Palindo po pedalu
Dainininkė Vilija Matačiūnaitė teigė vairuodama beveik niekada neavinti aukštakulnių, nes taip apsiavus labai nepatogu spaudyti pedalus. „Kasdienėje veikloje pirmenybę teikiu sportiškam aprangos ir apavo stiliui. Jeigu dėl darbo tenka avėti aukštakulniais, tai vykdama į koncertą ar renginį dažniausiai persiaunu vairuoti tinkamesne avalyne“, – sakė V.Matačiūnaitė. Anot atlikėjos, vairuojant apsiavus batelius su aukštais kulniukais kyla įvairių nepatogumų, kaip antai, spaudant pedalus tenka aukščiau kilnoti koją, ji remiasi į vairą. Ilgesnį laiką laikant koją nepatogioje padėtyje ją gali sutraukti mėšlungis. Be to, dėmesį blaško kirbanti mintis, kaip čia nesubraižius batelio kulno. Visa tai, pasak V.Matačiūnaitės, tikrai nepadeda susikaupti prieš koncertą ir neigiamai nuteikia psichologiškai.
Televizijos žinių vedėja Agnė Zacharevičienė pripažįsta, kad vairuoti avint aukštakulnius jai tenka dažnai, nes šiais bateliais avinti darbe. Jai dėl tokios avalynės problemų nekyla, nes vairuoja visureigį su automatine pavarų dėže, tad tenka spaudyti tik du pedalus. Tačiau susiruošusi į tolimesnę kelionę A.Zacharevičienė pirmenybę teikianti sportbačiams. Jie patogiausi vairuoti. „Prisipažinsiu, kad vairuojant su aukštakulniais pasitaikė ir ekstremalių situacijų. Kartą atsisegus dirželiui batelis palindo po stabdžių pedalu. Teko važiuojant pasilenkti ir iš ten jį iškrapštyti. Gerai, kad tai atsitiko lygiame kelyje. Tačiau kurį laiką dėmesys buvo nukreiptas nuo kelio“,– dalijosi patirtimi A.Zacharevičienė.
TV žinių vedėja patvirtino, kad vairuojant nukenčia batelio kulniukas. Jos mėgstamiausių batelių dešinės kojos kulniuko ne tik oda apsibraižiusi. Jis netgi kliba, nes vairuojant kulniukams tenka didesnis krūvis. „Nesveika, aišku, ir kojoms. Bet to neišvengsi. Gyvenimo tempas toks, kad visą dieną tenka lėkti. Jeigu daugybę kartų per dieną į automobilį įlipus ir išlipus tektų persiauti, būtų labai keblu“, – teigė A.Zacharevičienė.
Tik simbolis
Portalo vairuojančioms moterims autoledi.lt logotipe puikuojasi aukštakulniai. „Jie – tik simbolis, pabrėžiantis portalo paskirtį ir auditoriją, – nusijuokė svetainės redaktorė Laima Staknytė-Patinskienė. – Dauguma į moterų vairavimo renginius besirenkančių dailiosios lyties atstovių yra racionalios ir praktiškos, jos renkasi patogią vairuoti avalynę.“ Vis dėlto redaktorė pripažino pažįstanti ir tokių vairuotojų, kurioms svarbiausia – gerai atrodyti avint aukštakulniais. Tuomet važiavimo saugumas, ko gero, atsiduria antrame plane. „Guodžia tai, dabar už aukštakulnius madingesni bateliai žemesniu kulnu. Tad ši problema išsisprendė savaime“, – sakė L.Staknytė- Patinskienė.
Teko priminti
Šalies ralio čempionas lenktynininkas Vytautas Švedas viename iš TV projektų vertina žvaigždžių vairavimo įgūdžius. Čia jam dažnai tenka susidurti su įnoringomis ir ekstravertiškomis asmenybėmis. „Nors mano veiklos etika neleidžia atskleisti bendravimo su klientais subtilybių, tačiau prisipažinsiu, kad keletą kartų teko pasiūlyti persiauti patogesne avalyne“, – aiškino V.Švedas. Dauguma žvaigždžių į ekstremalaus vairavimo pamokas atvyksta tinkamai apsiavę arba atsiveža persiauti patogesnę avalynę. „Tai rodo, kad dauguma vairuotojų supranta, kad valdyti automobilį apsiavus aukštakulniais – nepatogu ir nesaugu. Toks požiūris nuteikia optimistiškai“, – sakė lenktynininkas.
Linkę deformuotis
Buvusio ilgamečio Lietuvos automobilių sporto federacijos viceprezidento, vyriausiojo varžybų gydytojo Evaldo Torrau teigimu, kuo aukščiau laikomas kulnas spaudžiant pedalą, tuo didesnis krūvis tenka pėdai, tuo greičiau ji linkusi deformuotis. „TV ekrane regėdamas iš automobilio vairuotojo vietos išlipančias žavias ir tituluotas damas su aukštakulniais aš viliuosi, kad jos taip avėdamos tik puikuojasi prieš TV kameras. Juk fiziologiškai taip vairuoti nėra patogu. Sportbačiai ar bateliai žemais kulniukais suteikia garantiją, kad net ekstremalioje situacijoje batelio forma nesutrukdys atlikti saugiam eismui būtinų veiksmų“, – sakė E.Torrau.
Avalynės forma
Tai patvirtina ir lenktynininkams skirti sportiniai bateliai – jie apskritai neturi kulnų. Sportininko avalynė sukonstruota taip, kad leistų kuo geriau pajusti pedalo grįžtamąjį ryšį. Jeigu bato padas storas, kietas ar nelankstus, tuomet grįžtamasis ryšis nepakankamas. Nepatartina vairuoti ir basam, nes tuomet būna pernelyg skausminga spausti pedalą. Būtinas tam tikras odos ir medžiagos tarpiklis, kad nuslopintų tiesioginį poveikį padui.
Ekstremalioje situacijoje visa koja turi būti perkelta ant stabdžio pedalo, o impulsas staigus it spyris. Kitaip kritinėje situacijoje stabdymas tarsi lėtinant nesukels reikiamo efekto, nes ABS sistema neatpažins avarinės situacijos, jeigu vairuotoja nereaguos staigiai. Vairavimui tinkamos avalynės formą lemia pakulnė, esanti tarp kulno ir pedalo aukščio. „Šis santykis, manyčiau, gali būti daugelio nelaimingų įvykių priežastis. Damos galbūt prieštarautų teigdamos, kad jos, esant būtinybei, įgudusios vienaip ar kitaip reikiamu kampu pasukti kulniuką, – aiškino E.Torrau. – Tačiau būna situacijų, pavyzdžiui, manevruojant atbuline eiga, kai, kulniukui užsikabinus už kilimėlio, akimirka gali būti lemtinga. Ir daugeliu kitų atvejų vairuoti su aukštakulniais, manyčiau, yra rizikinga.“
Sutelkti dėmesį
Lietuvos automobilių sporto federacijos viceprezidento, vyriausiojo trenerio Jono Dereškevičiaus nuomonė aukštakulnių atžvilgiu kiek liberalesnė. „Manyčiau, kad nors ir sunkiai, bet aukštakulnius ir vairavimą įmanoma suderinti. Tačiau būtina įsisąmoninti, kad, avint aukštakulniais, vairuojama pačiomis nepalankiausiomis sąlygomis“, – teigė J.Dereškevičius. Bet esama ir antrosios medalio pusės. Nenorėdama nudraskyti kulnelio odos, vairuotoja daugiau dėmesio skiria vidinei kontrolei, t. y. kojos veiksmams su batu. Atitinkamai mažiau dėmesio lieka stebėti, kas dedasi už automobilio ribų. Tuomet būtina pasirinkti saugesnį vairavimo greitį, nesiblaškyti, laikytis saugaus atstumo, kad būtų pakankamai laiko eismo pokyčiams stebėti. Saugiausia būtų važiuoti pirmąja eile šiek tiek lėtesniu greičiu negu įprasta.
Reakcija į pavojų
Efektyviausia stabdyti spaudžiant stabdį viršutine pėdos dalimi. Stabdymas pirštų galais ar pėdos viršutiniu trečdaliu suteikia patikimiausią grįžtamąjį ryšį vairuotojui. Aišku, fiziologiškai kūno ir proto sąveika vairuojant būtų tinkamesnė avint žemakulnius batelius. Tai nulemtų ir adekvatesnes vairuotojo reakcijas į eismo pokyčius. „Vairavimas tapo neatskiriama mūsų būties dalimi. Didžiausias pavojus – per vėlai atpažinti grėsmę. Tuomet nebeužtenka laiko ar atstumo jo išvengti. Todėl aukštakulniai bateliai – vienas iš veiksnių, pabloginančių sąlygas tinkamai išvengti pavojaus“, – teigė J.Dereškevičius.
Stasys Grigaliūnas, „Valstiečių laikraštis“