Tokią viziją piešia Savivaldybė, detaliųjų planų rengėjams sumokėjusi 350 tūkst. Lt iš savo ir Europos Sąjungos biudžetų.
Nors namų bendrijoms nėra privaloma pasirūpinti įteisinti daugiabučiams paskirtų teritorijų, Savivaldybės Architektūros ir urbanistikos skyriaus vedėjas Saulius Matulis mano, kad daugelis tokia galimybe pasinaudos.
Kad taptų tikraisiais žemvaldžiais, daugiabučiams teks patiems pasirūpinti sklypų kadastriniais matavimais ir kreiptis į Nacionalinę žemės tarnybą dėl sutarties sudarymo.
Kol kas miesto Taryba nėra nustačiusi daugiabučiams žemės mokesčio, tačiau nežinia, ar ir ateityje butų gyventojai nemokamai naudosis nekilnojamuoju turtu aplink namą.
Pievas klos trinkelėmis
S. Matulis svarsto, kad įsiteisinti sklypus gyventojams taps paskata suteikta galimybė įsirengti automobilių stovėjimo aikšteles.
„Kol nebuvo prie daugiabučių sudaryti sklypai ir patvirtinti detalieji planai, niekuo negalėjome padėti gyventojams, prašiusiems automobilių aikštelių projektų. Daug tokių prašymų gaudavome, bet namų bendrijos neturėjo teisės įsirengti aikštelių namams nepriklausančioje valstybinėje žemėje“, – teigė architektas.
S. Matulio teigimu, naujos aikštelės negalės būti rengiamos žaliųjų zonų sąskaita. Detaliuosiuose planuose vietos automobiliams numatytos prie įvažiavimų arba praplatintose aikštelėse.
„Automobiliai tose pačiose vietose ir dabar statomi, tik žaliosiose zonose. Detaliuosius planus patvirtinusi Taryba suteikė galimybę žmonėms įsirengti civilizuotas, trinkelėmis išklotas vietas“, – gyventojams siūlo S. Matulis.
Teks persėsti ant dviračių
Maždaug 400 ha teritorijos prie daugiabučių detalieji planai buvo rengiami nuo 2010-ųjų. Architekto teigimu, gyventojai itin aktyviai teikė pasiūlymus, kaip sutvarkyti teritorijas prie namų. Tačiau ne visų pageidavimai buvo patenkinti.
„Problema ta, kad darbą atlikome iš kito galo. Planuojant statyti namą iš pradžių įsigyjamas sklypas, o tada pradedami projektavimo darbai. O mes turėjome taikytis prie to, ką paliko sovietmetis – formuoti sklypus prie seniai pastatytų namų“, – teigė S. Matulis.
Nors Taryba vakar baigė detaliųjų planų rengėjų darbą, daugiabučių gyventojai nusiteikę išsireikalauti kai kuriuos planus dar pakoreguoti.
Statybininkų g. 40-ojo namo bendrijos pirmininkės Danutės Mažeikienės teigimu, prie jų namo sklypas suformuotas lyg juokaujant.
Jei gretimas namas sumanys įteisinti jam paskirtą teritoriją, anot D. Mažeikienės, jos kaimynams beliks automobilius iškeisti į dviračius.
„Dabar Statybininkų 40-ojo namo gyventojai automobilius stato kito namo teritorijoje. Jei būsime iš jos išvaryti, neturėsime kur dėtis. Mūsų namui ir šalia esančiam bendrabučiui, iš viso 145-iems butams, detaliajame plane numatyta tik 14-a vietų automobiliams statyti prie bendro įvažiavimo“, – stebėjosi D. Mažeikienė.
Architektams vietos užtenka
Bendrijos pirmininkė tikina numynusi Savivaldybės slenksčius, kad įrodytų tokią nesąmonę, tačiau liko nieko nepešusi.
„Šitoks architektų užsispyrimas! S. Matulis buvo pats atvažiavęs pas mus, bet jam gerai – jam vietų užtenka“, – piktinosi D. Mažeikienė. Išpuoselėtos ir želdiniais apsodintos žaliosios zonos prie namo pirmininkė aukoti dėl vietų automobiliams nenorėtų.
Jai nesuprantama, kodėl rengiant detaliuosius planus miesto architektų nuomonė staiga pasikeitė. Mat dar prieš keletą metų bendrija siūlėsi Savivaldybei pati išspręsti automobilių statymo bėdą – praplatinti su gretimu namu bendrą įvažiavimą į kiemą.
Tąkart, pasak D. Mažeikienės, bendrijai buvo išaiškinta, jog tokios idėjos įgyvendinti neįmanoma dėl prie įvažiavimo nutiesto vandentiekio.
„Dabar vandentiekis architektams turbūt nebetrukdo, nes reikėjo pasiimti Europos Sąjungos pinigus“, – svarsto pirmininkė.
Inga KONTRIMAVIČIŪTĖ