Socialiniuose tinkluose dezinformacijos analizės centras „Debunk.org“ pasidalino naudingais patarimais, kaip neužkibti ant sukčių kabliuko.
„Vienas neapgalvotas pelės paspaudimas gali kainuoti labai brangiai. Neužkibkite ant sukčių kabliuko – išmokite atskirti netikrą „Facebook“ puslapį“, – rašoma socialiniuose tinkluose.
Pasakė, ką būtina žinoti
Pirmiausia reikėtų patikrinti „Facebook“ paskyrą. Prieš spausdami patikrinkite, ar matote tikrą socialinių tinklų paskyrą.
Kaip pavyzdį „Debunk.org“ pateikia „Ignitis“ puslapius socialiniuose tinkluose. Oficialūs ir patikimi puslapiai yra „Ignitis Lietuva“, „Ignitis grupė“, „Ignitis ON“.
Netikri šios įmonės vardu prisidengiantys puslapiai yra, pavyzdžiui, „Ignitis Groups“, „Ignitis energija“, „Ignitis ECO“, „Ignitis – Naujienų portalas“, „Ignitis – Žurnalas“, „Ignitis – Laikraštis“, „Ignitis – Naujienos ir media“, „Ignitis – Portalas“.
Tad kaip iš tiesų atpažinti netikrą „Facebook“ puslapį? Štai, kaip tai padaryti žingsnis po žingsnio.
Suveskite puslapio pavadinimą į socialinio tinklo paiešką, filtruokite paieškos rezultatus pagal „Puslapiai“ (angl. Pages).
Atsidarykite vieną iš puslapių ir paspauskite „Apie“ (angl. About) skiltį – ten rasite skiltį „Puslapio skaidrumas“, kuriame nurodyta informacija apie kūrimo datą, pavadinimo keitimą ir kita informacija.
Nukentėjus nuo sukčių nedelsdami praneškite apie tai Lietuvos policijai arba užpildykite formą paspaudę čia.
Masiškiausia dezinformacinė ataka Lietuvoje
Naujienų portalas tv3.lt primena, kad Lietuvoje vykdoma masiškiausia dezinformacinė sukčių ataka – pasinaudojant žinomų naujienų portalų, įmonių vardais socialiniuose tinkluose jau daugiau kaip 7,5 mln. kartų ištransliuota melagingų žinių, informuoja dezinformacijos analizės centras „Debunk.org“.
„Tai iki šiol didžiausio masto mums žinoma dezinformacinė ir finansinio sukčiavimo ataka“, – antradienį išplatintame pranešime sakė „Debunk.org“ vadovas ir dezinformacijos analizės ekspertas Viktoras Daukšas.
Anot jo, apgauti gyventojus sukčiai siekia kurdami netikras naujienų svetaines ir kviesdami žmones greitai pralobti investavus į iš tiesų neegzistuojančias investavimo platformas, kurias pristato neva kaip „Ignitis grupės“ ar kitų įmonių.
„Šis atvejis – sudėtingos atakos pavyzdys, kai apgaulės schemose taikomi socialinės inžinerijos, dezinformacijos ir manipuliacijos metodai, tačiau šiuo atveju nerimą kelia jos agresyvumas ir rekordiniai mastai“, – tvirtino V. Daukšas.
Centro duomenimis, iki spalio vidurio socialiniuose tinkluose nusikaltėlių žinutės ištransliuotos daugiau kaip 7,5 mln. kartų.
Šios atakos tyrimą atlikę „Debunk.org“ aptiko 93 netikras paskyras socialiniame tinkle „Facebook“. Jas sukčiai naudojo dezinformacijai ir klaidinančiam turiniui skleisti.
Dauguma jų bando apsimesti žiniasklaidos kanalais LRT, LNK, „Delfi“, „InfoTV“ arba „Ignitis“ ar „Orlen Lietuva“ įmonėmis.
Per sukurtus netikrus profilius sukčiai skelbia ir intensyviai reklamuoja melagingas naujienas su skandalingomis antraštėmis.