Nacionalinė mokėjimo agentūra
Gyvulininkyste ar augalininkyste užsiimantys asmenys kaime gali plėtoti ir alternatyvų verslą – užsiimti valgomųjų ledų gamyba ar teikti drabužių siuvimo paslaugas. Perėjimas prie alternatyvios žemės ūkiui veiklos remiamas Europos Sąjungos (ES) lėšomis.
Ūkininkai, kaimo gyventojai ar labai mažos įmonės į paramą gali pretenduoti pagal atnaujintas Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos (KPP) priemonės „Perėjimas prie ne žemės ūkio veiklos“ supaprastintąsias įgyvendinimo taisykles, kai prašomos paramos suma yra iki 150 tūkst. litų.
Iki metų pabaigos paraiškas reikia teikti Nacionalinei mokėjimo agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos (NMA) pagal projekto įgyvendinimo vietą. Tai reiškia, kad jei projektą ketinama įgyvendinti Vilniaus rajone ar apskrityje, tai ir paraišką reikia teikti NMA Vilniaus teritoriniam skyriui.
Padidino paramos intensyvumą
Pakeistos taisyklės leidžia tikėtis didesnio projekto finansavimo. Anksčiau paramos gavėjams galėjo būti finansuojama iki 50 proc. visų tinkamų finansuoti išlaidų. Dabar paramos intensyvumas padidėjo iki 65 proc. Jeigu projektas susijęs su tradicinių sertifikuotų amatų puoselėjimu ar tautinio paveldo produkcijos gamyba, finansuojama iki 75 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų. Ši dalis turi būti tiesiogiai susijusi su investicijomis, skirtomis tradicinių amatų veiklai.
Paramos gali tikėtis ir platesnis pareiškėjų ratas. Pagal supaprastintąsias taisykles paramos gali siekti ir gyventojai, kurie paraiškos pateikimo momentu deklaruoja gyvenamąją vietą kaime, užsiima žemės ūkio veikla ir yra įregistravę valdą Žemės ūkio ir kaimo verslo registre.
Pusė pajamų iš ūkinės veiklos
Į paramą pretenduojantys pareiškėjai turi atitikti supaprastintosiose įgyvendinimo taisyklėse nurodytus tinkamumo kriterijus paramai gauti.
Svarbus reikalavimas – pareiškėjo pajamos iš žemės ūkio produktų gamybos bei paslaugų žemės ūkiui ataskaitiniais metais arba einamaisiais metais iki paraiškos pateikimo turi sudaryti ne mažiau kaip 50 proc. visų pareiškėjo ūkinės veiklos pajamų. Jei paramos siekia kaimo gyventojas, jis dar savo valdą turi būti įregistravęs Žemės ūkio ir kaimo verslo registre.
Pareiškėjas negali turėti įsiskolinimų valstybės biudžetui ir socialinio draudimo fondui, išskyrus atvejus, kai yra atidėti mokesčių arba socialinio draudimo įmokų mokėjimo terminai. Tai patikslinama paramos paraiškos vertinimo metu. Be to, pareiškėjas įsipareigoja tvarkyti ar jau tvarko buhalterinę apskaitą.
Atsisakyti žemės ūkio veiklos – nebūtina
Svarstantys apie paraiškos teikimą asmenys turi įsidėmėti, kad atsisakyti vykdomos žemės ūkio veiklos nėra būtina. Projektus reikia įgyvendinti kaimo vietovėse, kurių gyventojų skaičius neviršija 6 tūkst.
Nekilnojamą turtą, į kurį investuoja, pareiškėjas turi valdyti teisėtais pagrindais. Tai reiškia, kad žemė po pastatais ar statiniais turi priklausyti pareiškėjui nuosavybės teise. Taip pat žemė gali būti nuomojama, bet ne trumpiau kaip 10 metų nuo paraiškos užregistravimo NMA dienos.
Remiantis supaprastintosiomis įgyvendinimo taisyklėmis, ne trumpesniam kaip penkerių metų laikotarpiui reikia apdrausti turtą, kuriam įsigyti ar sukurti bus panaudota parama.
Reikalinga kvalifikacija
Kaimo gyventojas arba ūkininkas turi būti kompetentingas projekte numatytos veiklos srityje. Vienas iš būdų – įgyti reikiamą išsilavinimą, antras – turėti ne mažiau kaip vienerių metų patirtį projekte numatytos veiklos srityje, trečias – išklausyti specializuotus kursus. Be to, pareiškėjams reikia įgyti individualiosios veiklos, numatytos projekte, pažymą.
Kiek kitokius tinkamumo kriterijus turi atitikti labai maža įmonė. Bent vienas iš darbuotojų privalo turi reikiamą kvalifikaciją numatytoje vykdyti veikloje. Įmonė mažiausiai penkerius metus nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos įsipareigoja išlikti savarankiška.
Greitesnis vertinimas
Siekiant iki 150 tūkst. litų paramos reikia vadovautis supaprastintosiomis įgyvendinimo taisyklėmis. Tai leidžia greičiau įsisavinti paramą, nes paraiškų vertinimo terminai yra trumpesni, nereikia atskirai rengti verslo plano – jis yra sudėtinė paraiškos dalis.
Administracinės atitikties tikrinimas, atliekamas prieš užregistruojant paraišką, negali trukti ilgiau kaip 1 darbo dieną. Jo metu nustatoma ar paraiška tinkamai užpildyta, pateikti visi reikalingi dokumentai. Po užregistravimo dienos paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 30 darbo dienų, neįskaičiuojant paklausimų arba patikrų pareiškėjui laiko.
Jeigu paramos lėšomis numatytos statybos ar infrastruktūros darbai, kartu su paraiška reikia pateikti įgyvendinimo taisyklėse nurodytus dokumentus.