Mokesčių mokėtojai išlaiko beveik 3 tūkst. Ministro pirmininko tarnybos, ministerijų ir joms pavaldžių įstaigų automobilių. Didžiausius mašinų parkus turinčios įstaigos aiškina, kad transporto priemonė - svarbiausias jų darbo įrankis.
Kol prabangius automobilius iš parlamentinei veiklai skirtų lėšų besinuomojantys Seimo nariai deda visas pastangas išlaikyti šią privilegiją, paaiškėjo, kad ir vykdomosios valdžios atstovai negali skųstis dėl tarnybinio transporto trūkumo.
Ministro pirmininko tarnyba pagaliau suskaičiavo, kad Vyriausybės, ministerijų ir joms pavaldžių įstaigų tarnautojus aptarnauja nemenkas lengvųjų automobilių parkas - iš viso 2864 mašinos. Iki šiol apskritai nebuvo žinoma, kiek tarnybinių automobilių turi minėtos institucijos.
Priminsime, kad gegužės pabaigoje Vyriausybė nusprendė, jog ministerijos galės turėti ne daugiau kaip po keturis automobilius, joms pavaldžios įstaigos - po vieną. Mašinos, kurių atsisakoma, iki kitų metų liepos turi būti parduotos aukcione. Vyriausybė viliasi, kad taip bus sutaupyta apie 30 mln. litų. Tačiau jau dabar pasigirsta raginimų ryžtingiau ir greičiau atsisakyti tarnybinių automobilių pertekliaus, o gautomis lėšomis kamšyti skylėtą kitų metų valstybės biudžetą.
Atsisakyti neketina
Anot ministro pirmininko kanclerio Deivido Matulionio, daugiausia transporto priemonių kartu su jai pavaldžiomis įstaigomis turi Aplinkos ministerija - 590. Pati ministerija šiuo metu naudoja penkis tokius automobilius. "Norėčiau pabrėžti, kad kontroliuojančios įstaigos privalo turėti mašinas, nes tai - jų darbo įrankis", - LŽ sakė D.Matulionis.
Panašiai kalbėjo ir aplinkos ministras Gediminas Kazlauskas. "Ministerija atlieka daug priežiūros funkcijų. Pagrindinis mūsų padalinių rajonuose uždavinys - važiuoti į įvykio vietą. Be transporto nieko nepadarytume. Jei sėdėtume kabinetuose ir žiūrėtume į kompiuterio monitorių, mūsų veikla taptų visiškai neefektyvi. Stengiamės taupyti, tačiau be mašinų dirbti negalėtume", - aiškino ministras.
Nesiveržia diržų
Įspūdingą automobilių parką išlaiko ir Žemės ūkio ministerija (ŽŪM). Kartu su pavaldžiomis įstaigomis ŽŪM turi 436 automobilius. "Šiai ministerijai taip pat priklauso kontroliuojančios institucijos, joms būtinos mašinos", - atkreipė dėmesį D.Matulionis. Kam reikia tiek automobilių, žemės ūkio ministro Kazimiero Starkevičiaus pasiteirauti nepavyko, nes jis buvo komandiruotėje Maskvoje. Išvykusi ir ŽŪM kanclerė Dalia Miniataitė.
Pasak D.Matulionio, nelaukdamos kitų metų liepos, dalis ministerijų jau dabar pradėjo vykdyti Vyriausybės nutarimą, įpareigojantį sumažinti tarnybinių automobilių skaičių. Tačiau ŽŪM šiuo požiūriu yra išimtis - ji vis dar išlaiko 19 tarnybinių automobilių. Kancleris D.Matulionis tikino, kad nemažus automobilių parkus taip pat turi Socialinės apsaugos ir darbo ministerija bei jai pavaldžios institucijos (198 automobiliai), Užsienio reikalų ministerija ir jai atskaitingos įstaigos (138).
"Visos kitos ministerijos ir joms pavaldžios institucijos turi po mažiau nei šimtą mašinų", - teigė kancleris. Vien ministerijos (be pavaldžių įstaigų) ir Ministro pirmininko tarnyba iš viso išlaiko 77 tarnybinius automobilius.
Darbas - važinėti
Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) šiuo metu naudojasi 223 tarnybiniais automobiliais. Šios tarnybos atstovė spaudai Elena Nalivaikienė LŽ taip pat atkreipė dėmesį, jog VMVT - kontrolės institucija, kurios darbuotojams dažnai tenka važinėti automobiliais. "Visoje Lietuvoje veikia 52 tarnybos padaliniai, iš viso šalyje yra 23 tūkst. maistą gaminančių įmonių, kurias turime prižiūrėti. Gauname įvairiausių skundų, kuriuos tikriname. Be automobilių negalėsime vykdyti veiklos", - LŽ tikino ji. Pasak E.Nalivaikienės, vykdant minėtą Vyriausybės nutarimą ketinama viešame aukcione parduoti 30 automobilių.
Ministro pirmininko kancleris D.Matulionis pabrėžė, kad VMVT didžiąją dalį transporto priemonių įsigijo už Europos Sąjungos pinigus. "Netaikėme ribojimo būtent toms įstaigoms, kurios vykdo priežiūros funkcijas. Negalima aklai taupyti atimant automobilius. Taip tik trukdytume tarnybos darbui", - tvirtino kancleris.
Šykštūs atsakymai
Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos seniūnas Jurgis Razma įsitikinęs, kad ministerijos ir joms pavaldžios įstaigos turėtų kuo greičiau susimažinti turimus autoparkus. Šiuo klausimu nuolat besidominčiam parlamentarui Ministro pirmininko tarnyba neskuba suteikti atsakymų. Paprašęs duomenų apie visų ministerijų ir joms atskaitingų įstaigų turimus automobilius, Seimo narys pirmiausia gavo Susisiekimo ministerijos raštą, esą ji neprivalanti skaičiuoti tarnybinių automobilių. Vėliau Ministro pirmininko tarnyba J.Razmai nurodė tik bendrą visų ministerijų ir pavaldžių įstaigų turimų transporto priemonių skaičių.
"Esu nusivylęs, nes prašiau konkrečių duomenų. Į Ministro pirmininko tarnybą kreipsiuosi dar kartą, dabar jau nebus preteksto slėpti skaičių, - LŽ sakė parlamentaras. - Perteklinių automobilių reikia atsisakyti kuo greičiau, kad planuodami kitų metų biudžetą galėtume skirti mažiau pinigų mašinoms išlaikyti."
J.Razma taip pat mano, kad kai kurioms institucijoms tarnybinis transportas apskritai nereikalingas. Pavyzdžiui, Konstituciniam Teismui. "Kam teisėjams tie automobiliai, jei darbas vyksta tik pastate, išvažiuojamųjų posėdžių nebūna? Tik tam, kad teisėjus vežtų iš namų į darbą ir atgal?" - klausė Seimo narys.
S.Razma pasiūlė ministro pirmininko kancleriui apsvarstyti galimybę visą vyriausybinių institucijų transporto priežiūrą perduoti Seimo autoūkiui, tačiau D.Matulionio atsakymo nesulaukė. "Kiekviena institucija nori turėti savo autoūkį, o didelėms pertvarkoms trūksta politinės valios", - reziumavo parlamentaras.
Lauryna VIRELIŪNAITĖ