Šiandieną Siaurukas – tai kultūros, turizmo objektas, tačiau prieš daugiau nei 100 metų siauriais bėgiais keliaujantis mažasis traukinys gabendavo keleivius, krovinius, buvo naudojamas pramonės reikmėms.
Šio metu išsaugotas net 68 km besitęsiantis siaurojo geležinkelio ruožas Panevėžys-Anykščiai-Rubikiai. Traukinių sezono metu siauruoju 750 mm pločio vėžė geležinkeliu keleiviai gali išbandyti keliones įvairiais šio ruožo maršrutais. Tiesa, dėl galimybės išmėginti šią transporto priemonę reikėtų iš anksto kreiptis į VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ atstovus.
Nuodugniau susipažinti su šiuo technikos paminklu kviečia ir Siauruko muziejus, raginantis leistis į kelionę po šimtamečio Siauruko istoriją.
„Muziejuje saugomi eksponatai surinkti iš įvairių Lietuvoje veikusių Siauruko ruožų. Čia kiekvienas eksponatas turi savo legendą: nuo 1929 m. Siauruko „zuikio bilieto“ iki vienintelio Lietuvoje „Škoda“ garvežio. Kiekviena ekspozicija skirtinga, atskleidžianti įdomiausius šio geležinkelio istorijos momentus“, – pasakoja A. Baranausko ir A. Vienuolio-Žukausko memorialinio muziejaus vadybininkė Kristina Kiaušaitė.
Laukiamojoje salėje lankytojai gali prisėsti ant įvairių laikų suolų, traukinių sezono metu kasoje įsigyti bilietą ar sužinoti čia pusšimtį metų dirbusio stoties viršininko gyvenimo istoriją. Patriotinis viršininko kabinetas mena Nepriklausomos Lietuvos laikotarpį – Valstybės simbolis Vytis čia matomas istorinėje vėliavoje, viršininko kepurėje, net ant šveicariško sieninio laikrodžio.
Legendinis Siauruko muziejaus stoties viršininkas Raimondas Guobis visus Lietuvos patriotus kviečia 2018 m. aplankyti Anykščių stotį: „Svarbiausias Lietuvos Respublikos šimtmečio kabinetas Anykščiuose – siaurojo geležinkelio stoties viršininko tautiškoji buveinė. Ateik, įsiamžink patriotinėje aplinkoje, sustiprink pilietinę sąmonę!“.
Muziejuje esančiame naujajame paviljone, primenančiame depą, eksponuojama bėgiais riedėjusių lokomotyvų ir prekinių vagonų kolekcija. „Škoda“ garvežys, sunkvežimis ar motorvežis – visur galima įlipti ir nors trumpam tapti mašinistu. Siauruko istorijos puslapiuose buvo ir liūdnų akimirkų. Gyvulių vagono ekspozicija mena tremties išgyvenimus. Tuo tarpu linksmajame kampelyje pradžiugins stoties maketas, veikiantis mažasis garvežys.
Aplankyti Siauruko muziejų patiks ir vaikams: „Muziejuje galima ne tik liesti eksponatus, bet ir juos išbandyti. Daug emocijų ir suaugusiems, ir mažiesiems lankytojams suteikia važinėjimasis rankine drezina ar triračiu ant bėgių“, – lankytojų įspūdžiais dalinasi K. Kiaušaitė.
Užsisakę ekskursiją su muziejaus gidu, per valandą išgirsite ne tik Siauruko istoriją, bet ir patys galėsite tapti geležinkeliečiais. Interaktyviuose terminaluose išsiaiškinsite garvežio veikimo principą, susipažinsite su visoje Lietuvoje veikusių siaurųjų geležinkelių tinklu ir vaizdais, dalyvausite smagioje Siauruko viktorinoje.
Siauruko muziejus lankytojams atviras kasdien, tik ekskursijoms lapkričio–balandžio mėnesiais pageidaujama išankstinė registracija. Išsamiau apie Siauruko muziejų ir Lietuvos siauruosius geležinkelius galima sužinoti muziejaus svetainėje www.siaurukomuziejus.lt.
www.100kelione.lt linki gerų įspūdžių!