Tinklaraštis pinigus generuoti gali dviem būdais – kaip platforma, kurioje galima talpinti reklamą, ir kaip pasyvus pardavėjas (reklamuoja ir padeda parduoti paslaugas, kurias siūlo tinklaraščio autorius). Tinklaraščiai ypatingi tuo, kad jų skaitytojai yra kur kas arčiau autoriaus, tad natūralu, jog autorius gali gana lengvai manipuliuoti skaitytojais ir jiems siūlyti tam tikrą produktą. Norėtume išskirti kelias reklamos rūšis, kurios gali generuoti pajamas tinklaraštininkams:
Skydelinė reklama;
Atgalinės nuorodos;
Rėmėjų produktų apžvalga;
Užsakomųjų straipsnių rašymas;
Skydelinė (angl. banners) – viena seniausių reklamos formų internete. Pirmasis reklaminis skydelis elektroninėje erdvėje pasirodė dar 1994 metais ir ši reklamos forma yra viena populiariausių iki šiol. Pasikeitė tik priemonės, kuriomis ši reklama atvaizduojama tinklalapyje. Jei anksčiau kiekvienas tinklaraštininkas derėdavosi su reklamos užsakovu individualiai, šiandien dažniausiai einama kur kas paprastesniu keliu – naudojamasi kontekstinės reklamos tinklais. Turėdamas porą šimtų kasdienių skaitytojų geras tinklaraštininkas iš „Google AdSense“ ar kitų sistemų per mėnesį gali užsidirbti porą dešimčių litų tinklaraščiui išlaikyti ir kitoms smulkioms išlaidoms.
Kita reklamos forma – atgalinės nuorodos. Įprastai tinklalapiuose atgalinės nuorodos talpinamos poraštėje (angl. footer), kur lankytojų akys jau retai kada nuklysta, o paieškos sistemos nuorodas vis tiek aptinka, tačiau tinklaraščiuose tokios nuorodos dažnai talpinamos pačiame įraše. „Google“ atstovai ne kartą yra sakę, kad kontekstinė nuoroda vertingesnė už bet kokią kitą, tad gudresni reklamos užsakovai užuot pirkę nuorodą visuose tinklalapio puslapiuose, geriau susiranda panašia tematika rašantį tinklaraštininką ir nusiperka nuorodą jo straipsnyje.
Rėmėjų produktų apžvalga niekur viešai neakcentuojamas, tačiau gana gerai visame pasaulyje, taip pat ir Lietuvoje, klestintis reklamos būdas. Kadangi tai irgi reklamos forma, tik šiuo atveju ne kito tinklalapio, o konkretaus produkto, vertėtų aptarti ir ją. Procesas gana paprastas: gamintojas tinklaraštininkui duoda keletą produktų, kuriais šis tam tikrą laiką gali naudotis, vėliau už tai produktai aprašomi jo tinklaraštyje. Žinoma, tikėdamasis geresnės apžvalgos gamintojas gali pamaloninti tinklaraštininką jam padovanodamas vieną apžvelgtų produktų ar įteikdamas kompanijos atributikos. Tarkime, jei rašytojas į savo tinklaraštį kasdien sutraukia tūkstančius skaitytojų, mėgstančių naujausias technologijas, IT kompanijoms tokio tipo reklama greičiausias kelias pasiekti potencialų klientą.
Užsakomųjų straipsnių rašymas – paskutinė reklamos forma, kurią norėtume aptarti kalbėdami apie tinklaraščius. Tinklaraštininkams dažnai tenka sulaukti laiškų iš vienos ar kitos kompanijos, kurios teiraujasi, kokiomis sąlygomis ir kainomis šie galėtų parašyti įrašą apie jų kompaniją ir patalpinti savo puslapyje. Dažniausiai dėl asmeninės saviraiškos galimybių rašantys tinklaraštininkai tokius pasiūlymus iš karto numeta į šalį, tačiau rašantis apie kažkokią specifinę nišą drąsiai gali užsiimti užsakomųjų straipsnių rašymu. Kaip pavyzdį galime paimti vieną gana gerai žinomą tinklaraštį, kuriame buvo rašoma apie pigias keliones, nors niekas tiksliai negali garantuoti, kad jo autorius gaudavo atlygį už rašymą apie vieną ar kitą kelionių agentūrą, tačiau galime daryti prielaidą, jog informacija apie akcijas skrydžiams ir geriausius pasiūlymus jo tinklaraštyje atsirasdavo ne už dyka.
Taigi, tinklaraštis, kaip ir bet kuris kitas produktas internete, drąsiai gali būti išnaudojamas kaip šaltinių gauti pajamoms iš reklamos. Galima teigti, kad dėl artimesnio skaitytojo ir rašytojo ryšio, reklama tinklaraštyje kur kas efektyvesnė nei reklama masėms didžiuosiuose portaluose.
Evaldas Šakalinis