Jei norime, kad 4–12 metų vaikai sėkmingai išmoktų reikiamų eismo saugumo įgūdžių, būtina gerai suprasti, kokie yra su vaiko amžiumi susiję mokymo ypatumai, ir kad geresnių mokytojų už tėvus ar kitus asmenis, kurie vaikui yra autoritetas, tikrai nerasime.
„Reikėtų, kad suaugusieji kaip galima anksčiau pradėtų vaikams rodyti tinkamo elgesio pavyzdį. Matydamas savo tėvų įpročius, vaikas gauna pirmąsias svarbias pamokas. Vargu, ar galima tikėtis, kad vaikas norės prisisegti saugos diržą, jei matys, kad patys tėvai jo niekada nesisega. Tokiu elgesiu tėvai savo vaikui siunčia prieštaringą pranešimą, todėl jis supras tik viena: jei mamytė ar tėtis diržo nesisega, reiškia, kad tas diržas nėra jau toks svarbus dalykas,“ – teigia „Renault“ vairavimo mokyklos direktorius Zbigniewas Weseli.
Tyrimų rezultatai rodo, kad dėl mokymo ypatumų, kuriuos nulemia vaiko amžius, ir dėl to, kad jis dar neturi tam tikrų gebėjimų, kurie susiformuoja gerokai vėliau, vaikas dar nesugeba tam tikros informacijos paversti įgūdžiais. Pavyzdžiui, nustatyta, kad jaunesni nei 9 metų vaikai dar neturi gebėjimų, būtinų atpažinti, kad eismo situacija yra pavojinga: taigi, tokie vaikai dar nesugebės įvertinti, ar pėsčiųjų perėja saugi, ar galima saugiai pereiti gatvę.
„Mažyliai tikrai dar negali patys analizuoti situacijos, o didysis jų gyvenimo pažinimas vyksta pagal tai, kaip elgiasi jų tėveliai. Mokykloje galima kiek nori mokyti vaikus, kad per gatvę būtina eiti tik tam skirtose vietose ir tik degant žaliam šviesoforo signalui. Tačiau jeigu tėvai vaikus į mokyklą veda per gatvę ne pėsčiųjų perėjoje ar bėga sankryžoje degant raudonam šviesoforo signalui, tai mokytojai per vieną ar dvi valandas jų neišmokins, kad reikia elgtis kitaip,“ – sako „Sostena – Renault Sport“ komandos lenktynininkė Agnė Vičkačkaitė – Lauciuvienė.
Be to, reikia nepamiršti, kad įgūdžius, kurių mokome tokio amžiaus vaiką, jis sugebės pakartoti tik ten, kur vyko mokymasis. „Taigi, nors tėvai ir aiškino, kaip reikia eiti per tas perėjas, kurios yra pakeliui į mokyklą, tai nereiškia, kad vaikas sugebės tinkamai elgtis ir naujoje vietoje. Tai yra itin svarbi informacija ir patiems vaikams, ir jų globėjams,“ – pabrėžia „Renault“ vairavimo mokyklos instruktoriai.
„Jeigu vaikas tik pradeda eiti į mokyklą, arba jūs pakeitėt mokyklą ar namus ir jo kasdienis gyvenimas pasikeitė, tiesiog gyvybiškai būtina bent pora kartų kartu su vaiku praeiti maršrutą ir pirmyn ir atgal. Taip jis išmoks ir lengviau supras, kaip saugiai patekti į mokyklą ar į namus,“ – sako A. Vičkačkaitė – Lauciuvienė.
Be to, tyrimų rezultatai rodo, kad sėkmingiausiai vaikas mokosi tada, kai mokymosi procesas vyksta praktiškai, t. y. kai savo praktinius įgūdžius jis tobulina tikrovėje. Jei vaikui mokantis praktiškai kartu dalyvauja ir jam artimas žmogus, vaikas mokosi greičiau. Mokyti saugiai pereiti gatvę galima jau nuo 5 metų amžiaus, tačiau nepamirškime, kad nuspręsdami, ar perėjimui pasirinkta vieta bus saugi, dauguma jaunesnių nei 10 metų vaikų vis tiek darys daugybę klaidų. Jei mokysime tinkamai, 12 metų vaikas gatvėje sugebės elgtis beveik kaip suaugęs pėstysis.