Po pateikimo Seimas pritarė Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo pataisoms. Jomis siūloma panaikinti 5 tūkst. eurų neturtinės žalos ribą ir numatyti, kad draudimo suma yra 5 mln. eurų – į ją būtų įtraukta ir neturtinė žala.
Įstatymo pataisų aiškinamajame rašte nurodoma, jog pataisos parengtos siekiant įgyvendinti Europos Sąjungos Teisingumo teismo praktiką dėl žalos atlyginimo. Numatoma, kad priėmus įstatymą gali augti draudimo įmokos, sulėtėti žalos atlyginimo nukentėjusiems tretiems asmenims procesas, kilti daugiau ginčų dėl neturtinės žalos dydžio, didėti teismų darbo našta. Tačiau įstatymo pataisas pristatęs finansų ministras Vilius Šapoka negalėjo nurodyti, kiek tiksliai brangtų draudimo įmokos. Siūloma, kad įstatymas įsigaliotų nuo 2019 m.
56 parlamentarai balsavo, kad įstato projektas būtų priimtas, 1 Seimo narys balsavo prieš, 33 – susilaikė. Už įstatymą Seimas balsuos dar du kartus, įstatymas įsigalios tik pasirašius prezidentei.
Kainos šuolis buvo neišvengiamas
Transporto priemonių draudikų biuro vadovas Algimantas Križinauskas teigia, kad ši įstatymo pataisa buvo neišvengiama vien dėl, kad sprendimą priėmė ES Teisingumo teismas.
„Buvo konkretus ES Teisingumo teismo sprendimas ir būtent dėl mūsų kaimynų latvių, nors nėra skirtumo, kokia šalis, bet tiesiog buvo priimtas sprendimas, kad negali būti limituojama neturtinė žala. Ir visos valstybės, kurios turėjo teisės aktuose limitus, jie turi vykdyti teismo sprendimą. Todėl ir buvo neišvengiama“, - tv3.lt kalbėjo A. Križinauskas.
Nors A. Križinauskas neskuba teigti, kad civilinės atsakomybės privalomas draudimas tikrai brangs, prielaidų draudimui pigti jis taip pat nemato.
„Pirmiausiai, tas įstatymas dar tik numatytas įsigaliojimas už metų. Antra vertus, žinoma, pigimui aš nematu prielaidų. Matot, neturtinė, moralinė žala yra subjektyvi. Tai reiškia, draudikai atlygins kažkokią sumą ir vis tiek nesutars, vis tiek atsidurs teisme. Tai labai priklausys, kaip Lietuvos teismų praktika žiūrės. Jeigu skaldys malkas milijonais, natūralu, pinigai iš dangaus nenukrenta“, - sakė A. Križinauskas.
Vairuotojai piktinasi, bet neturi pasirinkimo
Vairuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Ramūnas Narbutas piktinasi, kad privalomas draudimas vairuotojams nevaldomai brangsta, ir gailisi, kad vairuotojai neturi pasirinkimo.
„Dabar iš viso draudimo kompanijos kažkaip nevaldomos tampa iš tikrųjų. Gaila, kad mes neturime pasirinkimo, kad galėtume draustis kitoje šalyje ir panašiai. Žiūrint Europos kontekstu, anksčiau tas draudimas buvo pigesnis. Alternatyvos nėra. Dabar daug kas krenta ant žmogaus atsakomybės, nėra pasirinkimo. Visiškai nesureguliuota rinka“, - tv3.lt kalbėjo R. Narbutas.
Lietuvos automobilininkų sąjungos atstovas Šarūnas Jankauskas į brangstantį draudimą pozityviai nežiūri, tačiau tikina, kad draudimo įmokų brangimas didės priklausomai nuo įvykių kiekio, todėl kalbėti apie labai dideles įmokas, anot jo, kol kas neverta.
„Be jokios abejonės, kiekvienas pabrangimas nėra pozityviai priimamas. Svarbiausia, kokie argumentai dar vieno pabrangimo, ketvirtadaliu jau pabrango, tai dabar, kaip suprantu, brangs dėl tam tikrų teisinių ir politinių sprendimų ir teisinių sprendimų. Be jokios abejonės, išmokos didės, vadinasi, ir draudimo įmokos didės. Kiek jos didės, priklausys nuo praktikos, kuri nusistovės, kiek bus tų žalų ir panašiai. Manau, ankstoka būtų eskaluoti, kad labai brangs“, - tv3.lt kalbėjo Š. Jankauskas.
Lietuvos banko duomenimis, vidutiniškai vairuotojų civilinės atsakomybės draudimas šiemet pabrango jau 24 proc.