Lietuviškomis „gazelėmis“ tampama, kuomet įmonės apyvarta auga paskutinius 4 metus. Šiemet įvykusi ir tris Lietuviškas „gazeles“ išskyrusi Deloitte „Technology Fast 50 CE” programa, verslus reitinguoja pagal jų paskutinių 5 metų finansinius pasiekimus. Lietuvoje įvardintos trys sparčiausiai augusios įmonės - „Ruptela“ su 1211 proc. pajamų augimu, „Data House“ kurios augimas siekė 861 proc. ir „nSoft“ – 337 proc.
Svarbu tinkamas žmogus
Viena dažniausiai pastebimų sparčiai augančių įmonių ypatybių – nuolatinis naujų darbuotojų poreikis. Verslui greitai plečiantis, prireikia gana įvairaus profilio specialistų per palyginus trumpą laiko tarpą. Tokių įmonių personalo specialistams bei vadovams tenka sunkus klausimas – kiek laiko galima skirti tinkamo žmogaus paieškoms?
Anot „Ruptelos“ įkūrėjo Andriaus Rupšio tinkamo žmogaus paieškai galima skirti tiek laiko kiek tam reikia, nes ilgalaikėje perspektyvoje, priimtas netinkamas žmogus, gali tapti nemenka problema įmonės augimui. Žurnalo Forbes kalbinti sparčiai augančių įmonių vadovai taip pat vieningai laikėsi nuomonės, kad lemiamu metu priimtas talentingas žmogus, ypač į vadovaujamąją poziciją, turėjo nepaprastai daug įtakos tolesniam įmonės augimui.
2014 m. Deloitte „Technology Fast 50 CE” reitingo metu atlikta, sparčiai augančių įmonių vadovų, apklausa atskleidė, jog daugumos vadovų nuomone, labiausiai prie įmonės augimo prisidėjo ir per ateinančius metus dar prisidės būtent aukštos kvalifikacijos darbuotojai. Be to, kaip didžiausia matoma grėsmė verslui per ateinančius metus buvo įvardinta tinkamų darbuotojų trūkumas.
Dėmesys vertybėms
Tarptautinio Personalo ir plėtros instituto (CIPD,) veikiančio 101 metus ir vienijančio daugiau nei 130 tūkst. narių, atlikti tyrimai byloja, jog priimant naujus darbuotojus mažo ir vidutinio dydžio įmonėse svarbiau yra ne kandidato turimos techninės bei specialybės žinios, bet jo požiūris ir vertybės, kadangi jos stipriai prisidės prie sparčiai besikuriančios įmonės kultūros.
„Renkant naujus darbuotojus reikia įvertinti, kaip jie derės su įmonės skatinamomis vertybėmis. Reikiamų kompetencijų darbuotojas gali įgyti, tačiau jei jam bus nepriimtinos įmonės vertybės, tai jis nepritaps tiek savo darbo metodais, tiek prie viso kolektyvo. Be to reikia ieškoti žmonių, norinčių tobulėti, nes suvokiame to ar ne – nuolatinis pokytis yra kiekvieno žmogaus ir verslo sėkmės paslaptis“ – pasakojo „Ruptelos“ personalo vadovė Neringa Smailienė.
Dauguma verslų viešai deklaruoja savo vertybes, tačiau kyla klausimas kiek įmonių iš tiesų jomis vadovaujasi kasdieninėse situacijose, o kiek jas skelbia, nes tai tiesiog yra priimtina praktika.
Didžiausias iššūkis – vadovams
Nesusimastoma, bet sparčiai augančioje įmonėje, daugiausia sunkumų tenka būtent vadovams. Kaip taisyklė, sparčiai augančios įmonės prasideda nuo vieno ar kelių žmonių komandos, kurie verslo pradžioje turi būti visų sričių specialistais. Verslui staigiai įsibėgėjant, tie patys asmenys įgauna daugiau atsakomybių, negu joms įvykdyti turi reikalingų kompetencijų ir laiko. Vadovai turi išmokti delegavimo meno ir likti prie savo pagrindinio darbo – vadovavimo.
„Vedant greitai beseikeičiančią kompaniją svarbu nepamesti įmonės pagrindinio tikslo. Vadovai turi jausti ribą, kiek jie turi įsitraukti į kasdieninius darbus, nes pagrindinis jų darbas yra kurti įmonės strategiją, ateities kryptis - vadovauti. Aišku, reikia neužmiršti ir darbuotojams papasakoti bei priminti, kur įmonė eina ir kaip tai daro“ – patirtimi dalinasi Andrius Rupšys.
Galimybė realizuoti idėjas
Sparčiai augančios įmonės nepasižymi itin griežta organizacine struktūra – dažnai nebūna apibrėžti įvairūs procesai, atsakomybės ir taisyklės. Prie nedidelio kolektyvo nuolat prisijungiat naujiems žmonėms, visi vieni kitus nesunkiai pažįsta ir bendravimas įmonės viduje labiau krypsta į neformaliąją pusę. Vyraujant tokiai darbinei atmosferai, vadovai gali gauti daugiau naujų idėjų iš darbuotojų, o darbuotojams yra daug paprasčiau savo idėją tiesiogiai nunešti ir pristatyti vadovui.
Pasak p. Rušpio „gazelėse“ yra ypač vertinamos darbuotojų idėjos ir visos jos turi būti išklausomos. Vienos idėjos bus absurdiškos ar neįgyvendinamos, bet tikrai pasitaiko ir tokių idėjų, iš kurių galiausiai gimsta inovacijos. Darbuotojų idėjos, kad ir kokios jos bebūtų, yra įmonės inovacijų variklis ir jų išsakymas privalo būti skatinamas, norint toliau sėkmingai augti.