Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, per 2013-2015 m. (šių metų sausio-rugsėjo mėn.) daugiausia eismo įvykių, kuriuose buvo sužeisti ar žuvo žmonės, sukėlė Volkswagen markės transporto priemonių vairuotojai. Antroje vietoje, pagal sukeltus eismo įvykius, minėtu laikotarpiu atsiduria Audi markės transport, trečioje – Opel.
Toliau situacija 2013-2015 m. minėtu aspektu keičiasi: 2013-2014 m. ketvirtoje vietoje pagal sukeltus eismo įvykius, kuriuos buvo sužeisti ar žuvo žmonės, yra Renault markės transporto priemonės, tačiau per šių metų sausio-rugsėjo mėnesius daugiau už Renault avarijų sukėlė BMW markės transporto priemonės.
Tarp daugiausia eismo įvykių sukeliančių transporto priemonių 2013-2015 m. markių minimos taip pat ir Peugeot bei Volvo.
Kuri markė avaringiausia?
Vis dėlto, jeigu skirtingų markių transporto priemonių sukeliamų eismo įvykių, kuriuose buvo sužaloti ar žuvo žmonės, statistiką vertintume, atsižvelgdami į registruotų Lietuvoje transporto priemonių skaičių, situacija nušvistų visai kitomis spalvomis.
Skaičiuodami, kiek sukeltų eismo įvykių tenka 1000 atitinkamos markės transporto priemonių, pamatytume, kad 2013 m. pirmoje vietoje pagal avaringumą atsiduria Volvo (3,1 avarijos tūkstančiui transporto priemonių), antroje vietoje – BMW (3 avarijos tūkstančiui transporto priemonių), trečioje – Peugeot (2,86 avarijos tūkstančiui transporto priemonių). Po šių markių transporto priemonių pagal avaringumą ketvirtoje vietoje rikiuojasi Renault, penktoje – Audi. Po minėtų markių tarp avaringiausių patenka Volkswagen ir Opel.
2014 m. duomenys rodo, kad situacija pasikeitė. Į pirmą vietą pagal avaringumą pernai pateko BMW (3,44 avarijos tūkstančiui transporto priemonių), antroje vietoje – Peugeot (2,86 avarijos tūkstančiui transporto priemonių), trečioje vietoje – Renault (2,5 avarijos tūkstančiui transporto priemonių), ketvirtoje vietoje – Audi (2,43 avarijos tūkstančiui transporto priemonių). Volvo markės automobiliai pernai, lyginant su 2013 m., pagal avaringumą nukrito į penktą vietą (2,3 avarijos tūkstančiui transporto priemonių).
Lenktynininkas: sportiškumo įvaizdis išlieka
Portalo tv3.lt kalbintas buvęs garsus lenktynininkas, automobilių ekspertas, dabartinis Seimo narys Stasys Brundza neslėpė, jog BMW markės automobilių didelis avaringumas nenustebino. Anot jo, tokias tendencijas galėjo lemti kelios priežastys.
„Jeigu pozicionuojama, kad Audi yra daugiau šeimos automobilis, ramesnių žmonių, tai BMW, nesumenkinant jo vertės, kalbama, yra jaunesnių, veržlių, energingų žmonių, verslininkų automobiliai. Aš manau, kad BMW sportiškumo įvaizdis iš tikrųjų yra paplitęs
Jeigu kalbėtume apie naudotus automobilius, kainos kritimas BMW buvo ženklesnis negu, pavyzdžiui, Audi ar Mercedes. Ką tai reiškia? Tai reiškia, kad tu po kelerių metų gali įsigyti tą patį galingą automobilį, visai neblogą pigiau negu, pavyzdžiui, Audi“, – komentavo S. Brundza.
„Jaunimo tarpe, jeigu pasižiūrėsite, sportiško jaunimo tarpe tikrai BMW, ko gero, yra populiariausias. Deja, tas sportiškas jaunimas, neturėdamas pakankamai patyrimai, kvalifikacijos, ypač, važinėjant su galingais automobiliais, nesugeba su jais susitvarkyti, ką parodė nesenas įvykis, kada buvo akseleruojama, o danga buvo drėgna, sukibimas ne toks jau geras ir dar posūkio metu, galima pasakyti buvo „nurauti galiniai ratai“, automobilis slydo, pasisuko į stotelę ir žmogus nesugebėjo suvaldyti“, – tęsė parlamentaras.
S. Brundzos teigimu, sunkiau paaiškinti, kodėl 2013 m. Volvo markės transporto priemonės buvo avaringiausios (jeigu vertintume avarijų skaičių, tenkantį tūkstančiui transporto priemonių), nes minėti skandinavų gamybos automobiliai yra ne kartą ekspertų įvardyti kaip vienos saugiausių transporto priemonių.
„Čia yra keista. Kada nėra didelio skaičiaus automobilių, o Volvo nėra daug Lietuvoje, tai kiekvienas eismo įvykis tam tikrą procentą gana ženkliai gali pridėti“, – svarstė pašnekovas.
Atkreipė dėmesį į detalių kokybę
S. Brundza, vertindamas tai, kad vokiečių gamybos Audi ir Volkswagen transporto priemonės patenka tarp avaringiausių markių Lietuvoje, siūlė atkreipti dėmesį į minėtų markių automobilių amžių ir techninę būklę.
„Jie yra pigūs, naudoti automobiliai, kurių vidurkis amžiaus yra daugiau negu 15 metų. [...] Jeigu kalbėtume apie Volkswagen, tai šiaip jis yra lyg brangesnis už kitus, nes jo kainos kritimas yra lėtesnis, bet jis yra perkamas ir pagal skaičių Lietuvoje yra pirmasis. [...] Volkswagen yra populiarūs ir populiarūs tarp žmonių su nedidelėmis pajamomis, tame tarpe ir jaunimas įsigyja“, – aiškino buvęs lenktynininkas.
Pašnekovas akcentavo, kad formaliai statistikoje didžiosios dalies avarijų priežastimi nurodomas neapdairumas, saugaus greičio nepasirinkimas ir kiti Kelių eismo taisyklių pažeidimai. Vis dėlto, S. Brundzos manymu, tokie duomenys gali būti nevisiškai tikslūs.
„Pas mane yra masė informacijos, kad vokiečiai pastebi, kad yra nemažai įvairių defektų automobiliuose: pakaba netvarkinga, amortizatorius netvarkingas, padangos yra pigesnės ar netvarkingos. Visa tai labai keičia automobilio stabilumą, stabdymo kelią, tai užtenka vieno netvarkingo amortizatoriaus ir automobilis nuskrenda nuo kelio. Paradoksas tame, kad Vokietijoje, kur automobilių parkas tikrai naujesnis ir geriau prižiūrimas, ten apie 6 procentus ir daugiau avarijų įvyksta dėl automobilių techninės būklės, o pas mus? Pas mus dėl techninės būklės turbūt tik vienas procentas avarijų įvyksta oficialiai.
Viskas „nurašoma“ ant nesilaikymo saugaus greičio, o saugus greitis yra greitis, atitinkantis kelio sąlygas. Bet, jeigu automobilis yra netvarkingas su netvarkinga pakaba arba sulipdytas iš trijų ar dviejų automobilių, kreivas, šleivas, tai jį ir ant kelio „nulaikyti“ ne taip paprasta“, – pasakojo S. Brundza.
Seimo narys pažymėjo, kad būtent Audi ir Volkseagen markių transporto priemonių Lietuvoje parkas pasižymi tuo, jog jų atsarginių detalių rinkoje siūloma ir nemažai nekokybiškų dalių, o tai, pasak S. Brundzos, yra viena iš priežasčių, kurios gali prisidėti prie minėtų markių transporto priemonių avaringumo.
„Jų parkas labai didelis, bet pažiūrėkime, kiek nuperkama originalių detalių pas atstovus, tai, ko gero, tai yra labai nedidelė dalis. [...] Čia jau valdžios institucijoms būtų akmuo nemažas į daržą, kai leidžiama vežti detales nekokybiškas – turiu net nuotraukų, kai vežamas trečdalis automobilio, o vėliau supjaustomas ir tos dalys parduodamos. [...] Yra išbujojusi rinka – galbūt ir didele dalimi legali – neoriginalių detalių, o neoriginalių detalių kokybė kelia abejonių“, – dėstė pašnekovas.