Jei tokių žmonių būtų mažiau, miestiečiai galėtų džiaugtis bent dešimčia naujų autobusų daugiau (vertinant 10 metų laikotarpį). Taigi, bendrovė keleivių kontrolės kol kas neketina atsisakyti, tačiau jau ėmėsi įgyvendinti kardinalius pokyčius, norėdama atkreipti visuomenės dėmesį ir paskatinti jos sąmoningumą.
Sugavo keturiskart daugiau zuikių
UAB „Kauno autobusai“ reorganizavo viešojo transporto keleivių kontrolę, prioritetą teikdama profesionaliam darbui ir elgesiui su klientais, daugiau dėmesio skirdama patikrinimų planavimui, mokymams, saugumui, kontrolierių skatinimo sistemai. Priemonės jau davė akivaizdžių rezultatų – už kelionę „pamirštantys“ susimokėti supranta, kad baudos išvengti tampa labai sudėtinga.
Per tris šių metų mėnesius kontrolės paslaugą teikiančios bendrovės „Dorsimus“ kontrolieriai patikrino per 16 tūkst. transporto priemonių ir per 400 tūkst. keleivių, surašė keturis su puse karto daugiau administracinio nusižengimo (AN) protokolų, o be bilieto važiavę keleiviai sumokėjo keturiskart daugiau baudų į miesto biudžetą. Beje, supratę, kad nuolaidų nebesulauks, daugiau nei pusė pažeidėjų, gavę protokolą su administraciniu nurodymu, skubėjo pasinaudoti galimybe sumokėti baudą iki protokole nurodytos datos (per 14 kalendorinių dienų) – tuomet mokama tik pusė baudos dydžio.
onkurso būdu rinkdami naujus kontrolės paslaugos teikėjus, UAB „Kauno autobusai“ naujiesiems kontrolieriams kėlė didesnius reikalavimus, tuo pačiu sudarė visas sąlygas pasiekti laukiamą rezultatą: daugiau dėmesio skyrė personalo atrankai ir mokymams, aprūpino kontrolierius vaizdo kameromis, kurios akivaizdžiai pagerino kontrolės procedūrų kokybę, sumažino incidentų skaičių ir padidino keleivių bei darbuotojų saugumą; sukūrė patrauklią motyvacinę sistemą, už darbo rezultatus garantuojančią atitinkamą atlygį; įdiegė kontrolierių elgesio su keleiviais standartą; sustiprino kontrolės planavimą bei pakeitė suteiktų paslaugų vertinimą, palikdami galimybę kontrolei , atsižvelgiant į keleivių judėjimo srautus.
Tikslas – keisti blogus įpročius
„99 proc. mūsų keleivių yra sąžiningai už paslaugą mokantys žmonės. Todėl tikrai neturime tikslo tapti tuo aštriadančiu vilku, siekiančiu žūtbūt sumedžioti zuikį. Tiesiog laikomės nuomonės, kad už visas paslaugas turime sąžiningai sumokėti: už važiavimą nesusimokantys „zuikiai“ daro žalą miestui, pačiai vežimo paslaugai, kitiems kauniečiams, kurie savo bilietu sumoka už „zuikius“, – teigia Administracijos ir personalo departamento vadovas Mindaugas Klimašauskas. – Kontrolės tikslas – sumažinti „zuikių“ skaičių, ugdyti bendrą kultūrą, pareigą atsiskaityti už gaunamą paslaugą; ne bausti, o priminti, paaiškinti, kodėl svarbu važiuoti su bilietu, kiekvieną kartą pažymėti net ir terminuotąjį bilietą – pagal tai analizuojami srautai, sudaromi maršrutai. Norėtume, kad važiavimas be bilieto taptų blogo tono ir žemo sąmoningumo ženklu net ir tam vienam procentui mūsų keleivių.“
2017 metais keleiviams sutaršyta beveik 5 tūkst. AN, o per tris šių metų mėnesius – jau beveik trys tūkstančiai administracinio nusižengimo protokolų, daugiausia – už važiavimą be bilieto arba važiavimą su nuolaida nepateikus lengvatą įrodančių dokumentų.
Zuikių zuikis
Zuikis rekordininkas – 62 metų kaunietis, be bilieto važiavęs 122 kartus. Kitas – 25 metų kaunietis, praėjusiais metais baustas 32 kartus, o šįmet be bilieto pagautas jau 7 kartus.
Nors kontrolieriai tik fiksuoja faktą ir surašo protokolą bei negali moralizuoti, „zuikiai“ jiems dažnai bando teisintis. Dažniausi jų pasiaiškinimai: „neturėjau pinigų susimokėti“; „palikau pažymėjimą namie (dažniausiai moksleiviai arba kiti, turintys lengvatą)“, „nepastebėjau, ar teisingai pažymėjau bilietą (dažnas žymėdamas nestebi užrašo komposterio ekrane)“, „pamiršau aktyvuoti bilietą“, „pamiršau papildyti kortelę nauju bilietu“, „taip jau būna“, „neveikė bankomatas“, „turėjau stambią kupiūrą, o vairuotojas nedavė grąžos (nepasirūpino iš anksto smulkiais pinigais)“, „nepastebėjau, kad baigėsi persėdimo per 30 minučių laikas (žymint kortelę, pinigai būtų nuskaičiuoti)“, „jokio paaiškinimo“, „rizikavau“, „nenorėjau pirkti bilieto“, „galvojau, kad nusipirkusi vieną bilietą, galėsiu važinėti visą dieną“, „draugė turėjo nupirkti bilietą, bet tikriausiai nenupirko“, „nesinešioju dokumento, nes bijau, kad pavogs (lengvatą įrodantį pažymėjimą, būtinas originalas).
Pagauti „zuikiai“ dažnai alpsta, apsimeta sunkiai judančiais neįgaliaisiais, išlaipinti „deda“ į kojas arba vardija visą sąrašą teisių, kurias neva pažeidžia kontrolieriai.
„Kad nepakliūtumėt į nemalonią situaciją ir netyčia netaptumėt „zuikiu“, įlipdami visada priglauskite kortelę prie komposterio ir stebėkite ekraną, – aiškina bendrovės keleivių kontrolės organizavimo vyresnioji vadybininkė Jolita Tarandienė. – Jei dvejojate, ar tikrai pažymėjote bilietą, priglauskite kortelę dar kartą, antro bilieto komposteris nenuskaitys. Taip pat stenkitės pirkti mėnesinius terminuotus bilietus, jei naudojatės vienkartiniais – vis papildykite kortelę pinigais. Ir dėl visa ko turėkite kišenėje atsarginį eurą, jei kartais pasibaigtų pinigai kortelėje.“