Šiandien buvo paskelbta nauja Jungtinio tarptautinio nusikalstamumo tyrimų centro „Transcrime“ ataskaita, kurioje įspėjama, jog politikos alternatyvos, kurias svarsto Europos Komisija, norėdama priimti Tabako gaminių direktyvos (TGD) pataisas, kelia rimtą nusikalstamumo ir nelegalios prekybos tabako gaminiais augimo grėsmę.
Tyrimų centro „Transcrime“ ataskaitoje naudojama plačiu mastu pripažinta atsparumo nusikalstamai veiklai metodologija. Ši metodologija vertina nusikalstamos veiklos padarymo galimybes, kurias netyčia sukuria norminiai teisės aktai. Nagrinėdamas visas politikos alternatyvas, pasiūlytas rengiantis priimti TGD pataisas, tyrimų centras „Transcrime“ nustatė tris svarbias politikos sritis, galinčias padidinti nusikalstamumą: tai bendrinės tabako gaminių pakuotės įvedimas, principo „teršėjas moka“ įgyvendinimas ir draudimas demonstruoti tabako gaminius pardavimo vietose.
„Mūsų atliktas atsparumo nusikalstamai veiklai tyrimas parodė, kad kai kurios politikos alternatyvos, kurias numato Europos Komisija, kelia rimtą pavojų, nes jos gali sudaryti netyčines galimybes nelegaliai prekybai tabako gaminiais. Kalbant konkrečiai, didelį pavojų kelia tokia priemonė, kaip bendrinės tabako gaminių pakuotės, kadangi ji gali paskatinti tabako gaminių padirbinėjimą, ir vartotojams bus sunku atskirti legalius gaminius nuo padirbtų“, – sako ataskaitos autorius, profesorius Ernesto Savona.
Turima informacija apie šiuo metu atliekamą TGD parengtų pataisų poveikio vertinimą rodo, kad Sveikatos ir vartotojų reikalų generalinis direktoratas (DG SANCO) beveik neatkreipė dėmesio į galimą poveikį nelegaliai prekybai tabako gaminiais.
„Europos politikos formuotojai, rengdami naujų teisės aktų projektus, priešingai savo nusibrėžtoms gairėms, retai svarsto nusikalstamumo grėsmės aspektus ir DG SANCO vykdomas Tabako gaminių direktyvos peržiūros procesas, atrodo, tai patvirtina“, – tęsia profesorius Savona.
„Transcrime“ savo ataskaitoje pabrėžia tolimesnių tyrimų ir politikos formuotojų dėmesio būtinumą siekiant be, kitų pasekmių, įvertinti ir siūlomų tabako politikos priemonių poveikį nusikalstamumui – tai, į ką iki šiol buvo žiūrima pro pirštus.
„Reikia kruopčiai įvertinti ar teisinis reglamentavimas nesukuria galimybių nusikaltėliams. Mes žinome, kad ES tabako rinka jau dabar yra labai pažeidžiama nelegalios prekybos požiūriu, todėl reikia žymiai atsargiau svarstyti naujų politikos priemonių įgyvendinimą joje“, – baigia profesorius Savona.
Ataskaita „Politikos alternatyvų, susijusių su Tabako gaminių direktyvos pataisomis, atsparumas nusikalstamai veiklai“ pateikiama internete adresu: http://transcrime.cs.unitn.it/tc/537.php ;
Kontaktinė informacija žiniasklaidos atstovams:
Jungtinis tarptautinio nusikalstamumo tyrimų centras „TRANSCRIME“
Te.: +39 02 72343715/3716
El. paštas: [email protected]
Apie tyrimų centrą „Transcrime“:
Tyrimų centras „Transcrime“ (www.transcrime.it) yra jungtinis Milano katalikiškojo universiteto Università Cattolica sel Sacro Cuore ir Trento universiteto Università degli Study tarptautinio nusikalstamumo tyrimų centras, įsteigtas 1994 metais. Tyrimų centro direktorius yra Milano katalikiškojo universiteto Università Cattolica sel Sacro Cuore kriminologijos mokslų profesorius Ernesto U. Savona. Šis centras tyrinėja nusikalstamos veiklos reiškinius ir strategijas, kaip užkirsti kelią ir kovoti su nusikaltimais, pateikia novatoriškus sprendimus, kaip pagerinti politikos efektyvumą ir veiksmingumą, kad būtų užkirstas kelias nusikalstamoms veikloms vietos, nacionaliniu ir tarptautiniu lygiu.
Tyrimų centro „Transcrime“ iniciatyvą atlikti atsparumo nusikalstamai veiklai tyrimą pasveikino bendrovė „Philip Morris International“, kuri sutiko finansiškai prisidėti prie šio tyrimo. Tyrimų centras „Transcrime“ pilnai kontroliavo tyrimą, todėl garantuoja už jo nepriklausomumą ir rezultatus.
Apie teisės aktų atsparumą nusikalstamai veiklai:
Atsparumas nusikalstamai veiklai yra mokslinis metodas, naudojamas norint įvertinti teisės aktų poveikį nusikalstamumui. Svarbiausias šio metodo elementas yra Nusikalstamumo grėsmės įvertinimas.
Nusikalstamumo grėsmės įvertinimas susideda iš trijų etapų:
1. Pradinis patikrinimas, paremtas 7 grėsmės indikatoriais, kurie parodo, ar teisės aktai turi būti vertinami toliau.
2. Preliminarus nusikalstamumo grėsmės įvertinimas leidžia nustatyti nusikalstamumo grėsmę, kurią netyčia sukuria norminiai teisės aktai. Šio etapo metu daugiausia dėmesio skiriama rinkos pažeidžiamumui ir galimiems pavojams, kuriuos kelia konkrečios alternatyvos.
3. Išplėstinis nusikalstamumo grėsmės įvertinimas pateikia analitinį vertinimą remiantis tam tikru kiekiu indikatorių, kuriais nustatomas galimų politikos alternatyvų tikėtinas poveikis nusikalstamoms veikloms, nusikaltėliams, aukoms ir socialiniams kaštams.
Užs. nr. 2088