Taip esą sumažėtų avarijų, tačiau vairuotojai pasipiktinę – kaip iš akies nustatyti tą atstumą? Kalbintas vairavimo instruktorius negailestingas – jeigu žmonės nesugeba palaikyti saugaus atstumo, jiems išvis negalima sėsti prie vairo.
Daugiau apie tai – TV3 žiniose.
Liepos pradžioje įvyko žiauri avarija, kai iš paskos važiavęs automobilis pernelyg prisivijo kitą, vengdamas susidūrimo staigiai rikiavosi, tačiau vairuotojas mašinos nesuvaldė.
Rezultatas – dvi „Toyotos“ griovyje ir keturi žmonės ligoninėje. Ši avarija – tik viena iš daugelio, kurios įvyksta dėl to, kad vairuotojai viršija greitį ir nesilaiko saugaus atstumo. Todėl policija ir Susisiekimo ministerija kalba apie galimus Kelių eismo taisyklių pokyčius.
O pokytis būtų toks – važiuojant 100 km/h greičiu atstumas iki priekyje važiuojančio automobilio privalėtų būti bent 50 metrų. Tai yra – pusė spidometro rodmens.
Jei greitis 120 km/h, atstumas atitinkamai – 60 metrų. Privaloma taisyklė galiotų tik greitkeliuose ir automagistralėje, kur greitis didesnis nei 100 km/h.
Susisiekimo ministerija aiškina, kad idėją pasiūlė policija, išnagrinėjusi statistiką. Pernai ta pačia kryptimi važiuojantys automobiliai pateko į 176 avarijas. Tai vos 6 procentai visų eismo įvykių, tačiau jų metu žuvo 8 žmonės, per du šimtus sužeisti.
„Vairuotojai, ypač važiuodami dideliais greičiais, nesilaiko iki priekyje važiuojančio transporto saugaus atstumo. Natūralu, susiformavo pasiūlymas, jis atėjo iš Policijos departamento, bet, manau, daugelis už eismą atsakingų institucijų galvoja apie tokį pasiūlymą“, – komentuoja Susisiekimo ministerijos atstovas Dmitrij Bial.
Rekomendacija taisyklėse jau yra
Jei automobilis nenaujas ir neturi atstumo palaikymo funkcijos, metrus vairuotojams reiktų įvertinti iš akies.
„Aš tai netikiu tokiom nesąmonėm. Kas išmatuos, ar 50, ar 100 metrų yra? Nesąmonė“, – sako kaunietis.
Dauguma kalbintų vairuotojų naujienomis nesužavėti:
„Pačiam išmatuoti sunkoka, 50 m – gan nemažas atstumas, čia yra 4–5 mašinos. Sunku pasakyti. Sudėtinga.“
„Ne, nieks neišmatuos. Ir žmonės važiuos, kaip važiuoja.“
Vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas primena, kad rekomendacija palaikyti atstumą, ne mažesnį kaip pusė spidometro rodmens, Kelių eismo taisyklėse yra ir dabar. Tik ne visi tai žino arba tiesiog ignoruoja – lipa vieni kitiems ant kulnų ar nardo tarp juostų.
„Buvo gan liberalus požiūris į tai ir kai kurie vairuotojai pradėjo piktnaudžiauti. Dėl to mes matome paskui avarijas, kai trys, keturi, penki automobiliai atsitrenkia vienas į kitą. Matome, kai vilkikai važiuoja arti vienas kito. Nesilaiko – laikas imtis ir griežtesnių priemonių“, – kalba vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas.
Vairuotojams kyla klausimų
Ministerija negali atsakyti, kaip policija įrodytų, kad vairuotojas nesilaikė reikiamo atstumo. Pakėnas pateikia Vokietijos pavyzdį – nors autostradose ten greitis neribojamas, atstumo laikytis privalu.
„Arba autostradose išdėliota įranga tam tikruose sektoriuose, kuri fiksuoja, arba nežymėti policijos automobiliai turi savyje įrangą, kurie, lenkdami kitą koloną, gali nustatyti distancijas tarp automobilių. Šiais laikais – elektronika, raketos skrenda į kosmosą – nenustatysim atstumo tarp dviejų automobilių? Nejuokaukim“, – tikina A. Pakėnas.
Lietuviai kelia klausimą, kaip pavyks išmatuoti reikiamą atstumą:
„O kas pasakys, ar laikiausi 30 metrų, ar 50? Jūs įrodykit man. Ar pagal palydovą žiūrės?“
„Aš tai prieš būčiau. Nes čia ne visada suskaičiuosi tą atstumą, nes lenkimo momentu jisai sumažėja.“
„Kaip tu numatuosi tuos 50. Tegul mašinoj tada būna kažkoks... Su kuo tu numatuosi?“
Pagrindinis tikslas – saugumas
Vairavimo instruktorius tokiems besipiktinantiems vairuotojams turi griežtą atsaką.
„Jeigu jūs visai nesusivokiate erdvėje ir nematote atstumo, kad jūs vos neįsirėmęs į kokį vilkiką važiuojate, o nesilaikote 3–4 automobilių distancijos, tai nežinau, reiškia, jūs neturite gebėjimų, tinkamų vairuotojui“, – sako vairavimo instruktorius Pakėnas.
Kai kurie vairuotojai pritaria, kad saugaus atstumo laikosi ne visi:
„Vairuotojai, jeigu patyrę, jie patys laikosi to atstumo, kad būtų saugu.“
„Žmonės tada labiau laikytųsi atstumo. Aš matau problemą, kad nesilaiko. Labai lenda, lenki, važiuoji, tau lenda prie pat.“
Kokios baudos grėstų už atstumo nesilaikymą, ministerija dar nežino.
„Nekalbama apie tai, kad kontroliuojantys pareigūnai iš karto pradės taikyti sankcijas, bausti ir taip toliau. Kalba eina, kad reikėtų užtikrinti saugumą – ir savo, ir kitų eismo dalyvių“, – teigia Susisiekimo ministerijos atstovas.
Institucijos projektą dar tik pradeda svarstyti. Ar permainos įsigalios ir kada tai bus, atsakymo dar nėra.
Daugiau apie tai sužinokite vaizdo reportaže, esančiame straipsnio viršuje.