Darbo inspekcija nustatė, kad Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija darbuotojams už viršvalandžius mokėjo mažiau nei reikalauja įstatymas. Direkcijos vadovas pripažįsta pažeidimus ir skolą žada sumokėti, tačiau naujuose darbo grafikuose nusprendė visai panaikinti viršvalandžius. Tai sukėlė naują darbuotojų nepasitenkinimą, pranešė LTV „Panorama“.
Didžiausius laivus į uostą įplukdantys ar išplukdantys locmanai, dirbantys pamainomis po 12 valandų, sako, kad jau daugiau nei 10 metų už viršvalandžius jiems mokama tik kaip už kasdienį darbą.
„Tie viršvalandžiai turėjo būti apmokėti 1,5 karto, reiškia eilę metų jie buvo mokami tik 100 procentų tarifu. Tai nesumokėti pinigai ne dviem locmanams, bet pusei uosto direkcijos darbuotojų“, – sako Artūras Didikas, Klaipėdos locmanų profsąjungos pirmininkas.
Išnagrinėjusi daugiau nei šimto žmonių skundus, Darbo inspekcija nustatė, kad direkcija už viršvalandžius ne tik nemokėjo perpus didesnio atlyginimo, kaip numatyta Darbo kodekse, bet ir tokio darbo nežymėjo darbo apskaitos žiniaraščiuose.
„Nevedama viršvalandžių apskaita, kai žiniaraštyje nepažymėtas viršvalandinis darbas, aišku, už jį ir neapmokama“, – tvirtina Jūratė Kašėtaitė, Valstybinės darbo inspekcijos Klaipėdos skyriaus vyriausioji inspektorė.
Pagal Darbo kodekso senaties terminą, atlyginama ne daugiau kaip už trejus metus, todėl Darbo inspekcija uosto direkcijos vadovui nurodė perskaičiuoti paskutinių trejų metų darbo užmokestį ir sumokėti už viršvalandžius bei delspinigius. Suskaičiuota, kad darbuotojams direkcija skolinga apie pusę milijono litų.
Uosto direkcijos vadovas pažeidimus pripažįsta – esą sudarant darbo grafikus pamainomis po 12 valandų, darbuotojai kas mėnesį normą viršydavo keliomis valandomis, kurios buvo traktuojamos ne kaip viršvalandžiai, o kaip grafiku nustatytas laikas. Skolą direkcija ketina sumokėti per porą mėnesių, o sudarydama naujus darbo grafikus žada iš viso naikinti viršvalandžius.
„Uostai priklauso nuo metereologinių sąlygų, nuo rinkos, kitų įvairių faktorių. Dėl to viršvalandžių susidarys, bet jų programuoti negalime, nes tai jau būtų Darbo kodekso pažeidimas“, – teigia Sigitas Dobilinskas, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius.
Pagal naujus grafikus padaugėtų pamainų, bet sumažėtų pamainoje dirbančių locmanų skaičius, todėl, pastarųjų teigimu, vienam susirgus, kiti esą nebespėtų aptarnauti laivų ir susidarytų prastovos, o locmanai prarastų ir nuo kovo žadamą 18 proc. atlyginimo augimą.
„Keičiant darbo režimą, atimant mums viršvalandinį apmokėjimą ir dar išleidžiant mus laisvų dienų, atsižvelgiant į naktines pamainas, mes per mėnesį prarandame 17,5 proc. darbo užmokesčio. Tai realus darbo atlyginimo padidėjimas bus pusė procento, kai atlyginimas bus padidintas 18 proc.“, – sako Rimvydas Eidutis, Klaipėdos locmanų profsąjungos pirmininko pavaduotojas.
Su nauju darbo grafiku nesutinkantys locmanai reikalauja, kad administracija jį suderintų su profsąjunga.