Šį pirmadienį, praėjus savaitei po sostinės taksi verslą sukrėtusių kratų, kai kelių taksi įmonių vadovai buvo suimti, Vyriausybė patvirtino naujas rinkliavas už keleivių vežimą taksi automobiliais ir autobusais. Tačiau dar praėjusią savaitę (vos kelios dienos po šių įvykių) Vilniaus savivaldybė nusprendė vairuotojams, bijantiems likti be darbo, nemokamai dalyti leidimus verstis individualia veikla ir steigti dispečerinę, kurios paslaugomis jie galėtų naudotis.
Balsas.lt domisi, kokios permainos laukia taksi verslo, kaip sekasi sostinės savivaldybei įgyvendinti savo sumanymą ir kaip jį vertina patys vairuotojai.
Leidimai atpigs
Vilniaus miesto savivaldybės Miesto transporto skyriaus vedėjo Evaldo Matonio teigimu, praėjusios savaitės viduryje nusprendus, kol nėra patvirtintų įkainių, išduoti leidimus taksi vairuotojams verstis šia veikla individualiai nemokamai, pageidaujantys juos įsigyti pareiškė apie 20 žmonių. O skambinančių buvo dar daugiau.
Tačiau šios savaitės pirmadienį Vyriausybės posėdyje jau nuspręsta, kad licencijų nebeliks, o taksi vairuotojams pakaks įsigyti specialų leidimą, kuris suteikia teisę verstis šia veikla. Toks leidimas tekainuos 121 litą. Kaip teigė susisiekimo ministras E. Masiulis, tokius leidimus galės gauti pavieniai taksistai, įregistravę individualią veiklą. Anot jo, tai ypač gera žinia smulkiajam verslui.
„Kartu atsiranda visos galimybės Vilniaus mieste išdavinėti leidimus verstis taksi verslu, individualiai visiems automobiliams, kurie atitiks nustatytus reikalavimus“, – sakė jis žurnalistams.
Tokio leidimo galiojimo terminą nustatytų pati savivaldybė.
Kita naujovė, kuri, kaip tikimasi, turėtų padaryti taksi verslą skaidresniu – nuo gegužės 1d. įsigaliosiančios naujos taisyklės, kuriose rekomenduojama automobiliuose įrengti spausdintuvus, kurie bus sujungti su taksometrais. Keičiant taksometrus naujais, bus reikalaujama, kad visa senajame sukaupta informacija būtų saugoma vienerius metus, kad tikrinančios institucijos galėtų įvertinti, ar dirbama skaidriai ir mokami visi mokesčiai.
Vairuotojai: dirbsime su savivaldybe, jei mums apsimokės
Taksi vairuotojams leidimus dalijanti Vilniaus savivaldybė skelbia artimiausiu metu ketinanti įsteigti ir naują dispečerinę, kuri esą priiminėtų klientų užsakymus ir skirstytų juos vairuotojams.
Balsas.lt nusprendė pasidomėti, ar šis sumanymas tikrai domina vairuotojus, dirbusius ir tebedirbančius įmonėse, kuriose, kaip įtariama, buvo vykdoma apgaulinga apskaita ir klastojami dokumentai, ir kaip jie vertina Vilniaus savivaldybės ketinimus ateiti į pagalbą galimai be darbo likusiems taksistams.
Anot Balsas.lt kalbintų taksi vairuotojų, Vilniaus savivaldybės iniciatyvą jie vertina atsargiai, bet palankiai.
„Jeigu tai iš tikrųjų būtų naudinga – jei jų dispečerinės numeris bus populiarus ir galės aprūpinti vairuotojus darbu, kai kurie iš mūsų svarstys galimybę bendradarbiauti su šia dispečerine ir su savivaldybe“, – sakė penkerius metus taksi automobilį vairuojantis A. K.
„Centralizuotas numeris, su kuriuo būtų galima dirbti, ir kurį visi žinotų, gal ir gerai būtų. Ypač, jeigu visas darbas ir atsiskaitymai vyktų „baltai“, – pritarė Č. B.
Vyrai neslėpė nenorį sakyti savo pavardžių, kad nesužinotų dabartinis jų darbdavys. Tačiau L. P. teigimu, vien išduoti leidimą ir įsteigti dispečerinę – neužtenka.
„Reikia ne tik trumpojo numerio. Reikia pavadinimo. Taip pat reikia atitinkamai sureguliuoti „racijas“ (radijo stoteles ryšiui palaikyti – red. past.) – nustatyti ryšio su nauja dispečerine kanalą. Kai bus nustatyta kaina, reikės ir taksometruose įdiegti naują tarifą. Vairuotojai patys to padaryti negali – tai turi padaryti meistrai. Taip pat reikės naujų tarifinių kortelių, kuriose parašyta, kas tu esi, kam atstovauji, kokie paslaugos įkainiai, kad įsėdęs keleivis juos matytų“, – aiškino jis.
Klientų prie vieno prekybos centro lūkuriuojantys vyrai teigė, kad taksi vairuotojams būtų patogu dirbti su keliomis įmonėmis ir užsakymus priimti iš kelių dispečerinių.
„Jeigu savivaldybė leistų, galėtume „racijose“ turėti ir kelis ryšio kanalus, o taksometruose būtų suprogramuotos kelių įmonių, su kuriomis bendradarbiaujame, kainos. Galbūt aš tada dirbčiau su trimis įmonėmis – su savivaldybės ir dar dviem. Aš su jomis sudarau sutartis, imu iš jų užsakymus, o nuo užsakymų kiekio moku tam tikrą mokestį. Manau, tai būtų naudinga ir vairuotojams, ir keleiviams, nes mes gautume daugiau užsakymų, o pas keleivį automobilis atvažiuotų greičiau“, – samprotavo Č. B.
„Jeigu aš turiu leidimą verstis individualia veikla – keleivių vežimu, man nebūtina „prisirišti“ prie vienos įmonės. Aš galiu dirbti ir su penkiomis, jeigu mano „racijos“ ir skaitiklio (taksometro – red. past.) galimybės leidžia įdiegti tiek skirtingų tarifų“, – pritarė A. K.
Paklausti apie galimą kainą – tokią, kad sumokėjus visus mokesčius apsimokėtų dirbti – jie sakė, kad dabar kaina įvairiose įmonėse šiek tiek skiriasi, bet ji esanti per maža.
„Ta kaina, kuri yra dabar, per maža (Balsas.lt pašnekovų teigimu, šiuo metu taksi kaina Vilniuje svyruoja nuo 1,5 Lt iki šiek tiek daugiu negu 2 Lt už vieną km – red. past.). Aš pritariu savivaldybei, kai ji sako, kad kaina turėtų būti apie 2,5-3 Lt už km. Jei būtų tokia kaina, šiame versle atsirastų daugiau skaidrumo. Manau, šiuo metu tiek užtektų sumokėti mokesčius, atlyginimus vairuotojams, ir dar šiek tiek liktų savininkams. Bet iš esmės kainą turi reguliuoti rinka, o ne kažkas iš viršaus“, – teigė L. P.
Jis sakė esąs įsitikinęs, kad kiek taksi paslaugos bekainuotų, žmonės vis tiek važiuos. Anot L. P., būna atvejų, kai juos kviečia net labai taupantys, nes dėl konkrečių žmogaus poreikių jokia kita transporto priemone paprasčiausiai negali pasinaudoti.
Savivaldybė: tikimės, kad dispečerinė pradės veikti kovo 1 d.
„Šiuo metu vyksta intensyvus darbas dėl taksi dispečerinės steigimo. Darbo grupė analizuoja įvairius sprendimus, galimybes. Planuojama, kad taksi dispečerinė galėtų savo darbą pradėti kovo 1 dieną“, – Balsas.lt sakė savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ vadovas Gintas Bliuvas.
Jis patvirtino, kad bus sprendžiami ir kiti vairuotojams aktualūs techniniai aspektai, tarp jų ir taksometro tarifų programavimas, tačiau detalių kol kas negalįs atskleisti. Pasak pašnekovų, kol kas dar nenuspręsta, kiek vairuotojams kainuos būsimosios dispečerinės paslaugos, tačiau prie jos prisijungę vairuotojai paslaugas keleiviams teiks vienodu tarifu.
„Prie dispečerinės prisijungę taksi vairuotojai turės taikyti vienodą taksi tarifą. Koks jis bus, dar sprendžiama, tačiau neturės viršyti 2,50 Lt už km. Taksi išsikvietę keleiviai turi žinoti, už kokią kainą jie važiuos, ir kad už tą patį atstumą visada sumokės tą pačią kainą“, – aiškino E. Matonis.
G.Bliuvo teigimu, Vilniaus miesto savivaldybė su taksi vairuotojais, nusprendusiais naudotis įmonės paslaugomis, pasirašys bendradarbiavimo sutartis. Jis sakė manąs, kad pradėjus dirbti naujajai dispečerinei, prie jos nuolat jungsis vis daugiau taksi vairuotojų, tačiau koks gali būti užsakymų srautas, kol kas neprognozuoja.
Praėjusios savaitės pirmadienį Lietuvos kriminalinės policijos biuro pareigūnai kartu su kolegomis ir VMI atliko daugiau kaip 60 kratų Vilniaus mieste ir jo apylinkėse. Kratos buvo atliekamos Vilniaus mieste taksi paslaugas teikiančiose įmonėse, jų vadovų ar akcininkų namuose, darbo vietose, transporto priemonėse. Kratų metu rasta ir paimta daugiau kaip 30-ties įmonių buhalterinė apskaita, įvairūs dokumentai, kiti svarbūs duomenys.
Skaičiuojama, kad šios įmonės užėmė apie 70 proc. Vilniaus miesto taksi rinkos. Po to, antradienį buvo suimti kelių taksi įmonių vadovai. Jie įtariami didelių sumų pasisavinimu, apgaulingos apskaitos tvarkymu, neteisingų duomenų apie pajamas bei pelną pateikimu, dokumentų klastojimu. Preliminariai skaičiuojama, kad galimai neapskaitytų pinigų suma gali siekti dešimtis milijonų litų.
Taip pat skaitykite:
Po VMI patikrinimo Vilniuje neįmanoma išsikviesti taksi
Po kratų taksi įmonėse – įtariamųjų sulaikymai
Protestuojančių taksistų kolona kėlė sumaištį Vilniaus gatvėse
Taksi verslo užkulisiai: atstumas nuo sąžinės iki skaitiklio