• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Nors elektromobilių skaičius per ketverius pastaruosius metus Lietuvoje procentaliai išaugo beveik 10 kartų, realaus jų proveržio nematyti. Anot ekspertų, viena pagrindinių priežasčių – neišplėtotas jų įkrovos stotelių tinklas, nepakankama elektros tinklų infrastruktūra, pernelyg pasyvus požiūris į paramą įkrovos stotelių vystymo projektams.

Nors elektromobilių skaičius per ketverius pastaruosius metus Lietuvoje procentaliai išaugo beveik 10 kartų, realaus jų proveržio nematyti. Anot ekspertų, viena pagrindinių priežasčių – neišplėtotas jų įkrovos stotelių tinklas, nepakankama elektros tinklų infrastruktūra, pernelyg pasyvus požiūris į paramą įkrovos stotelių vystymo projektams.

REKLAMA

Susisiekimo ministerijos prognozėmis, 2030 m. šalies keliais važinės 230 tūkst. elektromobilių, vietoje šiuo metu esančių 12 tūkst., tačiau ir toks jų kiekis sudarys tik apie 15 proc. viso lengvųjų automobilių parko.

„Nemanau, kad esant dabartinei elektromobilių kainų struktūrai, įkrovos stotelių infrastruktūrai ir elektros tinklų pajėgumams elektromobilių dalis visame automobilių parke galėtų viršyti 30 proc.“ – sako Martynas Nagevičius, Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos (LAIEK) prezidentas.

Su elektromobilių plėtros problemomis Europoje šiandien susiduria ir tos šalys, kuriose tiek elektromobilių, tiek jų įkrovos stotelių infrastruktūra yra išplėtota kur kas geriau, nei Lietuvoje.

REKLAMA
REKLAMA

Pajėgumai atsilieka

Elektros skirstymo tinklų pajėgumai nuo šiandieninių elektros vartojimo tendencijų smarkiai atsilieka. Didžiausius pokyčius vartojant kur kas daugiau elektros lėmė elektromobilių ir šilumos siurblių skaičiaus augimas, rašo „Euractiv“.

REKLAMA

Viena pirmųjų riboti elektros įkrovų stotelių ir šilumos siurblių pajungimą namuose imasi Vokietija, jos pavyzdžiu gali judėti ir daugiau valstybių. Skaičiuojama, kad Vokietijoje kasmet sumontuojama 500 tūkst. naujų šilumos siurblių, o 2030 m. įkrovos stotelių reikės 15 mln. elektromobilių.

Vokietijos gyvenamųjų namų tinklų operatoriai nuo 2024 m. turi teisę apriboti elektros energijos tiekimą šilumos siurbliams ir elektromobilių įkrovos stotelėms, kad būtų išsaugotas tinklo, kurio plėtrai reikia didelių investicijų, stabilumas.

REKLAMA
REKLAMA

Štai Ispanijoje elektromobilių vairuotojai, norintys papildyti baterijas vienoje iš 1,6 tūkst. bendrovės „Repsol“ įkrovimo stotelių, gali nusivilti, nes, neturėdamos elektros maitinimo, beveik pusė jų neveikia.

Susidursime su problemomis

Su elektros skirstymo tinklų pajėgumų problemomis artimiausiu metu susidursime ir Lietuvoje, mano M. Nagevičius. Mat Lietuvoje, kaip ir daugelyje kitų šalių, elektros tiekimo sistema buvo projektuojama tokiam vartojimui, koks jis buvo prieš tris dešimtmečius.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Žmonės naudojo elektrą šaldytuvui, skalbimo mašinai ir apšvietimui. Šiandien situacija jau yra visai kitokia. Tinklai dažnai nėra pritaikyti namams, kurie turi šilumos siurblius ir automobilių įkrovos stoteles.

Jei tokių namų šalia yra ne vienas, tinklai neatlaiko. Prieš du dešimtmečius niekas negalvojo, kad vystant elektros skirstymo sistemą reikia galvoti apie tokius didelius elektromobilių, šilumos siurblių kiekius“, – kalba M. Nagevičius.

REKLAMA

Pasigenda aiškios vizijos

Anot jo, siekiant, kad ši problema nestabdytų elektromobilių plėtros, būtina pagalvoti apie kelis jos sprendimo būdus. Visų pirma – apie investicijas į elektros skirstymo tinklų atnaujinimą.

„Yra keli keliai, kuriais reiktų eiti, kad visi galėtų savo namuose turėti elektromobilių įkrovos stoteles. Visų pirma, reikėtų stiprinti pačius elektros skirstymo tinklus, o tai yra labai didelės investicijos.

REKLAMA

Klausimas, kas tas investicijas apmokės – visi elektros vartotojai ar elektromobilių turėtojai. Kitas kelias – išmanūs sprendimai, kurie leistų padaryti taip, kad visi elektromobiliai nesikrautų vienu metu. Tad investicijų į infrastruktūrą ir jos išmanumą dar reikės gana daug“, – sako atsinaujinančios energetikos ekspertas.

Anot jo, valstybė pirmiausia turėtų sukurti programas, kurios aiškiai nustatytų, kiek į elektros tinklų plėtrą bus investuojama.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Tai gana sudėtingas dalykas, nes reikia galvoti apie tai, kaip elektros poreikis atrodys po 10 ar 20 metų. Jei investuosi per daug, tai bus tiesiog pinigų švaistymas, jei per mažai – sustabdysi elektromobilių plėtrą“, – sako LAIEK vadovas.

Atgraso nuo pirkimo

Neretai kalbama, kad valstybei pradėjus subsidijuoti naujų elektromobilių įsigijimą daugelis norinčių vairuoti elektrines transporto priemones jas jau įsigijo. Tai – ne visai tiesa, mat naujų įregistruotų elektromobilių skaičius Lietuvoje kasmet tolygiai auga. Vis dėlto augimas – nepakankamai greitas, mano M. Nagevičius.

REKLAMA

„Lietuvos situacija yra prastoka. Visai neseniai peržengėme 10 tūkst. elektromobilių ribą. Atrodo, gražus, apvalus skaičius, tačiau dyzelinių automobilių skaičius per šį laiką padidėjo kelis kartus labiau.

Didesnius pokyčius matome Vilniuje, bet pakanka apsidairyti likusioje Lietuvoje, kur elektromobilių praktiškai nėra. Apskritai elektromobiliai statistiškai Lietuvoje sudaro tik labai menką automobilių parko dalį“, – sako pašnekovas.

REKLAMA

Anot jo, elektromobilius Lietuvoje vis dar perka tik aukštesnes pajamas turintys žmonės, kuriems tai tampa tik vienu iš naudojamų automobilių. Kita vertus, pasak pašnekovo, Lietuvoje gyvena kur kas daugiau nei 10 tūkst. elektromobilius įsigyti galinčių žmonių.

Viena pagrindinių priežasčių – labai trūksta infrastruktūros. Labai didelė dalis lietuvių gyvena daugiabučiuose, tačiau daugiabutyje turėti elektromobilių įkrovos stotelę Lietuvoje yra labai komplikuota, jų yra labai nedaug.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Viešų įkrovos stotelių taip pat yra labai nedaug, nepakankamai, kad turint elektromobilį nereiktų nuolat galvoti, kur jį bus galima įkrauti.

Retais atvejais pasitaiko, kad galėtum automobilį krauti atvykęs į kino teatrą, prekybos centrą ar į svečius. Jei esi labai entuziastingas elektromobilių naudotojas, tai didelės problemos gal ir nekelia, bet eiliniam žmogui tikrai sukelia rūpesčių.

tv3.lt

elektros tinklai neatlaikys
elektros tinklai neatlaikys
Protingi žmonės seniai kalbėjo apie tai, kad elektros tinklai neatlaikys, bet ekofašistai net nenori klausyti.
Baisiausia tai kad mūsų išrinktieji beždžioniauja , pamatė ar išgirdo , tuo pradeda įgyvendinti , atlikti bandymus mūsų valstybėje ant mūsų žmonių kailio. Ne vienas sakė ,kad problemos , bet čia Lietuvos kovotojai su klimato kaita nenusileidžia , nera infrastruktūros ir pajėgumų ,o Lietuvos valdžiažmogiai nori būti pirmi , o tiksliau kuo daugiau naudos sau iš projektų ,o kai tai atsilieps vartotojui tai velniai nematė .
esme tame kad jau dabar paprasti vartotojai apmoka zaliuju elektru plėtra. Eso kelia mokesčius kas neturi elektrinių moka 8-12centų už kWh, kas turi elektrines už nusiųsta elektra nieko nemoka nes tinklai ale nesidevi, o už atsisiųsta elektra moka 7centus už kWh...be to tiekejai kai kurie ir kelia kainas ziema nes dėl pasaugojimo turi milžiniškus nuostolius. Parduoda i tinklus kai pigi, o perka žiema kai brangi ir nera saules. Tad elektros kainos kyla tik dėl žalios energetikos. O apmokame.visi...kitas dalykas eso 160mln istaske dividentams sau, vadovams, valstybei bet ne plėtrai kodėl nei vienas vadovas neatleistas už ši veiksmas?...eso linijos yra beveik visos ssrs laiku daugiau negu 20metu senumo...visas jas pakeisti reikia milijardų eur...už zaluma sumokes visi dvigubai. Kitas klausimas kodėl linijos taip lėtai buvo keičiamos senos arba visai nekeičiamas iš eso puses?...tik atsiradus elektros poreikiui (siirbliai, elektromobiliai)...susirūpinta tinklais ?...manau pinigus taske ne ten kur reikia...nes aš trisdesimt.metu moku eso už kWh...per.trisdesimt.metu nuo manęs vieno turėtų buti tukstanciais eur ir iki manęs 500m kabelis naujas atitiestas...bet stovi supuves stulpas su surudijusia vielą...štai ir esme šios šalies!
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų