Kaip informavo Teritorinės ligonių kasos, gydymo įstaigos negali reikalauti papildomų mokėjimų už paslaugas, kurioms yra gauta Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) lėšų.
Kitaip tariant, pacientui turėtų būti siūloma nemokama paslauga, jei ji yra įtraukta į ligonių kasų sutartį.
Tačiau tikrovė dažnai kitokia – to nežinodami pacientai susimoka už tyrimus ar paslaugas, kurios turėtų būti nemokamos.
Pacientė: „Tik mes pačios liekam atsakingos, kad mūsų neapgautų“
Štai Pašilaičių šeimos medicinos centro pacientė Rugilė (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi) pasidalijo savo istorija „Facebook“ grupėje „NEPATIKIMI ASMENYS“.
Naujienų portalui tv3.lt papasakojo apie apsilankymą Pašilaičių šeimos medicinos centre, kai jai buvo atliktas naujagimių streptokoko B tyrimas, už kurį teko susimokėti, nors jis nėščiosioms priklauso nemokamai.
„Gudrauja ir šitaip va papuola moterys, kurios nesidomi. Dirba žmonės, kurie žino apie tai, bet vis tiek ima pinigus ir niekas nesustabdo šito proceso. Tik mes pačios liekam atsakingos, kad mūsų neapgautų“, – sakė ji.
Moters gydymo įstaiga pareikalavo susimokėti 40 eurų.
„Po savaitės nuo tyrimo sužinojau rezultatus ir man pasakė, kad aš skolinga už tyrimą. Tada pasakiau, kad gydytoja nesakė, jog tyrimas mokamas, tai administratorės taip susižvalgė tarsi nežinodamos, ką sakyti, sakau: gerai susimokėsiu, nenoriu būti skolinga“, – pasakojo pacientė.
Tuomet Rugilė ėmė domėtis tyrimu ir išsiaiškino, kad jis neturėjo kainuoti.
Įdomu tai, jog iš draugės, dirbančios poliklinikoje, sužinojo, kad toli gražu ne pirmą kartą nėščiajai „netyčia“ tenka susimokėti už paslaugą, kuri turėtų būti nemokama.
„Sakė, kad visur poliklinikose tyrimas nemokamas, bet jie ima pinigus iš visų nėščiųjų, tai jie sąmoningai taip elgiasi, o ne nesusipratimas įvyko“, – svarstė Rugilė.
Nors pinigus atgavo, tačiau nei atsiprašymo, nei paaiškinimo, kodėl taip įvyko, pacientė nesulaukė.
Klaidą pripažįsta, bet ginasi: „Galėjo prieš mokėdama pasiklausti, ar tikrai turi mokėti“
Pašilaičių šeimos medicinos centro šeimos gydytojos Eglės Galgauskienės teigimu, įvyko techninė klaida, dėl kurios tyrimas buvo priskirtas mokamų paslaugų kategorijai.
Tačiau jos versika kiek skiriasi nuo pacientės pasakojimo. Gydytoja tikina, kad administracijos darbuotoja pati susisiekė su paciente dėl įsivėlusios klaidos.
Nepaisant to, E. Galgauskienės manymu, pacientė pati turėjo atkreipti dėmesį į tai, jog moka už nemokamą paslaugą.
„Registratūros darbuotoja, atidžiai dirbdama savo darbą, pastebėjo netikslumus ir susisiekė su paciente, primindama, kad nesusimokėjo už paslaugą, nors nežinojo net už kokią, nes ataskaitoje mato tik skaičius.
Pacientė net ir žinodama, jog ši paslauga turi būti teikiama nemokamai, kasoje susimokėjo ir tik po to parašė prašymą grąžinti pinigus. O juk galėjo prieš mokėdama pasiklausti, ar tikrai turi mokėti. Maloniai būtume paaiškinę ir nebūtų kilę nesusipratimo“, – atsakyme naujienų portalui tv3.lt rašė įstaigos atstovė.
Teko susimokėti tūkstantį eurų: „Suka taip, kad net sunku patikėti“
Į šią istorija atsiliepė ne vienas dėl gydymo įstaigų padarytų klaidų ar nesąžiningo elgesio nukentėjęs pacientas.
Štai viena komentatorei Reabilitacijos ir sporto medicinos centre „Hila“ teko susimokėti bene tūkstantį eurų už reabilitaciją ir vizitą pas gydytoją, kuriam turėjo siuntimą.
„Vat čia tai suka taip, kad net sunku patikėti. Jie paima kompensaciją pagal siuntimą, plius nurauna nuo žmonių. Nuėjau su siuntimu, siuntimą priėmė, paskui pasakė, kad ligonių kasos kompensuoja tik 6 eurus už kiekvieną procedūrą (absoliutus melas).
Sumažinau procedūrų kiekį iki leistinų ir jos vis tiek liko labai mokamos. Susimokėjau, grįžau namo ir pasiskambinau į ligonių kasas, taigi vizitas su siuntimu ir reabilitacija turėjo būti nemokama“, – pasakojo ji.
O paskambinus į administraciją jai buvo pasakyta, jog susimokėti teko, nes ji kreipėsi skubos tvarka.
„Čia man pasisekė, nes turėjau susirašinėjimą su darbuotoja, kai pasakiau kur kreipiausi man grąžino pinigus“, – tvirtino klinikos pacientė.
Deja, Reabilitacijos ir sporto medicinos centro „Hila“ komunikacijos projektų vadovei Justinai Gustei šio atvejo rasti nepavyko, todėl situacijos nepakomentavo.
Susimokėjo už vaiko dantų nuotrauką
Kaune veikianti „Ave vita“ klinika, pasak dar vienos į Pašilaičių šeimos medicinos centro atvejį sureagavusios pacientės, lygiai taip ima pinigus už vaikų dantų nuotraukas.
„Pasiskambinus į ligonių kasas sužinojau, kad tai yra kompensuojama valstybės, deja, nekovojau, kad susigrąžinčiau pinigus, bet reikia būti budriems“, – įspėjo ji.
O štai klinikos atstovas naujienų portalui tv3.lt pateikė šablonišką atsakymą teigdamas, kad „Ave vita“ veiklą vykdo laikydamasi visų galiojančių įstatymų ir teisės aktų.
„Tiek mokamos, tiek nemokamos paslaugos teikiamos Sveikatos apsaugos ministerijos teisės aktuose nustatyta tvarka ir ne visais atvejais dantų nuotraukos vaikams gali būti apmokamos PSDF biudžeto lėšomis“, – pažymėjo „Ave vita“ klinikos administracija.
Tačiau daugiau pakomentuoti negalėjo, mat atvejis jiems nežinomas.
Pataria, kaip nelikti apgautiems
Teritorinių ligonių kasų Ryšių su visuomene skyriaus vyriausioji specialistė Vita Lyskoitienė primena, kad susidūrę su neteisingais reikalavimais mokėti už nemokamas paslaugas, pacientai turi teisę kreiptis į gydymo įstaigų administraciją.
„Jei atsakymas netenkina arba jo nesulaukiama, galima kreiptis į Teritorines ligonių kasas arba Valstybinę ligonių kasą (VLK). Šios institucijos gali patikrinti, ar sveikatos priežiūros įstaigos laikosi įsipareigojimų, ir, jei nustatoma, kad pacientas už paslaugą mokėjo neteisėtai, įstaiga privalo grąžinti pinigus“, – paaiškina ji.
Taip pat atkreipė dėmesį į tai, kad daugelis pacientų vengia pateikti skundus, nes bijo, jog ateityje gali prireikti gydytis toje pačioje įstaigoje. Vis dėlto tokiais atvejais įstatymai yra pacientų pusėje – ligonių kasos gali atlikti patikrinimus ir priversti gydymo įstaigas grąžinti pinigus už neteisėtai teiktas mokamas paslaugas.
Pataria atidžiai domėtis, ar paciento pasirinkta gydymo įstaiga yra sudariusi sutartį su teritorinėmis ligonių kasomis ir kokios paslaugos yra apmokamos iš PSDF. Šią informaciją galima pasitikrinti čia.
„Visada galima kreiptis į ligonių kasas elektroniniu paštu arba telefonu ir pasitikrinti, ar mokėjimas už konkrečią paslaugą buvo teisėtas“, – pažymi ji.
Paaiškina, kad gydymo įstaigos privalo viešai skelbti apmokamų paslaugų sąrašą ir jų teikimo sąlygas, kad pacientai galėtų lengvai sužinoti, kas jiems priklauso be papildomo mokesčio.
Per praėjusius metus ligonių kasos gavo 36 pacientų skundus dėl neteisėtų mokėjimų gydymo įstaigose. 24 atvejais skundai pasitvirtino, o pacientams buvo grąžinta iš viso 8 852 eurai. Vilniaus TLK sulaukė daugiausiai – taip 24 skundų, o kitos apskritys gavo iki 7 pranešimų.
Išskiria atvejus, kuomet už kompensuojamas paslaugas mokėti reikia
Visgi Sveikatos apsaugos ministerija į konkrečius naujienų portalo tv3.lt klausimus neatsakė, tik pateikė komentarą, kuomet gydymo įstaigos gali prašyti papildomai susimokėti už ligonių kasų kompensuojamas paslaugas.
„Jeigu pacientai, turintys teisę į valstybės laiduojamą (nemokamą) sveikatos priežiūrą, savo iniciatyva pasirenka brangiau kainuojančias paslaugas, medžiagas, procedūras, tai šių paslaugų, medžiagų, procedūrų faktinių kainų ir nemokamų paslaugų, medžiagų, procedūrų bazinių kainų skirtumą jie apmoka patys.
Jeigu pacientai, turintys teisę į valstybės laiduojamą (nemokamą) sveikatos priežiūrą, savo iniciatyva pasirenka papildomas paslaugas ar procedūras, šių paslaugų ar procedūrų kainą jie apmoka patys.
Jeigu pacientai neatitinka įstatymuose nustatytų valstybės laiduojamų (nemokamų) asmens sveikatos priežiūros paslaugų gavimo sąlygų (asmuo nėra draustas privalomuoju sveikatos draudimu, neturi gydytojo siuntimo ir kt.)“, – atvejus išskiria Sveikatos apsaugos ministerijos komunikacijos specialistas Julijanas Gališanskis.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!