• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Posakį „netepsi – nevažiuosi“ žmonija pradėjo vartoti daug anksčiau nei Karlas Bencas užvedė savo pirmąjį benzininį triratuką. Na, o dabar tepalo svarbą automobilių varikliams žino net ir pats didžiausias „spaudikas“. Tuo naudojasi ir pačių įvairiausių tepimo sistemos priedų gamintojai, juk, iš pirmo žvilgsnio, norą palepinti savo automobilio variklį tepalų priedais galima būtų vertinti tik teigiamai. Bet ar verti šie priedai už juos prašomų pinigų, ar gali jie padaryti dar ir meškos paslaugą?

REKLAMA
REKLAMA

Šiek tiek teorijos

Galime nustebinti daugelį automobilininkų, tačiau patvirtinsime, kad garsių brangiausių ir biudžetinių „no name“ alyvų pagrindas yra toks pats. Čia nėra jokios suktybės. Tiesiog bazines alyvas gamintojai maišo su specialiais priedais, kurie produktui suteikia jau galutines savybes.

REKLAMA

„Čia jau yra savotiška „alchemija“. Į tą bazinę alyvą įvairiomis dalimis dedami priedai mažinantys trintį, lėtinantys oksidaciją ir dumblėjimą, plaunantys variklį, mažinantys koroziją ar temperatūros įtaką alyvos klampai. Įdomiausia tai, kad bazinę alyvą pasaulyje gamina šiek tiek daugiau nei dešimt didžiųjų naftos kompanijų, o alyvos priedais tepalų gamintojus aprūpina dar mažiau didžiųjų chemijos bendrovių. Tai tokie milžinai kaip „Chevron“, „Reinchemie“ ar „Evonik“. Tokie milžinai turi didžiausias laboratorijas, labai glaudžiai bendradarbiauja su automobilių gamintojais, tad gali atsižvelgti į visas automobilių pramonės ir automobilių inžinerijos tendencijas“ – pasakojo inžinierius Mantas Pilkis.

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau užsukę į kiekvieną automobilių dalių parduotuvę vis tiek pamatysime lentynas su vienokiais ar kitokiais tepalų priedais.

Ką siūlo tepalų priedai

Štai ką siūlo gana populiaraus JAV gaminamo priedo gamintojai (jo galima nusipirkti ir vos ne kiekvienoje Lietuvos automobilių dalių parduotuvėje): iki 12 proc. mažesnes kuro sąnaudas, mažesnį toksiškumą, lengvesnį variklio užvedimą žiemą, didelį trinties koeficiento variklyje sumažėjimą, didesnį motoro galingumą. Atrodo visai solidu, tačiau konkrečių skaičių čia nedaug, tik tie 12 procentų kuro. Tiesa, rimtuose bandymų poligonuose tai nėra patikrinta, tad informacija, galima sakyti, nėra patvirtinta.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Yra nemažai stebuklingų „kokteilių“ automobilių tepimo sistemoms receptų. Dauguma gamintojų kalba apie neva slaptas technologijas, tačiau pastebima tokia tendencija – net ta pati viena chemijos bendrovė paprastai siūlo visą gamą tepalų priedų, kurie parduodami skirtingais pavadinimais, tačiau pastarieji yra beveik identiški. Bene seniausiai priedų gamyboje yra naudojamas teflonas. Pirmieji tepalų priedai su teflonu JAV rinkoje pasirodė dar praėjusio amžiaus devintojo dešimtmečio pradžioje. Praėjusio amžiaus pabaigoje pasirodė dar vienas tokių priedų pagrindas – cinko dialkylditiofosfatas. Beje, cinkas naudojamas ir gamykliniuose tepalų komponentuose. Jo gana nemažai yra greitasūkiams varikliams skirtuose tepaluose. Na, o šiaip Amerika yra daugybės tokių tepalų priedų gimtinė. Pardavėjai tai pateikia kaip kozirį. Tačiau tai tiesiog labai liberali šalis, kur vadovaujamasi laisvos rinkos principais. Preke ten galima prekiauti tol, kol neįrodoma, kad ji akivaizdžiai kenkia“, – pastebėjimais dalinosi inžinierius M. Pilkis.

REKLAMA

Šiuolaikiniai varikliai – jautrūs

Kalbant apie stebuklingus priedus derėtų atsižvelgti į naujausias tendencijas. Technologiški XXI a. automobilių varikliai yra gana jautrūs tepalams, tad kas galėtų paneigti, kad „stebuklingi“ priedai nepakenks varikliui.

„Štai paimkime vieną pavyzdį, nenaują „E46“ serijos „BMW“. Tai toli gražu ne pats naujausias automobilis, tačiau jame jau įžvelgiamos naujausių laikų variklių tendencijos. Tai puikūs, technologiški ir patikimi varikliai, tačiau jie yra labai reiklūs aptarnavimo ir tepalų kokybei. Jiems tinka tik visai skysta 0W-30 ar 5W-40 sintetinė alyva, kuri atitinka ne bet kokius, o gamyklinius reikalavimus LL-98, LL-01 ir LL-04. Įdomu, kaip šie varikliai reaguotų, jei bandytume juos palepinti kokiais nors „superveiksmingais“ tepalų priedais? Gal ir neatsitiktų nieko baisaus, bet...“ – kraipė galvą automobilių remonto dirbtuvių šeimininkas Žydrūnas Janušauskas.

REKLAMA

Pasak automobilių remonto specialisto, geriausias rūpestis automobilio varikliu yra ne stebuklų ieškojimas, o gerų, gamintojo reikalavimus atitinkančių tepalų naudojimas ir jų keitimas nustatytais periodais.

„Taip priedai daro stebuklus. Tokius priedus žmonės vadina „medumi“, jie sumažina dūmingumą, variklio darbą padaro minkštesniu. Ir juos naudoja ne visai sąžiningi pardavėjai, kai reikia parduoti automobilį su „mirusiu“ varikliu. O visa kita... Visa kita yra tiesiog savotiškas placebas. Paprasčiau sakant, tai reiškia, kad dauguma iš mūsų trokšta tikėti, kad mes nusipirkome absoliučiai geriausią apsaugą, kokią tik įmanoma gauti. O tikėjimas yra didelė jėga“ – reziumavo automobilių remonto specialistas Žydrūnas Janušauskas.  

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų