Dainius Liulys / Savaitraštis „Ekonomika.lt“
2014 metais elektroninės prekybos rinka ir toliau sparčiai augs dėl palengva kintančių Lietuvos pirkėjų įpročių. Jie vis noriau apsiperka interneto parduotuvėse, kur nereikia gaišti laiko eilėse, norimos prekės kainuoja pigiau nei tradicinėse parduotuvėse, o už jas galima atsiskaityti įvairiais būdais, pradedant grynaisiais pinigais, atsiimant prekes ir baigiant išperkamąja nuoma. Užsakymus galima atsiimti prekių atsiėmimo punktuose, pašto skyriuose, paštomatuose ar gauti tiesiai į namus.
Kintančius įpročius galima iliustruoti skaičiais: remiantis „Eurostat“ duomenimis, 2009 metais internetu pirko vos 8 proc. šalies gyventojų, 2011 – 18 proc., o 2013 – jau beveik 30 proc. lietuvių. Europos Sąjungus vidurkis – kiek daugiau nei 45 proc., todėl dar turime kur tobulėti ir plėstis 2014 metais. Taip pat reikia atkreipti dėmesį, kad 2012-aisiais elektroninės prekybos rinka Lietuvoje augo apie 40 proc., pirminiais duomenimis, šiais metais rinka didėja panašiu tempiu ir jau sudaro apie 3 proc. viso šalies pardavimo masto. Remiantis „Euromonitor Internetional“ duomenimis, iki 2017 metų ši rinka paaugs dar 144 proc., taigi prognozės džiuginančios, bet kartu ir įspėjančios, kad svarbu nuosekliai gerinti paslaugų kokybę, koreguoti prekių asortimentą ir nuolat stebėti pirkėjų poreikius.
Žinoma, svarbu paminėti, kad pamažu didėja ir pirkėjų vartojimas, o tai taip pat prisideda prie elektroninės prekybos masto augimo. Krizės metu pirkėjai suprato, kad nebenori permokėti už prekes, todėl vis aktyviau renkasi elektronines parduotuves, kuriose kainos dažnai gerokai mažesnės nei tradicine prekyba užsiemančiose parduotuvėse. Sunkmečiu susiformavęs naujas įprotis išliko ir dar labiau sustiprėjo, todėl matome, kad vis daugiau žmonių perka internetu. Mano nuomone, ateinančiais metais ši tendencija išliks.
Manau, kad 2014-aisiais elektroninės prekybos rinkoje atsiras keliolika naujų žaidėjų, tačiau dalis esamų pasitrauks arba susijungs su kitais, nes konkurencija yra gana arši. Laimės tos elektroninės parduotuvės, kurios sugebės išlaikyti aukštą paslaugų kokybę, t. y. neapgaudinės klientų rodydamos mažesnę kainą, o klientui užsakius prekę jos nepristatys; pristatys prekę laiku; užtikrins patogų ir paslaugų klientų aptarnavimą ir t. t. Savo pozicijas išsikovojusios elektroninės parduotuvės toliau stiprins savo pozicijas, o naujoms elektroninėms parduotuvėms reikės daug investuoti. Nuo 2007 metų bendras elektroninių parduotuvių skaičius Lietuvoje išaugo apie 10 kartų, bet jau keletą metų – maždaug nuo 2011-ųjų vidurio augimas yra beveik sustojęs. Konkurencija dalį parduotuvių privertė nutraukti veiklą, rinka tapo brandesnė, siekiant į ją įžengti reikia didesnių žinių ir investicijų nei prieš 3–4 metus.
2014 metais pirkimo įpročiai turėtų išlikti panašūs kaip 2013-aisiais, taigi internetu bus aktyviai perkami kvepalai, kosmetika, kompiuterinė bei buitinė technika, kas dieną reikalinga buitinė technika, žaislai ir kita.
Verslininkams norėčiau palinkėti užsispyrimo, kantrybės bei drąsos kovojant su 2014 metų iššūkais. Taip pat linkiu sveikos konkurencijos, kuri leistų tobulėti ir ieškoti naujų sprendimų ir, žinoma, pelningų metų. Dainius Liulys, interneto parduotuvės „Pigu.lt“ vadovas