eksportuoti į 40 šalių“, – atskleidė detales verslininkė. Anot jos, tokia plėtra gali reikšti, po kurio laiko pasaulyje garbingoje vietoje tarp kitų pašarų atsidurs ir gaminamas Lietuvoje.
Kalbėdama apie plėtrą J. Januškauskaitė-Plungė sakė nebijanti antrosios krizės bangos, apie kurią nuolat kalbama. „Tų krizių būna nuolat. Nuo pat savo verslo pradžios atsimenu daugybę krizių – jų buvo ir bus. Tačiau jeigu bijai vilko, neik į mišką. Jeigu žinai, ką darai, ir tuo tiki, viskas pavyks, net neabejoju“, – pabrėžė verslininkė.
FAKTAI: „Kika“ grupė
1991 m. lapkritį įkurta įmonė „Kika“.
2009 m. Estijoje ir Baltarusijoje pradėtos kurti gyvūnų ir gyvūnų reikmenų parduotuvės „Zooplanet“, „Zooterra“.
Lietuvoje, Estijoje ir Baltarusijoje „Kika“ grupei iš viso priklauso šimtas gyvūnų ir gyvūnų reikmenų parduotuvių.
2001 m. įkurtas Zapyškio medelynas „Kika Flora“.
2004 m. pastatyta specializuota gyvūnų pašarų gamykla „Akvatera“
2006 m. atidarytas papuošalų salonų „Silver City“ tinklas.
„Kikos“ grupėje (įskaičiuojant ir užsienio šalis) dirba apie 600 darbuotojų.
2010 m. įsteigtos prie parduotuvių ,,Kika“ įsteigtos šunų kirpyklos, veterinarinės gydyklos.