Sveikatos specialistai teigia, kad pagal higienos normas, oro temperatūra tokiose patalpose turėtų būti ne apie 14-16 laipsnių.
Lietuvoje jau užfiksuoti rekordiniai šalčiai. Štai antradienio naktį, Ukmergėje šalo beveik iki 26 laispnių. Meteorologinių prognozių skyriaus vyresnioji specialistė Teresė Kaunienė teigė, kad Klaipėdoje, Laukuvoje, Palangoje, Šilutėje, Telšiuose buvo taip pat temperatūra krito žemiau nei per kelis dešimtmečius.
Transporto priemonės laikomos atviruose parkuose
Esant tokiam šalčiui, vairuotojai skundžiasi, kad mašinos salonas šilti ima tik pasiekus darbo vietą. Na, o tie, kurie naudojasi viešuoju transportu, pasakoja, kad ir nosį galima kelionės metu nušalti.
Štai Kaune, du vaikinai atliko eksperimentą, kurio metu nustatė, kad troleibuse oro temperatūra siekė vos 8 laispnius. Kiek šilčiau buvo autobuse. Čia termometras parodė 14 laispnių. Šilčiausia – apie 20 laipsnių buvo važiuojant mikroautobusu.
UAB „Kauno autobusai“ atstovė spaudai Ramunė Tarandė tv3.lt portalui teigė, kad paslaugas keleiviams įmonė teikia pagal Viešųjų paslaugų teikimo sutartyje numatytus reikalavimus.
„Sutartyje yra numatyti standartiniai reikalavimai transporto priemonėms, vienas iš jų – transporto priemonės salonai turi būti šildomi vežant keleivius, kai oro temperatūra yra žemesnė nei 0 laipsnių Celsijaus. Kadangi autobusas/troleibusas yra mobilus statinys, jokie kiti reikalavimai nėra taikomi,” - teigė R. Tarandė.
Daugiausiai nepatogumų dėl šalčio autobuse ar troleibuse patiria ryte, pirmaisiais reisais vykstantys keleiviai. Mat transporto priemonės yra laikomos atviruose parkuose, o lauke spaudžia speigui, salonai šaltuoju metų laiku įšyla ne iš karto.
„Šildymo sistemos yra įrengtos visose transporto priemonėse, vairuotojai jas tikrai įjungia, tačiau autobusai ir troleibusai yra laikomi atviruose parkuose, tad salonai šaltuoju metų laiku įšyla ne iškart, o dažniausiai tik po 2–3 reisų, arba po 1–1,5 valandos,” - sako R. Tarandė.
Keleiviams pataria apsirengti šilčiau
Salonuose oro temperatūrą mažina ir nuolat varstomos durys.
„Palaikyti pastovią ir gana aukštą teigiamą temperatūrą transporto priemonėje, kuri stoja stotelėse kas 250–450 metrų ir visas 1,20 m pločio duris (trejas, ketverias ar netgi penkerias) atidaro kas 1–1,5 min (stoti ir atverti visas duris įpareigoja aukščiau minėta sutartis), tikriausiai nėra įmanoma. Jeigu ir kambaryje, kuriame palaikoma 20–24 laipsnių temperatūra, kas tiek laiko varstytume balkono duris, temperatūra tikrai gerokai kristų žemyn,” - teigia UAB „Kauno autobusai“ atstovė.
Artimiausiu metu spręsti nemalonios, su šalčiu susijusios situacijos neplanuojama. Esą įrengti vaidinamasias šilumos užuolaidas ties durimis – nėra galimybių. Tad keleiviams patariama apsirengti kuo šilčiau ir aktyviau judėti.
„Deja, ties autobusų / troleibusų durimis įrengti kokias nors „šilumos užuolaidas“, kaip, pavyzdžiui, prekybos centruose, nėra techninių galimybių, to nenumato ir transporto priemonių gamintojai. Sakoma, kad nėra blogo oro, gali būti tik netinkama apranga. Tad linkime keleiviams sveikatos, žvarbią žiemos dieną šilčiau apsirengti ir aktyviau judėti, keliant kūno temperatūrą,“ - pataria R. Tarandė.
Pašnekovė sako, jog naujuose, mažuosiuose miesto tipo autobusuose keleiviams yra kur kas šilčiau, nes jie yra gerokai mažesnės talpos ir atidaromos tik vienos durys. Tad juose užtikrinti aukštesnę temperatūrą yra gerokai lengviau.
Oro temperatūra priklauso nuo transporto priemonės amžiaus
Tuo tarpu Vilniaus viešojo transporto atstovai teigia, kad prieš kiekvieną, pirmąjį dienos reisą, viešojo tranpsot priemonės privalo būti pašildomos. Tiek autobuse ar ir troleibuse, oro temperatūra negali būti žemesnė nei 5 laipsniai. Jei šildymo sistema sugenda, transporto priemonė privalo nutraukti reisą.
„Darbo dienos pradžioje yra privalomai skiriamos 30 – 35 min. transporto priemonei pašildyti ir parengti išvažiavimui į miestą. Autobusų ir troleibusų keleivių salonuose oro temperatūra žiemos sezono metu turi būti ne žemesnė nei 5 laipsniai šilumos, todėl jei maršruto metu šildymo sistema sugenda, transporto priemonė nutraukia reisą ir yra grąžinama remontui,” - aiškina Rasa Norkienė, UAB „Vilniaus viešojo transporto“ komunikacijos vadovė.
Anot pašnekovės, oro temperatūra keleivių salone daugiau priklauso ne nuo transporto priemonės rūšies, bet nuo jos amžiaus. „Didesnė dalis šiuo metu eksploatuojamų autobusų ir troleibusų turi gamykliškai įrengtas šildymo sistemas, kurios pritaikytos efektyviai dirbti iki -12 laipsnių šalčio. Tačiau jau šį pavasarį sostinės gatvėmis pradės važiuoti nauji Solaris autobusai, o rudenį – nauji Solaris troleibusai, kurie bus žymiai komfortiškesni keleiviams, pritaikyti dirbti labiau ekstremaliomis oro sąlygomis, žiemos metu iki – 35 laipsnių šalčio, o vasara iki + 50 laipsnių karščio,” - teigia R. Norkienė.
Iš viso iki šių metų pabaigos Vilniaus gatvėmis važiuos 250 naujų autobusų ir 41 naujas troleibusas.
Temperatūra negali būti žemesnė kaip 14 laipsnių
Nacionalinio visuomenės sveikatos centro specialistai, sako, jog koks turėtų būti tinkamas mikroklimatas šaltuoju metu patalpose reglamentuoja Lietuvos higienos norma.
„Šaltuoju metų periodu gyvenamųjų patalpų ir lankytojams skirtų visuomeninių patalpų oro temperatūra turėtų svyruoti tarp 18–22 °C, šiltuoju metų periodu – tarp 18–28 °C. Gyvenamųjų patalpų ir lankytojams skirtų visuomeninių patalpų šaltuoju metų laikotarpiu nustatytos oro temperatūros ribinės vertės nėra taikomos visuomeninėms pastatų patalpoms, kuriose lankytojai būna apsirengę lauko drabužiais. Šiose patalpose oro temperatūra turi būti 14–16 °C,” - tv3.lt teigė Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos visuomenės sveikatos saugos skyriaus vyriausoji specialistė Kristina Žalnieraitė.