Protokolas – ir už greičio viršijimą 1 km
Praėjusį pirmadienį lengvuoju automobiliu Smėlynės gatve 57 km per valandą greičiu važiavęs Vytautas buvo sustabdytas patrulių. Vyras nesiginčijo viršijęs greitį, tačiau nesitikėjo, kad pareigūnai jam surašys administracinių teisės pažeidimų protokolą, kuriame nurodyta, kad jis viršijo greitį 5 km per valandą. Pareigūnai įvertino 2 km per valandą greičio matuoklio paklaidą. Vytautas gavo rašytinį įspėjimą už važiavimą 55 km per valandą greičiu kelyje, kur leistinas greitis 50 km.
Kol vienas pareigūnas jam rašė protokolą, kitas tuo metu stabdė greitį viršijančius vairuotojus. Bemat nutįso prasižengėlių eilė. Kai kurie vairuotojai stebėjosi ir piktinosi, kad pareigūnai neapsiriboja žodiniu įspėjimu už esą menkus nusižengimus, užuot gaudę piktybinius kelių gaidelius, gaišta laiką pildydami dokumentus.
Neseniai viename socialiniame tinkle daug diskusijų sukėlė vyro pasakojimas apie tai, kad jam administracinių teisės pažeidimų protokolas buvo surašytas ir skirtas rašytinis įspėjimas už tai, kad Ramygaloje viršijo leistiną 50 km greitį 1 kilometru.
Vairuotojas vežė keleivį amputuota galūne iš Panevėžio į Kauną. Ramygaloje jį sustabdė policija. Pareigūnų greičio matuoklis rodė, kad jis viršijo leistiną greitį 3 km. Atmetus paklaidą iš 3 km liko 1 km.
Kol pareigūnai užpildė reikiamus dokumentus, užtruko. Vairuotojas pavėlavo nuvežti ligonį pas gydytoją. Kitą dieną jis Panevėžio apskrities VPK mėgino sužinoti, ar pareigūnai nepersistengė. Jam buvo atsakyta, kad ne ir paaiškinta, jog įstatymai nenumato žodinio įspėjimo.
Naujos pamokos vairuotojams
Daugelis vairuotojų buvo įsitikinę, kad mieste viršijus leistiną greitį iki 10 km policija jų nestabdys, nes toks greičio viršijimas laikomas nereikšmingu. Juolab kad už tai nėra numatyta ir piniginės baudos. Panevėžio apskrities Kelių policijos biuro Administracinės veiklos ir eismo įvykių tyrimo poskyrio viršininkas Einis Kudžma sako, kad dabar pareigūnams nurodyta griežčiau elgtis su greitį viršijančiais vairuotojais. Dabar nebetoleruojamas net ir nedidelis leistino greičio viršijimas.
Pasak E. Kudžmos, jei vairuotojas spidometre mato, kad važiuoja 57 km greičiu, o leistinas greitis toje gatvėje 50 km per valandą, gali nesijaudinti, jog gaus rašytinį įspėjimą. Pasak jo, vertinama ne tik 2 km matuoklio paklaida, bet ir 5 km spidometro paklaida.
Kaip žinoma, viršijus greitį iki 10 km per valandą, piniginė bauda nenumatyta, skiriamas tik rašytinis įspėjimas. Tačiau jį gavus ir per metus pakartotinai įkliuvus už Kelių eismo taisyklių pažeidimą jau gresia didesnė bauda.
Greitį viršiję nuo 10 iki 20 km per valandą vairuotojai baudžiami nuo 11 iki 28 eurų bauda. Jeigu jie per metus nėra daugiau nusižengę, gali susimokėti tik pusę paskirtos baudos. Jeigu yra gavę rašytinį įspėjimą – turi mokėti visą baudą.
Viršijus greitį nuo 20 iki 30 km jau gresia gerokai didesnė bauda – nuo 28 iki 86 Eur. E. Kudžma mano, kad lietuviams vairuotojams reikia keisti požiūrį į greitį. Pasak jo, jeigu visi važinėtų leistinu greičiu, įvyktų mažiau eismo įvykių, mažiau būtų sužalota ir žūtų žmonių.
„Ir tie viršyti 10 km yra reikšmingi stabdant prieš perėją. Skandinavai, vokiečiai, kitų Vakarų Europos šalių vairuotojai paiso Kelių eismo taisyklių. Pavyzdžiui, man Skandinavijoje neteko matyti greičiau nei leistina lekiančių vairuotojų. Dalis netgi važiuoja lėčiau nei leistinas greitis. Tuo metu pas mus miestų gatvėmis ir keliais nemaža dalis vairuotojų važinėja daug greičiau nei galima“, – kalbėjo pareigūnas.
Avarijų mažiau, žuvusiųjų daugiau
Vasario 9–16 dienomis Panevėžio apskrities VPK Kelių policijos pareigūnai išaiškino 434 Kelių eismo taisyklių pažeidėjus, iš jų 100 viršijo leistiną greitį. Sulaikyti 25 neblaivūs vairuotojai.
Eismo taisykles pažeidė ir 35 dviratininkai.
Per savaitę užregistruoti 44 eismo įvykiai, 4 iš jų įskaitiniai – sužaloti pėstieji, vairuotojai ir dviratininkai. Lietuvos kelių direkcijos duomenimis, 2014 metais užregistruota 3325 eismo įvykiai, 2013 metais – 3391, tačiau pernai žuvo 265 žmonės, 9 daugiau nei 2013 metais.
Šiemet Lietuvos keliuose ir gatvėse iki vasario 17 dienos įvyko 372 eismo įvykiai, 30 žmonių žuvo, 485 buvo sužaloti.
2013 metais Lietuva iš 28 Europos valstybių pagal eismo įvykiuose žuvusiųjų skaičių 1 mln. gyventojų užėmė 23 vietą. Pas mus milijonui gyventojų teko 85 žūtys. Latvijos ir Lenkijos rodikliai dar blogesni – čia 1 mln. gyventojų teko atitinkamai 86 ir 87 žūtys.
Šiuo atžvilgiu geriausia buvo Švedijos situacija, kur 1 mln. gyventojų teko 28 žuvusieji, Jungtinėje Karalystėje 29, Danijoje 32, Nyderlanduose 34, Ispanijoje 37, Vokietijoje 41.
Inga Smalskienė