Šiuo metu VVT aptarnauja 76 iš 105 maršrutų: 5 greituosius, 17 troleibusų ir 54 autobusų.
,,Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Darius Aleknavičius teigė, kad prieš gerą valandą gavo streike planuojančių dalyvauti darbuotojų sąrašą. Pasak jo, iš viso sąraše yra 437 darbuotojai, iš jų – 432 autobusų arba troleibusų vairuotojai. Tai – 35 proc. visų „Vilniaus viešajame transporte“ dirbančių vairuotojų.
„Didesnė dalis vairuotojų yra autobusų vairuotojai, troleibusų vairuotojų yra ženkliai mažiau. Tai reiškia, pirmadienį, prasidėjus streikui, mažiausiai palies troleibusų maršrutai“, – teigė D. Aleknavičius.
JUDU Viešojo transporto organizavimo vadovė Loreta Levulytė akcentavo, kad Vilniaus viešajame transporte dalyvauja ne vienas vežėjas, o trys, streikuoja tik UAB ,,Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojai.
„Kitų vežėjų maršrutai ir tvarkaraščiai bus užtikrinami“, – tvirtino ji.
Pasak jos, tikimasi, kad kadangi mažuma troleibusų vairuotojų streikuos, jų tvarkaraščiai didžiąja dalimi bus užtikrinti.
Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius teigė, kad jam apmaudu, kad dalis vairuotojų nusprendė streikuoti.
„Streiko iniciatyva paskelbta prieš pusantrų metų ir ji reaguoja į tas aktualijas, kurios buvo prieš pusantrų metų. Tikrai vadovybė įdėjo daug pastangų, kad gerintų ne tik buitines, bet visas sąlygas darbuotojams. Galiausiai, prieš kelias dienas vairuotojai gavo ir padidintus atlyginimus, dar planuojama didinti“, – kalbėjo R. Šimašius.
Meras kvietė vairuotojus nestreikuoti ir pakeisti savo sprendimą.
„Siūlau persigalvoti ir užtikrinti paslaugas vilniečiams“, – sakė jis.
R. Šimašius pripažino, kad vilniečių laukia nepatogumai.
„Viešasis transportas važiuos, labai tikiuosi, kad streikas nebus tokios apimties, kaip dabar informuota. Prašau visų kantrybės ir supratimo. Ypač kreipiuosi į viešojo transporto darbuotojus, kad būtų supratimo, kantrybės ir sugrįžimas į darbus“, – teigė meras.
Pasak R. Šimašiaus, prieš pusantrų metų streikas pradėtas inicijuoti tam, kad būtų padidinti darbuotojų atlyginimai bent 10 proc.
„Dabar priimti sprendimai, kad atlyginimai padidinti 20 proc. Tai tarsi reikalavimai yra viršyti“, – teigė meras.
Jo nuomone, streikas organizuojamas dėl dviejų priežasčių.
„Arba tai vairuotojai, kurie galvoja, kad atlyginimas turi didėti priklausomai nuo stažo, o ne nuo kitų dalykų. <...> O antras dalykas, matau, kad nauja VVT vadovybė yra metai su trupučiu ir senos nuoskaudos pas dalį vairuotojų, nepasitikėjimas iš senų laikų sunkiai sklaidosi, galvoja, kad gali būti apgauti“, – aiškino meras.
Svarbiausia informacija dėl streiko
Vilniuje keleivių vežimo paslaugą viešuoju transportu teikia 3 vežėjai – UAB „Transrevis“, UAB „Kautra“ ir UAB „Vilniaus viešasis transportas“. Planuojama, kad streiko metu į miesto gatves gali išvažiuoti iki 35 proc. mažiau transporto priemonių nei įprastai.
Kadangi mieste streiko dienomis kursuos mažiau autobusų ir troleibusų, transporto priemonėse bus daugiau žmonių, todėl skaičiuojama, kad piko metu jos gali būti perpildytos. Daugiau informacijos keleiviams galima rasti www.streikas.lt
Kadangi streikuoja tik vieno iš vežėjų vairuotojai, kitų dviejų miesto vežėjų „Transrevis“ ir „Kautra“ viešojo transporto maršrutų tvarkaraščiai nesikeis, jais keleiviai bus vežami įprastu grafiku. Konkretaus maršruto vežėją galima patikrinti čia: https://judu.lt/vezejai/.
Rekomenduojama keliones nuo gruodžio 5 dienos planuoti iš anksto su laiko atsarga ir prieš keliones tikrinkite viešojo transporto eismo tvarkaraščius. Juos galima rasti www.stops.lt, „m.Ticket“, o realiu laiku transporto priemones galite sekti „Google žemėlapiai“ ir „Trafi“ programėlėse.
Taip pat prognozuojami didesni transporto eismo srautai mieste, tad nepatogumų patirs ne tik keleiviai, bet ir automobilių vairuotojai, todėl keliones reikėtų planuoti su laiko atsarga bei sekti eismo srautus „Google žemėlapiai“ ir „Waze“ programėlėse. Esant galimybei rekomenduojama rinktis darbą nuotoliniu būdu ir vengti kelionių piko metu.
Tam, kad sutrikęs susisiekimas mieste kuo mažiau paveiktų dienos planus, JUDU atstovai rekomenduoja:
Keliones mieste planuoti su laiko atsarga;
Turėti planą B (jei įmanoma – dirbti nuotoliniu būdu; galutinį kelionės tašką pasiekti pėsčiomis ar kita transporto priemone);
Trumpoms kelionėms (iki 1 km) gyventojams rekomenduojama eiti pėsčiomis. 1 km einant pėstute sugaištama iki 15 minučių.
Pasirinkus keliauti viešuoju transportu, autobusų ir troleibusų atvykimą tikrinti „Google žemėlapiai“ ir „Trafi“ programėlėse – jose galima sekti transporto priemonių judėjimą realiu laiku.
Kodėl vyksta streikas?
VVT daugiau kaip metus su viena iš penkių profesinių sąjungų sprendžia naujos kolektyvinės sutarties klausimą. Pastarosios derybos dėl naujos kolektyvinės sutarties nutrūko lapkričio mėn., kai nepavyko rasti bendro sutarimo dėl siūlomo didesnio darbuotojų atlyginimo kėlimo ir naujos darbo apmokėjimo sistemos.
Kaip teigia VVT, šiemet atlyginimai darbuotojams buvo pakelti jau du kartus. Nuo lapkričio 1 d. visiems ne mažiau kaip 10 proc., o vairuotojams vidutiniškai 20 proc. Tai yra daugiau nei buvo keltas streiko reikalavimas iš profesinės sąjungos atstovų.
Tikina, kad gerina sąlygas
VVT tikina, kad gerina sąlygas darbuotojams. Pasak bendrovės darbuotojų, darbuotojų asmenines sąskaitas jau pasiekė vidutiniškai 15,5 proc. didesni atlyginimų avansai. Gerėja ir kitos darbo sąlygos – pakeisti grafikai kokybiškam pietų ir poilsio laikui, atsisakyta žalų išskaičiavimo dėl eismo įvykių. Atsižvelgus į vairuotojų pastabas, Vilniaus miesto savivaldybė patobulino poilsio patalpų galinėse maršrutų stotelėse projektą – tokių mieste bus įrengta 11.
Anot VVT, nauja darbo apmokėjimo sistema siūlo konkurencingą darbo užmokestį. Autobusų ir troleibusų vairuotojams atlyginimai vidutiniškai kyla 20 proc., iki 2015 eurų prieš mokesčius. Bendrovė nuo 2021 metų rugsėjo darbuotojų algų kėlimui skyrė 3,2 mln. eurų. Nauji atlyginimai darbuotojams bus išmokėti jau šią savaitę ir jiems skirta dar 3,2 mln. eurų šiais metais.
„Didžiausias mūsų rūpestis yra užtikrinti darbuotojams kuo geresnes darbo sąlygas, dėl to darome konkrečius darbus. Pavyzdžiui, rugsėjo mėnesį pakeista virš 90 proc. viešojo transporto grafikų, kad vairuotojai turėtų 45 minučių pertraukas. Taip pat keitėme darbo apmokėjimo sistemą, kuri garantuoja didesnį atlyginimą mažiausiai uždirbantiems ir gali pasiūlyti konkurencingą darbo užmokestį rinkoje”, – sako VVT vadovas D. Aleknavičius.
Pasak bendrovės, nauja darbo apmokėjimo sistema yra teisingesnė visų darbuotojų atžvilgiu, nes nebelieka situacijų, kai už tą patį ir lygiavertį darbą buvo fiksuojami reikšmingi apmokėjimo skirtumai. Ji kurta įvertinus darbuotojų nuomones ir dalis priedų pakeisti didesniu valandiniu atlyginimu. Kaip ir iki šiol, skaičiuojant darbo užmokestį yra įvertinamas darbo stažas, darbo sudėtingumas ir kokiu grafiku dirba vairuotojas.
Nauji poilsio nameliai vairuotojams
2021 m. metų pabaigoje VVT pastatė pirmą poilsio ir pietų namelį Skalvių žiede. Jame įrengta virtuvėlė, daiktų saugykla, kondicionierius. Darbuotojai teigiamai įvertino poilsio patalpų įrengimo idėją. Atsižvelgiant į jų atsiliepimus, metų eigoje nuspręsta dar tobulinti namelių projektą ir jis perduotas miesto savivaldybei.
Pagal parengtą projektą nauji konteinerinio tipo poilsio nameliai bus erdvesni ir užtikrins higienines sąlygas, kurių nebuvo iki šiol – bus įrengtas vanduo ir tualetai. Taip pat projekte numatyta įrengti elektrinių autobusų krovimo vietas. Planuojama, kad mieste tokių naujų poilsio namelių atsiras 11, o pirmasis jau rekonstruojamas Dariaus ir Girėno gatvėje.