Atrodytų, savaime suprantama, kad kelyje visą dėmesį būtina skirti automobiliui vairuoti. Vis dėlto kone kasdien tenka matyti vairuotojų, kurie, net ir atlikdami sudėtingus manevrus, iš rankų nepaleidžia telefono. Savaitraštis „Šiauliai plius“ pasidomėjo, koks pavojus jiems kyla ir kokios baudos gresia.
2011 m. kovo 1 - spalio 31 d. šalyje išaiškinta per 17 tūkst. draudimo vairuotojams naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis, kai jomis naudojamasi rankomis, nesilaikymo atvejų.
Nekalba tik 40 proc. vairuotojų
Atlikus sociologinę Lietuvos vairuotojų apklausą paaiškėjo, kad daugiau nei pusė (60 proc.) apklaustųjų vairuodami naudojasi telefonu be laisvųjų rankų įrangos – ne tik atsiliepia, kai jiems skambina, bet ir rašo trumpąsias žinutes. 26 proc. teigė, kad tik atsiliepia ir kalba, kai jiems skambina, 18 proc. – kad naudojasi telefonu visada, kai tik reikia. 14 proc. apklaustų vairuotojų teigė telefonu besinaudojantys tik stovėdami ar judėdami mieste nedideliu greičiu. Net 2 proc. apklaustųjų nurodė tai darantys ir greitkeliuose.
Deja, tragiški įvykiai keliuose įrodo, kad toks elgesys prie vairo turi įtakos vairavimui. Avarijos dažniau padaromos, kai vairuotojo dėmesys būna sutelktas ne tik į kelią, bet ir į pokalbį, dar blogiau – trumpųjų žinučių rašymą ar naršymą internete.
Tiesa, apklausa atskleidė ir skirtumų tarp prie vairo telefonu kalbančių vyrų bei moterų. Nustatyta, kad moterys dažniau telefonu naudojasi tik kai joms skambina, o vyrai – visada, kai tik reikia – ir patys skambina, ir atsiliepia.
Uždraudus nesumažėjo avarijų
Įdomius duomenis paskelbė JAV eismo nelaimių tyrimo institutas (HLDI). Jis keturiose valstijose atliko tyrimą ir nustatė, kad po to, kai vairuotojams buvo uždrausta prie vairo naudotis mobiliuoju telefonu, avarijų netgi padaugėjo. Instituto specialistų teigimu, jų padaugėjo tarp jaunesnių nei 25 m. vairuotojų. Būtent šie vairuotojai dažniausiai rašo SMS žinutes vairuodami.
Ekspertai mano, kad tokia tendencija parodo draudimo naudoti telefoną vairuojant neefektyvumą, nes gyventojai jo vis tiek nepaiso. Avarijų pagausėjimą jie aiškina tuo, kad vairuotojai bandė slėpti telefonus nuo vaizdo kamerų ar policininkų ir nukreipdavo žvilgsnį kur kas žemiau, nei jis būna įprastai rašant SMS žinutę.
Nemenkos baudos
Anot Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos biuro Administracinės veiklos ir eismo įvykių tyrimo poskyrio viršininko Loreno Dainausko, vadovaujantis LR ATPK 1241 straipsnio 2 dalies nuostatomis, draudimo vairuotojams naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis, kai jomis naudojamasi rankomis (išskyrus atvejus, kai stovinčios transporto priemonės variklis išjungtas), nesilaikymas vairuotojams užtraukia baudą nuo 100 iki 300 litų, tačiau dažnas jų bando išsisukti neigdamas, kad kalbėjo telefonu vairuodamas.
Kaip policininkai nustato faktą, kad vairuotojas vairuodamas tikrai naudojosi mobiliuoju telefonu? Remiantis LR ATPK 256 straipsnio 1 ir 2 dalimi įrodymai administracinio teisės pažeidimo byloje yra bet kurie faktiniai duomenys, kuriais remdamiesi pareigūnai įstatymo numatyta tvarka nustato, ar yra padarytas administracinis teisės pažeidimas. Šie duomenys nustatomi administracinio teisės pažeidimo protokolu, nuotraukomis, garso ar vaizdo įrašais, liudytojų parodymais, nukentėjusio ir patraukto administracinėn atsakomybėn asmens paaiškinimais, eksperto išvada, specialisto paaiškinimais, daiktiniais įrodymais, daiktų ir dokumentų paėmimo protokolu ir kitokiais dokumentais.
Mūsų vairuotojai yra linkę išsisukinėti. Net ir suvokdami, kad pasielgė netinkamai, jie vis tiek bando įrodinėti, kad nusižengimo nepadarė. Policijos atstovai tvirtina, kad kelių patruliai šiaip be reikalo vairuotojų nestabdo.
Ką vertėtų žinoti, naudojantis mobiliuoju telefonu vairuojant, ir kas galėtų padėti ir saugiai keliauti, ir bendrauti?
Būnant prie automobilio vairo, kalbėti mobiliuoju telefonu leidžiama tik išjungus stovinčio automobilio variklį arba naudojant laisvų rankų įrangą.
Jei vairuodami gavote trumpąją žinutę, ji tikrai palauks, kol pasieksite savo kelionės tikslą ar sustosite pakeliui atsigerti kavos. Skaityti ir rašyti trumpąsias žinutes, naršyti internete, žaisti žaidimus telefonu – ne pats geriausias sumanymas prie vairo.
Sėdant prie vairo, telefoną rekomenduojama pasidėti patogiai, kad netrukdytų, o prireikus būtų galima lengvai pasiekti. Telefono ieškojimas kelnių kišenėje ar rankinėje tikrai nepadės vairuoti saugiau.
Šiais laikais daugelis tiesiog negali sau leisti „prabangos“ ignoruoti svarbius skambučius, todėl jei dažnai tenka kalbėti būnant automobilyje, rekomenduojama įsigyti laisvųjų rankų įrangą. Jei tokios neturite, bet manote, kad neatsispirsite pagundai atsiliepti į skambučius būdami prie vairo, telefoną geriau išjunkite. Laidu prie telefono prijungiamos ausinės – bene geriausias ir pigiausias variantas, nes jos dabar parduodamos kartu su daugeliu telefonų. Jei vis dėlto manote, kad laidai riboja jūsų laisvę, išbandykite belaides ausines, veikiančias „Bluetooth“ ryšiu.
Per garsiakalbius veikianti įranga tinka tiems, kurie nenori jokių ausinių. Yra ir laidinių, ir belaidžių, ir atskirą garsiakalbį turinčių, ir į automobilio garso sistemą montuojamų prietaisų. Vis daugiau vairuotojų renkasi „Bluetooth“ funkciją turinčius laisvų rankų įrenginius. Telefono, kuriame veikia „Bluetooth“ ryšys, net nereikia išsiimti iš kišenės ar rankinės – užvedus automobilį, sistema iškart „atpažįsta“ telefoną, o skambinančiojo balsas sklinda iš automobilio garsiakalbių. Aišku, šis patogumas nėra pigus.
Tiesa, turbūt svarbiausias dalykas tas, kad automobilyje ir vairuotojui, ir keleiviams apskritai derėtų išjungti mobiliuosius telefonus, nes jų skleidžiamos bangos atsimuša į automobilio kėbulą, todėl keleiviai yra tartum mikrobangų krosnelėje. Reikėtų nepamiršti ir to, kad didžiausią pavojų kelia ne užimtos rankos, o kalbėjimu užimtos smegenys.
Povilas LUNGĖ