Taupymo sumėtimais
Penkeri metai – tiek laiko prireikė, kol „Start/Stop“ sistema pasiekė serijinę gamybą, bet tuo nereikėtų stebėtis. Bet koks naujoviškas sprendimas iš pradžių turi būti išbandomas uždarose laboratorijose ir tik vėliau patenka ant prekystalio.
Greičiausiai tai jūsų nenustebins, bet „
Toyota“ buvo pirmasis gamintojas pasaulyje, kuris „Start/Stop“ technologiją pritaikė masinės gamybos automobilyje.
Variklį automatiškai išjungianti ir vėliau užvedanti sistema pirmą kartą pasirodė penktosios kartos „
Toyota Crown“ sedane ir buvo gana plačiai naudojama nuo 1974 iki 1979 metų, šešių cilindrų varikliuose, kurių darbinis tūris svyravo nuo 2 iki 2,6 litro.
Šios sistemos veikimo ypatybes gana gerai aprašė Bobas Dunhamas, „Popular Science“ leidinio žurnalistas, kuris 1976-aisiais gavo galimybę išbandyti šią, dar niekur nematytą naujovę.
„Toyota“ automobiliuose įdiegta technologija veikia gana paprastai. Mašinai sustojus, variklis užgesdavo po pusantros sekundės. Norint jį vėl užvesti, vairuotojui reikėdavo paspausti sankabos pedalą. „Toyota“ taip pat įdiegė atskirą mygtuką, kuris leisdavo sistemą išjungti arba vėl įjungti“, – tuomet savo straipsnyje rašė žurnalistas.
„Popular Science“ atstovas taip pat pabrėžė, jog sistema neveikdavo jeigu: variklio darbinė temperatūra buvo per aukšta arba jeigu automobilis stovėdavo įkalnėje.
„Tik dalis vairuotojų pasiryžta naują technologiją išjungti. Kuomet variklio užgesinimo ir užvedimo procesas atliekamas automatiškai, netrukus pradedi džiaugtis sumažėjusiomis kuro sąnaudomis. Aš už „Toyota Crown“ vairo praleidau penkias valandas. Vėliau atlikę matavimus sužinojome, jog „Start/Stop“ sistemą turintis modelis pasižymi 10 procentų mažesnėmis kuro sąnaudomis“ – savo straipsnyje rašė žurnalistas.
Atliko eksperimentą
Jeigu gamintojus vertintume tik pagal inovacijas, tuomet pirmąją vietą iškart turėtume skirti „
Mercedes-Benz“. Ypač automobilių saugumo ir keleivių komfortą pagerinančių technologijų srityse.
Ne ką mažiau šaunių ir naudingų išradimų gimė Italijoje – „
Fiat“ markės būstinėje, Turine. Pavyzdžiui? „Fiat Regatta ES“ – neypatingai išvaizdus sedanas, kuriame slypėjo dabar plačiai naudojama technologija – „Start/Stop“.
Mauro Palitto – buvęs „Fiat Group“ koncerno inžinierius, kuris anuomet buvo atsakingas už naujos, taupios ir ekonomiškos „Fiat“ modelio versijos kūrimą. Ir nors šiandien „Start/Stop“ sistemos diegiamos dėl labai suprantamos priežasties, anuomet Mauro Palitto turėjo įtikinti ne vieną aukštas pareigas einantį kolegą, tačiau žavingiausia šios istorijos dalis yra klausant kaip ši idėja gimė apskritai.
„Vieną dieną nusprendžiau atlikti eksperimentą. Panorau paskaičiuoti kiek laiko trunka mano kelionė namo, kokio ilgio mano maršrutas ir kiek kuro suvartoja mano automobilis. Eksperimento dieną supratau, jog 15 kilometrų atstumą aš įveikiau per 35 minutes. 12-a kelionės minučių automobilis praleido stovėdamas, nors tą dieną eismas nebuvo intensyvus“, – automobilio pristatymo metu pasakojo Mauro Palitto.
Atsižvelgęs į eilinio eksperimento rezultatus, „Fiat“ darbuotojas savo vadovams pasiūlė atkreipti dėmesį į technologiją, kuri leistų vairuotojams sutaupyti kuro, tačiau idėjos sumanymas ir jos realizavimas pasirodė gerokai sudėtingesnis: „Pradėję pirmuosius bandymus labai greitai supratome, jog standartinis variklio starteris yra ta detalė, kuri nugaišta greičiausiai. Netgi – per greitai. Mes buvome užsibrėžę, jog naujas starteris be jokių gedimų turėtų šiltą variklį užvesti ne mažiau kaip 120 tūkst. kartų ir ne mažiau kaip 25 tūkst. kartų, kai variklis nėra pasiekęs darbinės temperatūros“, – priduria specialistas.
Nors dabar galėtume pasakyti, jog Mauro Palitto vadovaujamai komandai nepavyko, bet tai būtų netiesa. Jiems pavyko sukurti starterį bei visą eilę komponentų, kurie variklį užvesdavo arba užgesindavo akimirksniu. Didžiausia problema buvo ne naujoviška technologija, o vairuotojai, kuriems buvo siūloma įsigyti „Fiat Regatta ES“.
Vairuotojai baimindamiesi, jog sistema neveiks sklandžiai ir pačiu netinkamiausiu metu iškrės šunybę ir neužves variklio, „Fiat“ sugebėjo pagaminti šiek tiek daugiau nei 5000 ekonomiškosios „Fiat Regatta ES“ egzempliorių. Momentalios sėkmės šis modelis sulaukė tik Šveicarijoje, kur tuomet buvo reikalaujama išjungti automobilio variklį, jeigu jis spūstyje nejudėdamas stovi ilgiau negu keletą minučių.
Vis dėlto, vėliau atliktas vidinis tyrimas parodė, jog didžiausia problema buvo ne vartotojai, o žmonės, kurie parduoda konkrečią prekę.
„Aš pats savo kailiu bandžiau įsigyti mūsų sukurtą mašiną. Atvykęs į atstovybes aš norėjau sužinoti daugiau apie „Regatta ES“, tačiau kiekvieną kartą likdavau nesuprastas. Pardavėjai puikiai pažinojo standartinį modelį, tačiau kai ateidavo metas kalbėtis apie „Regatta ES“ – visi skėsčiojo rankomis“, – po „Fiat Regatta ES“ pasirodymo pasakojo šio projekto autorius.
Masyvi plėtra
Išaugęs gamintojų susidomėjimas efektyviais ir taupesniais varikliais, devinto dešimtmečio pradžioje paskatino atsigręžti į technologiją, kuri, regis, daugeliui jau buvo pažįstama.
„Volkswagen“ siekdama suprasti vairuotojų reakciją į šią technologiją, devinto dešimtmečio pradžioje, tam tikroms rinkoms skirtuose „Passat“ modeliuose pradėjo diegti gana primityvią „Start/Stop“ sistemą, kuri veikdavo ne automatiškai, bet vairuotojui paliepus – paspaudus atskirą mygtuką.
Praėjus daugiau nei dešimčiai metų, 1993-aisiais, „Volkswagen“ pristatė dar vieną modelį, kuriame įdiegta „Start/Stop“ sistema veikė pagal numatytus nustatymus. Šį kartą „Start/Stop“ sistema buvo įdiegta į itin ekonomišką „Golf Ecomatic“ modifikaciją. Joje gamintojas montavo ekonomišką (atmosferinį) dyzelinį variklį ir archajišką automatinę pavarų dėžę. Teoriškai, ši kombinacija turėjo 100 kilometrų suvartoti vos 2 litrus dyzelino, tačiau realiame pasaulyje pasiekti rezultatai buvo gerokai prastesni.
Tuo tarpu modernių „Start/Stop“ sistemų plėtra prasidėjo tik 2007-aisiais, sulig atnaujintos 3 serijos BMW pasirodymu. Prėjus vieneriems metams, analogiškas sistemas į savo automobilius pradėjo diegt „Volkswagen Group“ koncernas.