• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Taupiausias vairuotojas sutaupo daugiau nei uždirba

Pa­gal Eu­ro­pos Są­jun­gos di­rek­ty­vas jau ki­tą­met vi­si lai­kan­tie­ji pra­kti­nį vai­ra­vi­mo eg­za­mi­ną tu­rės pa­de­monst­ruo­ti ir eko­vai­ra­vi­mo įgū­džius. Ko­kie jie ir ko­kia ver­ti­ni­mo me­to­di­ka dar ne­ži­no nė ją ruo­šian­ti „Re­git­ra“.

REKLAMA
REKLAMA

Vil­niaus Ge­di­mi­no tech­ni­kos uni­ver­si­te­to lek­to­rius ir dok­to­ran­tas Ar­tū­ras Žu­kas ke­le­ri me­tai kau­pia eko­vai­ra­vi­mo pa­tir­tį, ku­ri jam pel­nė tau­piau­sio Lie­tu­vos vai­ruo­to­jo ti­tu­lą.

REKLAMA

Įgū­džiai iš­lie­ka kas­die­ny­bė­je

„Su­ge­ba be­veik be ben­zi­no va­žiuo­ti au­to­mo­bi­liu“, – taip į Nau­ją­ją Ak­me­nę at­vy­ku­sį pa­kal­bė­ti apie eko­lo­giš­ku­mą A. Žu­ką pri­sta­tė jį at­ly­dė­ję bend­ra­ke­lei­viai.

REKLAMA
REKLAMA

Ir ne be pa­grin­do – 29 me­tų vil­nie­tis per­nai eko­ra­lio var­žy­bas pel­nė tau­piau­sio Lie­tu­vos vai­ruo­to­jo ti­tu­lą, lai­mė­jęs.

Su „Šiau­lių kraš­tu“ kal­bė­ję­sis vai­ruo­to­jas pa­pa­sa­ko­jo, kaip rei­kia pa­ruoš­ti au­to­mo­bi­lį, pri­žiū­rė­ti ir vai­ruo­ti, kad pa­vyk­tų su­nau­do­ti iki 20 – 30 pro­cen­tų ma­žiau ku­ro.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Praė­ju­sių me­tų kon­kur­so „Mo­ku va­žiuo­ti tau­piai!“ ir jo fi­na­li­nio eta­po „Eko­ra­lis“ nu­ga­lė­to­jas A. Žu­kas ke­lių šim­tų ki­lo­met­rų tra­sa vaiz­din­gais Lie­tu­vos ke­liais va­žia­vo au­to­mo­bi­liu „VW Lu­po“ su 1,2 lit­ro dar­bi­nio tū­rio, 3 ci­lind­rų va­rik­liu, ku­riam pri­rei­kė vi­du­ti­niš­kai 2,57 lit­ro dy­ze­li­no 100 – ui ki­lo­met­rų.

REKLAMA

Vai­ruo­to­jas iš Vil­niaus į Ta­li­ną pa­jė­gia nu­va­žiuo­ti ir grįž­ti at­gal į au­to­mo­bi­lio ba­ką įsi­py­lęs šiek tiek dau­giau kaip 40 lit­rų dy­ze­li­no, da­bar­ti­nė­mis kai­no­mis – maž­daug už 200 li­tų.

REKLAMA

Lie­tu­vio eki­pa­žas eko­no­miš­ku­mu ap­len­kia prieš po­rą me­tų Gineso pa­sau­lio re­kor­dų kny­gos už­fik­suo­tą kaip di­džiau­sią at­stu­mą vie­nu ba­ku įvei­ku­sį Di­džio­sios Bri­ta­ni­jos eki­pa­žą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Bri­tų au­to­mo­bi­lis Pran­cū­zi­jo­je be­maž vien greit­ke­liais nu­va­žia­vo 2456,35 ki­lo­met­ro su 77,25 lit­ro dy­ze­li­no vi­du­ti­niš­kai 72 ki­lo­met­rų per va­lan­dą grei­čiu.

REKLAMA

Kas­dien A. Žu­kas va­ži­nė­ja ke­lio­li­kos me­tų „Au­di A6“ su 1.9 TDI va­rik­liu. Ta­čiau tau­paus vai­ra­vi­mo įgū­džių lai­ko­si.

Tad dy­ze­li­no są­nau­dos sie­kia 4 – 5 lit­rus, o tai vi­su treč­da­liu ma­žiau, ne­gu ki­tų to­kiais pat au­to­mo­bi­liais va­ži­nė­jan­čių po Vil­nių.

REKLAMA

Su „Au­di A6“ vil­nie­tis yra da­ly­va­vęs ir eko­no­miš­ko vai­ra­vi­mo var­žy­bo­se kal­vo­tais Aukš­tai­ti­jos ke­liais ir pa­ka­ko 3,7 lit­ro dy­ze­li­no 100 ki­lo­met­rų.

Nor­ve­gi­jo­je vyks­tan­čio­se tra­di­ci­nė­se var­žy­bo­se A. Žu­kas run­gė­si ki­tu au­to­mo­bi­liu ir pa­sie­kė tra­sos re­kor­dą – 3,9 lit­ro ben­zi­no 100 ki­lo­met­rų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Ne­va­žiuo­ja­me vos vos, ei­ka­lau­ja­ma rea­laus tem­po, – sa­kė A. Žu­kas. – Ten­ka lėk­ti ir 120 ar 130 ki­lo­met­rų per va­lan­dą grei­čiu.“

Pa­si­kei­ti­mai – dėl brangs­tan­čių de­ga­lų

A. Žu­kas tau­piai vai­ruo­ti sten­gia­si jau penk­tus me­tus. Iki tol taip pat mė­go va­ži­nė­ti au­to­mo­bi­liu, ta­čiau vi­siš­kai ki­to­kiu sti­liu­mi – kuo grei­čiau, stai­giau, tad ir nee­ko­no­miš­kai.

REKLAMA

Po­žiū­ris pa­si­kei­tė, kai pra­dėjo brangti degalai.

„Įdo­mu bu­vo to­bu­lin­ti au­to­mo­bi­lį, kad jis kuo grei­čiau šok­tų iš vie­tos, bet at­si­sa­kiau, kai su­vo­kiau, kad tai be­rei­ka­lin­gas pi­ni­gų ki­ši­mas – ne vien re­mon­to iš­lai­doms, bet ir pa­di­dė­ju­sioms ku­ro są­nau­doms“, – sa­kė au­to­mo­bi­lių en­tu­zias­tas.

REKLAMA

Jis nu­spren­dė nu­si­pirk­ti dy­ze­li­nį au­to­mo­bi­lį, nors iki tol to­kie ne­pa­ti­ko. Da­bar jie at­ro­do idea­liau­si dėl ge­ro ga­lios ir tau­pu­mo san­ty­kio.

Kuo il­giau iš­lai­ky­ti pa­sto­vų grei­tį

Eko­no­miš­kai vai­ruo­ti ge­riau­siai se­ka­si mies­te. „Tai tar­si žai­di­mas, ku­ris la­bai už­kre­čia, – sa­kė A. Žu­kas. – Nes sten­gie­si kuo ma­žiau stab­dy­ti ar ne­stab­dy­ti au­to­mo­bi­lio iki vi­siš­ko su­sto­ji­mo“.

REKLAMA
REKLAMA

Bū­tent to­kia nuo­sta­ta, anot A. Žu­ko, yra vie­na iš svar­biau­sių, jei vai­ruo­to­jas no­ri be di­des­nių pa­stan­gų su­tau­py­ti apie 20 pro­cen­tų ku­ro. Au­to­mo­bi­lio pa­grei­tė­ji­mo me­tu iki rei­kia­mo grei­čio yra su­nau­do­ja­ma dau­giau­siai de­ga­lų.

To­dėl mies­to gat­vė­mis vai­ruo­to­jas ati­džiai žiū­ri ne vien į prie­šais rie­dan­čius au­to­mo­bi­lius ar ar­ti­miau­sią švie­so­fo­rą, o net ma­žiau­siai pu­sę ki­lo­met­ro į prie­kį. Tam, kad bū­tų ga­li­ma kuo il­giau iš­lai­ky­ti pa­sto­vų vi­du­ti­nį grei­tį.

“ Jei už ki­lo­met­ro pa­ma­tai rau­do­ną švie­so­fo­ro sig­na­lą, ta­da įsi­jun­gi penk­tą pa­va­rą ir lė­tė­ji to­ly­giai, o pa­skui pe­rei­ni į ket­vir­tą, pa­skui – į tre­čią, – sa­kė pa­ty­ręs vai­ruo­to­jas. – Ir jei iš­tai­kai, kad prieš no­sį už­si­de­ga ža­lias sig­na­las, tai to­liau ir va­žiuo­ji ant­ra ar tre­čia pa­va­ra. O vai­ruo­to­jo, ku­ris lė­kė grei­čiau, bet sto­vė­jo prie švie­so­fo­ro, ma­ši­nos vi­du­ti­nis grei­tis yra la­bai ma­žas“.

REKLAMA

Greit­ke­ly­je su­tau­po­me tiek, kiek neuž­dir­ba­me

A. Žu­kas skai­to pa­skai­tas Vil­niaus Ge­di­mi­no tech­ni­kos uni­ver­si­te­to stu­den­tams, au­to­mo­bi­lių trans­por­to ka­ted­ro­je at­lie­ka ty­ri­mus.

Kaip eko­no­miš­kai nu­va­žiuo­ti greit­ke­liu iš Vil­niaus į Kau­ną?

„Tą šim­tą ki­lo­met­rų nu­le­ki per va­lan­dą, ir tai bū­na grei­čiau 10 ar 20 mi­nu­čių už va­žiuo­jan­čius 90 ki­lo­met­rų per va­lan­dą grei­čiu, bet pra­ran­di 30 li­tų, – sa­kė uni­ver­si­te­to dės­ty­to­jas. – Tad per va­lan­dą il­ges­nia­me ke­ly­je su­tau­po­me apie 90 li­tų. Lie­tu­vo­je ne kiek­vie­nas tiek už­dir­ba per vi­są die­ną, kiek ga­li su­tau­py­ti vai­ruo­to­jas per va­lan­dą. Vi­so mė­ne­sio už­dar­bį ga­li­ma su­tau­py­ti per po­rą die­ną iš­ti­si­nio va­žia­vi­mo“.

REKLAMA

A. Žu­kas pa­brė­žė, kad ne­laks­tan­tys vai­ruo­to­jai tau­po ne tik de­ga­lus. Ma­žiau dy­la ir au­to­mo­bi­lio de­ta­lės. Ir vai­ruo­to­jas ma­žiau nu­vargs­ta.

Efek­tin­ga „fū­rų“ prie­dan­ga

Eko­no­miš­ko va­žia­vi­mo var­žy­bo­se drau­džia­ma vai­ruo­to­jams va­žiuo­ti pa­skui sun­kias­vo­rius sunk­ve­ži­mius. Tai bū­tų ne­vie­no­dos są­ly­gos tra­so­je.

Moks­li­niais ty­ri­mais nu­sta­ty­ta, kad su­sida­rę sū­ku­riai pa­de­da tau­py­ti ku­rą net sau­giu pen­kias­de­šim­ties met­rų at­stu­mu at­si­li­ku­siam leng­va­jam au­to­mo­bi­liui.

A. Žu­kas ne kar­tą greit­ke­ly­je yra rie­dė­jęs pa­skui „fū­rą“ ir pa­ste­bė­jo bor­to kom­piu­te­rio rod­me­nis: ku­ro są­nau­dos su­ma­žė­ja vi­su lit­ru – nuo ke­tu­rių iki tri­jų.

REKLAMA

„Di­dė­jant grei­čiui, ae­ro­di­na­mi­nis pa­si­prie­ši­ni­mas au­ga kvad­ra­tu, tad sunk­ve­ži­mis eli­mi­nuo­ja pa­si­prie­ši­ni­mą iš pa­skos va­žiuo­jan­čiai trans­por­to prie­mo­nei“, – paaiš­ki­no uni­ver­si­te­to dės­ty­to­jas.

Pa­dan­gas iš­nau­do­ti re­zer­vuo­tai

Au­to­mo­bi­lio de­ga­lų są­nau­doms daug įta­kos tu­ri ir jo ae­ro­di­na­mi­nės sa­vy­bės bei rie­dė­ji­mo trin­tis.

„Tad ge­riau – kuo ap­ta­kes­nis kė­bu­las, o pa­dan­gos kuo ma­žiau lie­čia­si su ke­lio dan­ga“, – sa­kė A. Žu­kas.

Jis siū­lo pirk­ti pa­dan­gas, iš spe­cia­laus gu­mos mi­ši­nio, pa­leng­vi­nan­čio rie­dė­ji­mą.

„Jos yra bran­ges­nės, bet tik­rai at­si­per­ka“, – ga­ran­ta­vo vai­ruo­to­jas.

Jis va­ži­nė­ja ne stan­dar­tiš­kai iki 2,2 at­mos­fe­ros pri­pūs­to­mis pa­dan­go­mis, o iki 3 at­mos­fe­rų.

REKLAMA

Vai­ruo­to­jas pa­brė­žia, kad ne vi­sa­da ge­rai per kie­tai pri­pūs­tos pa­dan­gos. Su to­kio­mis au­to­mo­bi­lio ke­lei­viams yra ma­žiau kom­for­to.

Vai­ruo­ti yra ma­žiau sau­gu, pra­sčiau stab­dy­ti – ypač ant bi­rios ke­lio dan­gos, pa­vyz­džiui, žvy­ro, ar­ba sli­džia­me, šla­piame ke­ly­je bei žie­mos są­ly­go­mis.

Te­pa­lai – kuo skys­tes­ni

Pa­sak A. Žu­ko, de­rė­tų į va­rik­lius pil­ti kuo skys­tes­nius te­pa­lus, aiš­ku, ne­nu­si­žen­giant ga­min­to­jo nu­sta­ty­toms nor­moms.

Tad pa­ta­ria­ma vie­toj 5 W 40 nau­do­ti 5 W 30, nors pa­sta­rųjų kai­na ir di­des­nė.

Svar­bu lai­ku pa­keis­ti filt­rus, jie ne­tu­ri bū­ti už­terš­ti.

Ter­mos­ta­tas pri­va­lo veik­ti

De­ra tik­rin­ti, ar tin­ka­mai vei­kia ter­mos­ta­tas, kad au­ši­ni­mo skys­tis pa­siek­tų dar­bi­nę 90 laips­nių tem­pe­ra­tū­rą. Jei va­ži­nė­ja­ma su ko­kia 10 laips­nių ma­žesne, tai va­rik­lis ne­vi­siš­kai įšy­la, to­dėl di­dė­ja ku­ro są­nau­dos.

REKLAMA

Ta­čiau ga­li­ma tau­py­ti dėl prie­šin­go ter­mos­ta­to ge­di­mo, kai au­ši­ni­mo skys­tis įkais­ta, pa­vyz­džiui, be­maž iki 100 laips­nių.

„Va­rik­lis nau­din­giau­siai dir­ba, kuo šal­tes­nis oras lau­ke ir kuo karš­tes­nis va­rik­lis“, – sa­kė A. Žu­kas.

Rei­kė­tų kuo ma­žiau įjung­ti elekt­ros prie­tai­sų. Pa­vyz­džiui, ne­re­tai ga­li­ma ap­siei­ti be ga­li­nio lan­go ar sė­dy­nių šil­dy­mo.

Tin­ka­ma ra­tų geo­met­ri­ja

A. Žu­kas pa­ta­ria rū­pin­tis, kad bū­tų tei­sin­ga ra­tų geo­met­ri­ja: su­ve­di­mas, iš­vir­ti­mas. Ne vien to­dėl, kad dėl stan­dar­tų ne­pai­sy­mo grei­čiau nu­dė­vi­mos pa­dan­gos.

„Jei vie­nas ra­tas su­ka­si tie­siai, o ki­tas – šlei­vo­kai, tai sun­kiau ju­dė­ti au­to­mo­bi­liui ir iš­nau­do­ja­ma dau­giau de­ga­lų“, – sa­kė A. Žu­kas.

REKLAMA

Jis pa­ts au­to­mo­bi­lio ra­tus pa­da­ro idea­liai tie­sius, nors pa­gal stan­dar­tus ly­giag­re­čiai esan­tys ra­tai tu­ri bū­ti šiek tiek šlei­vo­ki.

„Dėl to­kio iš­tie­si­ni­mo šiek tiek nu­ken­čia au­to­mo­bi­lio val­dy­mas, bet va­rik­liui ma­žiau dar­bo“, – ar­gu­men­tuo­ja vai­ruo­to­jas.

Minkš­tie­ji tau­py­mo bū­dai

Tau­piau­sias ša­lies vai­ruo­to­jas gru­pę tau­py­mo bū­dų va­di­na minkš­tai­siais.

An­tai di­des­nia­me mies­te įma­no­ma su­tau­py­ti, pa­si­ren­kant ke­lio­nės marš­ru­tą.

Tad pir­miau­sia de­ra pa­suk­ti į to­li­miau­sią taš­ką.

„Dau­giau­sia de­ga­lų su­var­to­ja šal­tas va­rik­lis, o jis ge­riau įšy­la, kai iš karto va­žiuo­ja­ma į to­li­mes­nį taš­ką, ir kai grįž­tant su­sto­ja­ma ki­to­se vie­to­se – ne­beat­ša­la stai­giai, – aiš­ki­no taip Vil­niu­je va­ži­nė­jan­tis vy­ras. – Bet jei pra­de­di va­žiuo­ti iš­kart po tru­pu­tį su­sto­da­mas, tai va­rik­lis lie­ka šal­to­kas“.

Pa­tar­ti­na au­to­mo­bi­lį aikš­te­lė­je sta­ty­ti tik ga­lu. „Juk į ją at­va­žiuo­ji su šil­tu va­rik­liu, tad su to­kiu eko­no­miš­kiau ma­nev­ruo­ti, kol įsu­ki, kur rei­kia, – aiš­ki­no A. Žu­kas. – Tad kai po ku­rio lai­ko atei­ni prie ma­ši­nos, sė­di ir va­žiuo­ji iš­kart pir­myn. Ne­rei­kia ma­nev­ruo­ti su šal­tu va­rik­liu“.

Mi­tai ir stan­dar­tai kei­čia­si

Mi­tas - esą po nak­ties reikia pa­leis­ti va­rik­lį ir šiek tiek pa­šil­dy­ti. Nau­dos nė­ra, tik be rei­ka­lo de­gi­na­mas ku­ras. Va­rik­liui nė­ra ža­lin­ga, jei iš­kart va­žiuo­ja­ma. Bū­ti­na lai­ky­tis vie­nin­te­lės są­ly­gos – va­žiuo­ti lė­tai. Nau­din­ga ir to­dėl, kad va­rik­lis grei­čiau su­šy­la va­žiuo­jant, ne­gu sto­vint. .

A. Žu­ko ma­ny­mu, ne­de­rė­tų ak­lai pai­sy­ti ga­min­to­jo nuo­sta­tos, kad pa­va­rų dė­žės aly­va nė­ra kei­čia­ma. Jei se­niai eksp­loa­tuo­ja­mas au­to­mo­bi­lis, ga­li­ma pa­keis­ti ge­res­nių cha­rak­te­ris­ti­kų aly­va.

Ne­re­tas lie­tu­vių įpro­tis au­to­mo­bi­lį pa­vers­ti san­dė­liu. A. Žu­kas pa­ta­ria vai­ruo­to­jams ne­ve­žio­ti ne­rei­ka­lin­gų daik­tų: įran­kių dė­žės vi­siems gy­ve­ni­mo at­ve­jams ar sun­kaus kel­tu­vo.

Vytautas RUŠKYS

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų