Klaipėdos regiono aplinkos apsaugos departamentas (KRAAD) apsigalvojo ir panaikino leidimą laidoti Baltijos jūroje iš uosto atplukdytą užterštą gruntą. Negana to, bus tiriama, ar uostininkai nebandė apgauti aplinkosaugininkų pateikdami jiems ne pagal nustatytą tvarką paimtų grunto mėginių tyrimų rezultatus.
Lapkritį išduotą leidimą KRAAD panaikino po konsultacijų su Aplinkos ministerijos specialistais. Departamento direktoriaus Andriaus Kairio teigimu, tai padaryta nepaisant pakartotinių tyrimų rezultatų, kurie grunto užterštumo atžvilgiu nebuvo tokie blogi, kaip tikėtasi, rašo „Respublika“.
Pastarąjį tyrimą atliko Vilniaus laboratorija, o grunto mėginius paėmė patys KRAAD darbuotojai. Nustatyta, kad pirminių tyrimų duomenys buvo netikslūs. Anot Aplinkos ministerijos sekretoriaus Aleksandro Spruogio, pradėtas tyrimas, ar privačios bendrovės užsakymu grunto mėginiai, kurių tyrimo rezultatai ir inicijavo daug triukšmo sukėlusio leidimo išdavimą, paimti pagal nustatytą tvarką.
Leidimas valyti gruntą iš bendrovės Vakarų laivų gamyklos (VLG) plaukiojančio doko duobių ir plukdyti jį į atvirą Baltijos jūrą išduotas Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijai.
Aplinkosaugininkai rėmėsi tyrimų, kuriuos atliko Klaipėdos universiteto Baltijos pajūrio aplinkos tyrimų ir planavimo institutas, rezultatais.
Į mokslininkus kreipėsi pati bendrovė, kuri dėl doko duobių, užneštų per daugybę metų, negali jose remontuoti didesnių laivų ir taip netenka nemažai pajamų.
Instituto mokslininkai nustatė, kad didžiajame VLG doke grunto užterštumas prilygsta III klasei ir gali būti plukdomas į dampingą Baltijos jūroje ir ten gramzdinamas. Iš kitų dokų jo išplukdyti neleista, nes jų gruntas priskirtas labiausiai užterštai IV klasei.
Leidimą sunkiaisiais metalais užterštą gruntą laidoti jūroje pasmerkė ir tarptautinės organizacijos. Tuo tarpu Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovai teigia, kad tokį gruntą anksčiau ar vėliau vis tiek teks plukdyti į jūrą. Planų įrengti užteršto grunto nusausinimo aikštelę pačiame uoste teko atsisakyti, nes tai kainuotų 17 milijonų litų.
Darius Čiužauskas