Pakalbintos verslininkės tokius stereotipus neigia. Anot jų, viskas priklauso ne nuo lyties, bet asmeninių būdo bruožų, charakterio savybių. „Jeigu neturite ambicijų, tikslų, nepasitikite savimi, tuome, verslas ne jums“, – sakė moterys.
Apie tai, kad jos vis dažniau siekia tapti nepriklausomos ir įkurti savo verslą, rodo ir statistiniai duomenys. Daugiau nei trečdalis besikuriančių jaunų įmonių priklauso dailiosios lyties atstovėms.
„Versli Lietuva“ duomenimis, pernai verslo pradžios krepšelių gavėjai įsteigė 332 įmones, iš jų 37,4 proc. buvo įkurta jaunų moterų. Naujausiais duomenimis, praėjusių metų pabaigoje Šiauliuose veikė 7900 įmonės, t. y., 200 įmonių daugiau nei 2013 m. Tai rodo, kad verslo idėjos gali gimti, o nuosavos įmonės – sėkmingai gyvuoti nepriklausomai nuo jų įkūrėjo gyvenamosios vietos bei lyties: viskas ko reikia idėjų įgyvendinimui – tai drąsa.
Moteris vilioja nepriklausomybė
Lietuvos verslo moterų tinklo pirmininkės, verslininkės Dalios Foigt-Norvaišienės nuomone, negalima teigti, kad versle dominuoja vyrai. Tiesiog daliosios lyties atstovės dažniausiai yra mažesnių įmonių savininkės ar jų vadovės. Tuo tarpu vyrai – didesnių korporacijų vadovai.
„Moteriai pradėti, o vėliau išsilaikyti versle galbūt sunkiau dėl to, kad ji dar turi būti motina. Gimdyti, auginti vaikus ir jiems skirti pakankamai dėmesio. Suderinti verslą ir šeimą – moteriai didžiausias iššūkis“, – sako D. Foigt-Norvaišienė. Visuomenėje vis dar gajus mąstymas, kad vyrai nepakankamai vertina vadovaujamąjį darbą dirbančias moteris. Tačiau, anot verslininkės, tai tik stereotipas.
„Jaunoji karta verslininką labiau vertina pagal asmenines savybes, ne lytį. Geras šios srities specialistas turi turėti lyderio savybių, būti kūrybingas, užsispyręs, siekiantis tikslo. Jeigu būsi kaip pelytė po šluota, vargu ar ko nors pasieksi“, – pabrėžia pašnekovė.
Taip pat netiesa, kad versle siekianti išsilaikyti moteris turi dirbti daugiau ir sunkiau nei vyras. Dirbti reikia visiems vienodai, ypač pradėjus kurti verslą, nėra ko galvoti apie ilgas atostogas ar savaitgalius. Svarbiausia, kad darbas teiktų malonumą ir būtų kaip hobis. Tuomet viskas seksis lengviau.
Verslininkės nuomone, moteris į „verslo vandenis“ neria dėl siekio tapti nepriklausomos: „Verslas suteikia laisvę ir nepriklausomybę. Dirbdamas darbą pagal darbo sutartį, tu esi visiškai priklausomas, todėl galimybių pasireikšti kūrybai yra mažiau. Taip pat gal jas vilioja siekis išbandyti save, noras parodyti ką iš tiesų gali“.
Kuriant nuosavą verslą ir jam vadovaujant, labai svarbu nenuleisti rankų, užsibrėžti tikslą ir jo mažais žingsneliais siekti. „Versle tiek moterys, tiek vyrai yra lygūs. Žinoma, vieniems būdingos vienokios charakterio savybės, kitiems kitokios. Pavyzdžiui, dailiosios lyties atstovės geriau supranta savo darbuotojų nuotaikas, emocijas, joms lengviau dėl visko susitarti. Tuo tarpu stipriosios lyties atstovai linkę labiau rizikuoti, greičiau priimti sprendimus. Todėl geriausias derinys, kai veikia tiek vyrai, tiek moterys“, – akcentuoja D. Foigt-Norvaišienė.
Vyrai ir moterys – lygūs?
Lietuvos verslo moterų tinklo narė Daiva Albertavičienė sako, kad moterys šiandien pasiekia ne ką mažiau nei vyrai. „Vienodas galimybes mokytis, įgyti žinių turi tiek vyrai, tiek moterys. Viskas priklauso nuo žmogaus individualių savybių, išsilavinimo, gebėjimų. Situacija kinta. Atsiranda tokių paslaugų, kurių prieš 20-30 metų nebuvo. Todėl nedrįsčiau teikti, kad mums verslą pradėti sunkiau“, – svarsto D. Albertavičienė.
Anot jos, daugiausiai laimėjimų pasiekia veržlios, drąsios, kūrybingos, linkusios į nepriklausomybę moterys. O kuklesnės, turinčios mažiau įgūdžių dažniau renkasi samdomą darbą. Tuo tarpu vyrai taip pat nebūtinai tampa verslininkais. Juk tarp jų taip yra bailesnių, turinčių mažiau ambicijų asmenų.
„Realiai – pokytis yra akivaizdus. Tiesiog mūsų pasąmonėje vis dar išlikusios nuostatos, jog moterims yra sunkiau. Taip, vyrai fiziškai už mus stipresni, tačiau šiandien labai didelę dalį to, kas yra sukuriama, sudaro paslaugos, o čia moterys stiprios, nes jos iš prigimties labai kūrybingos“, – pabrėžia verslininkė.
Jos nuomone, svarbiausia tikėti savo sėkme. Jei šioje srityje jautiesi nejaukiai, nepasitiki savimi, tuomet verslo pradėti negali. Kurti verslą nėra šiaip žaidimas, nes įsteigus įmonę, reikia prisiimti tam tikrus įsipareigojimus. Jeigu nori išsilaikyti, turi būti stipraus būdo žmogus, čia negalioja jokie atsiprašymai. Verslas iš prigimties yra tam tikras karas be ginklų. Tik būdamas stiprus ir drąsus gali sukurti darbo vietą ne tik sau, bet ir kitiems žmonėms.
Vadovės reikia ne bijoti, bet ją gerbti
Iš aplinkinių dažnai tenka išgirsti, kad vadovaujančios moterys, dažniausiai būna agresyvios ir arogantiškos. Tačiau verslininkė Irena Jokšienė tokį mitą neigia.
„Stiprias moteris vertina visi. Vis dėlto nemanau, kad agresyvumas yra stiprioji mūsų pusė. Žinoma, griežtumas reikalingas, jis privalomas, kitaip visi mums liptų ant galvų. Jei kalbame apie teisingą, gerą lyderį, jis tikrai nebus piktas, agresyvus ir tikrai nenorės, kad jo bijotų. Moters neturi bijoti, ją turi gerbti ir mylėti. Vadovė – kaip mama: kartais griežta, kartais gera, kartais atlaidi, o kartais į „kampą“ pastatanti“, – sako I. Jokšienė.
Anot jos, tokie stereotipai labiausiai prilimpa prie tų, kurie į vadovaujamas pareigas pateko atsitiktinai. Arba tų, kurie vadovo funkcijas vykdo ne taip, kaip tikisi aplinkiniai. Beje, tokių pasisakymų išgirsta ne tik moterys, bet ir vyrai.
Minčiai, jog visos verslininkės arogantiškos, nepritaria ir daugiau nei trylika metų verslo vandenyse nardanti Vilma Jankienė. Jos teigimu, nemažai vyrų (beje, ir moterų taip pat!) skeptiškai vertina vadovaujamąjį darbą dirbančias moteris, bet tai ne absoliutu ir svarbiausia, tas požiūris tikrai keičiasi. „Tiesiog vis daugiau moterų įsilieja į vadovaujančiųjų gretas ir tai tampa norma, įprastu reiškiniu, tai keičia visuotinę sąmonę. Šalies vairą laikanti prezidentė – taip pat dar gana neįprastas mums pavyzdys, bet jau suvoktas, galimas, todėl prisitaikome“, – akcentuoja V. Jankienė.
Arogancija painiojama su stiprybe
Pasak jos, vadovaujančios moterys visada turi savo nuomonę, moka ją apginti, ieško įvairių sprendimų. Joms tenka organizuoti mažo ar didelio kolektyvo darbą, kurti įsakymus ir įsakyti, nurodyti, reikalauti.
„Emocijas ir jausmus tenka slėpti. Kartais verslininkės sprendimai, poelgiai gali būti panašūs į arogantiškus ar agresyvius. Konkurencija, silpnos verslo grandys, dažnas stresas, darbuotojų nekompetencija, ekonomikos bangavimai – visa tai daro neigiamą įtaką moters gyvenimo kokybei. Nors tuo pačiu ją ir grūdina, verčia užsiauginti „storą odą“, todėl ryžtingumas, aukšta savivertė kartais iš tiesų yra panašūs į aroganciją. O kai kurios tokiomis ir tampa. Ką gi, visokių žmonių yra. Bet tai susiję ne tik su verslu, o su asmenybės tipais, charakteriais. Tikriausiai, daugiau agresyvių ir arogantiškų moterų sutiksime visiškai ne verslo aplinkoje“ – svarsto V. Jankienė.
Ji taip pat atkreipia dėmesį, kad vis dar egzistuoja nepakankamai pozityvus požiūris į verslą Lietuvoje apskritai. Anot jos, verslas turėtų sulaukti daugiau įvairios paramos iš valstybės, ypač jaunas verslas, nepriklausomai nuo to, kas jį kuria – vyras ar moteris: „Pritariu, kad versle dominuoja vyrai. Ir pritariu, jog jie dominuotų. Nesakau, kad jie turi būti ar yra viršesni savaime, bet teigiu, kad jie dar dažniau turėtų imtis atsakomybės ir kurtų verslus.“
Tuo tarpu verslininkė Vilma Brazdeikienė mano, kad svarbiausia nesėdėti namuose ir pasinerti į aktyvų gyvenimo būdą, nes gyvenime yra labai daug gražių ir įdomių dalykų, kurių verta „paragauti“.
„Pirmiausia pačios turime patikėti savo sėkme. Taip pat labai svarbu, kad artimieji mus palaikytų. Kaip žinia, verslininkams reikia daug dirbti, todėl kartais prireikia tą laiką atimti iš šeimos. Todėl šeimoje tiek vyras, tiek žmona neturėtų tarpusavyje konkuruoti, bet vienas kitą suprasti ir palaikyti“, – sako verslininkė.
Netiesa, kad vadovaujančios moterys dažniausiai būna agresyvios ir arogantiškos. Jos kaip mamos – kartais griežtos, kartais geros, kartais atlaidžios, o kartais į „kampą“ pastatančios.
Diana JANUŠAITĖ