Lietuvos turizmo sektorių laikas nuo laiko sukrečia nauji skandalai, priversdami suabejoti Valstybinio turizmo departamento veiklos efektyvumu. Ši įstaiga pernelyg lengvai įmonėms, neturinčioms net nuosavų patalpų, dalija kelionių agentūrų pažymėjimus. Taip sistemingai kuriasi vis naujos bendrovės, kurios bankrutuoja, o šimtai poilsiautojų ne savo noru susigadina atostogas arba kelioms dienoms įstringa oro uostuose, patirdami ir nuostolius, ir daugybę neigiamų emocijų.
Liko be kelionės ir be pinigų
Vilniečio Edvardo Kubiliaus skundas dėl kelionių agentūros „Solex Group“ veiklos atskleidė Lietuvos turizmo juodąją pusę, kuri, panašu, puikiai buvo žinoma ir Valstybiniam turizmo departamentui. Prieš pora mėnesių E. Kubilius susiviliojo „Solex Group“ pasiūlytu skrydžiu į Romą, bet liko ir be kelionės, ir be pinigų. Kelionę pardavusi „Solex Group“ jau tuo metu buvo susidūrusi su finansiniais sunkumais. Įmonės vadovas pasislėpė su tūkstantinėmis skolomis. Įtariama, kad bendrovė apgavo ne vieną klientą, o pasinaudojusi jų duomenimis netgi ėmė greituosius kreditus. Patalpas „Solex Group“ nuomojosi, bet dėl nemokumo liko tik iškaba. Šių metų birželį bankroto procedūros baigtos ir kitai skandalingai įmonei – „Star Holidays“. „Atostogų žvaigždė“ užgeso, palikdama per tūkstantį apgautų klientų. Kai kurie jų taip ir neišvyko į suplanuotas keliones po Turkiją, Ispaniją ir Graikiją. Už neįvykdytas paslaugas „Star Holidays“ klientams liko skolinga 1,7 mln. Lt, nors dalis pinigų buvo grąžinti iš draudimo sumos. Kompensacijų dydžiai turistams siekė nuo 17 iki 100 proc. Įvairiaus dydžio sumas kelionių agentūros privalo kaupti, jei jas ištiktų bankrotas ar kiti nenumatyti atvejai. Panašios istorijos, kai turistai lieka nieko nepešę, Lietuvoje kartojasi reguliariai. Todėl pagrįstai klausiama, ar ne pernelyg lengva ranka Valstybinis turizmo departamentas dalija įmonėms veiklos pažymėjimus.
Naujas pavadinimas – veidai tie patys?
Buvęs „Star Holidays“ vadovas Martynas Laivys visai neseniai pradėjo naują turistinio verslo erą. Jis vadovauja atvykstamojo turizmo įmonei „Go Baltic Travel“. Ši įmonė įkurta tik pernai ir per 2012 m. jau aptarnavo beveik 5000 klientų, pasiekusi 2,5 mln. litų apyvartą. Įdomu tai, kad „Go Baltic Travel“ priklauso turizmo holdingui „Grand Go Group Ltd.“. Jo akcininkais įvardijami Kipro piliečiai. Pastarajam holdingui priklauso ir išvykstamojo turizmo bendrovė „Go Planet Travel“, kuriai Valstybinis turizmo departamentas neseniai išdavė leidimą užsiimti išvykstamuoju ir atvykstamuoju turizmu. Įmonė nuo rugsėjo siūlys rinktis iš keturių lietuvių jau pamėgtų kelionių krypčių – Kipro, Tuniso, Turkijos ir Kretos salos Graikijoje. Kol kas sunku pasakyti, kaip į naują kelionių organizavimo žaidėją reaguos Lietuvos piliečiai, jau nusvilę pirštus nuo anksčiau M. Laivio vadovautos „Star Holidays“. Be kita ko, „Go Planet Travel“ savo veiklą apdraudė vos 650 tūkst. Lt draudimu. Holdingo reputacijai kenkia tai, kad vadovų gretose yra nemažai liūdnai pagarsėjusios UAB „Star Holidays“ vadovų.
Kainų dempingavimas nuvarė į bankrotą
„Tez Tour“ rinkodaros skyriaus vadovė Inga Aukštuolytė patikino, kad turizmo versle labai svarbu jausti atsakomybę prieš klientus ir partnerius. „Norint sėkmingai ir stabiliai veikti šioje rinkoje būtinas didelis įdirbis – klientų bei partnerių pasitikėjimas nėra pelnomas per kelias savaites ar mėnesius, tam reikia laiko ir investicijų“, – sakė I. Aukštuolytė. Ji įsitikinusi, kad jei naujas žaidėjas nesuteiks žadamos kokybės – verslas bus trumpalaikis, o jeigu dempinguos kainas – nesugebės subalansuoti finansinių srautų ir kils grėsmė partneriams viešbučiams, oro linijoms, kelionių agentūroms. Taip nutiko ir su „Star Holidays“, kuri taip pat mėgino dempinguoti kainas. Panaši katastrofa ištiko ir Ukrainos aviakompaniją „Aerosvit“, kuri šiemet bankrutavo. Tūkstančiai turistų buvo įkalinti įvairių šalių oro uostuose. Iš Vietnamo negalėjo išskristi ir ten poilsiavęs 21 lietuvis. Tarp jų buvo ir Lietuvos aludarių gildijos vadovas Saulius Galadauskas, kartu su kitais tautiečiais laikinai įstrigęs Hošimino oro uoste. „Žudytis noro nebuvo, bet, žinoma, nuotaiką šiek tiek sugadino, jautėsi tam tikras nusivylimas“, – įspūdžiais dalijosi S. Galadauskas. Daugelio „Aerosvit“ klientų neišgąsdino netgi prieš skrydį į Vietnamą sužinota informacija apie „Aerosvit“ bankrotą. „Aerosvit” bilietus pardavinėjo ir Lietuvos kelionių agentūros.
Reaguoja į vartotojų skundus
Vertindami turizmo rinkos priežiūrą, Valstybinio turizmo departamento atstovai aiškina, kad bankrutavusi „Solex Group“ atitiko Turizmo įstatyme nustatytus reikalavimus. Todėl esą „Solex Group“ ir buvo išduotas leidimas veiklai. Tačiau kaip nutiko, kad valstybės institucija pražiūrėjo nepatikimą kompaniją, nes „Solex Group“ veikė tik šiek tiek ilgiau nei vienerius metus (nuo 2012 m. balandžio iki šių metų birželio). „Gavę pranešimą apie nevykdomą įmonės veiklą, departamento atstovai tą pačią dieną ne tik patikrino įmonės veiklos vietą, bet ir panaikino „Solex Gorup“ kelionių agentūros pažymėjimo galiojimą. Departamentas operatyviai sureagavo į vartotojo informaciją“, – pasakojo Turizmo departamento atstovė spaudai Gerda Butkuvienė. Prisimindama „Star Holidays“ bankrotą, G. Butkuvienė pabrėžė, jog iš „Star Holidays“ turėto draudimo, 484 000 Lt buvo panaudoti užsakomiesiems skrydžiams, skirtiems sugrąžinti turistus iš Ispanijos, Graikijos ir Turkijos (į Lietuvą sugrąžinti iš viso 659 turistai). Ji taip pat paaiškino, kad naujai pradėjusios veiklą UAB „Go Planet Travel“ atveju Turizmo departamentas, kaip ir visos kitos valstybinės institucijos, neturi svertų laiduoti už verslininkų vykdomos veiklos rezultatus. „Pažymėtina, kad minimali įstatymo reikalaujama draudimo suma yra 150 000 Lt, kuri, priklausomai nuo pajamų, gali augti iki ne mažesnės kaip 7 proc. kelionių organizatoriaus kalendorinių metų metinių įplaukų sumos“, – patikslino G. Butkuvienė. Be to, pasak jos, Turizmo departamentas kelionių organizavimo paslaugų teikėjų veiklos priežiūrą atlieka tik tikrindamas turimas draudimo sumas bei šių finansinių dokumentų galiojimo laikotarpius.
Asociacija: „Kas nori, tas ir teikia turizmo paslaugas“
Lietuvos turizmo asociacijos prezidentė Danutė Mažeikaitė kritikavo dabartinę tvarką, kai pernelyg lengva ranka dalijami leidimai. „Kas nori, tas ir teikia turizmo paslaugas“, – kalbėjo D. Mažeikaitė. Jos nuomone, būtų idealu, jei kelionių agentūra arba kelionių organizatorius turėtų bent jau savo patalpas, o nesuteikinėtų paslaugas kavinėse. „Tokių atvejų, deja, daugėja, todėl bent jau patalpų klausimas parodytų tam tikrą įmonės patikimumą“, – sakė D. Mažeikaitė. Jos žodžiais, „jei kelionės bus parduodamos kavinėse, vartotojai neišvengiamai nukentės“. „Vartotojo neturėtų tenkinti vien kelionės įsigijimas ir pinigų už ją sumokėjimas, nes ne mažiau svarbu yra ir gauti visavertę informaciją apie skrydį, apie kelionę, kad žmogus žinotų, kur konkrečiai jis nuvyks, kokiame viešbutyje nakvos. Pačių pigiausių variantų vaikymasis, tiesą sakant, nėra geriausias dalykas“, – sakė D. Mažeikaitė. Ji nesiėmė vertinti Valstybinio turizmo departamento veiklos. „Departamento veiklos nesiimu vertinti, bet laikausi nuomonės, kad jis galėtų dėmesingiau ir įžvalgiau stebėti turizmo rinką. Juolab kad tam turi visus reguliavimui būtinus svertus“, – sakė D. Mažeikaitė. Kita vertus, pasak asociacijos vadovės, Europos Sąjungos direktyvos, reglamentuojančios ES turizmo sektoriaus veiklą, yra pernelyg liberalios. Vadovaujantis Statistikos departamento duomenimis, 2012 m. užsienyje ilsėjosi 1,6 milijono Lietuvos piliečių. Tai 7 proc. daugiau nei 2011 m.
Kostas Jusevičius