Tačiau šįkart politikė nepataikė, nes situacijos – visiškai skirtingos. J. Narkevičiaus atveju Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija ir Automobilių kelių direkcija Abu Dabyje apmokėjo tuometinio ministro pietus ir vakarienę, bet tai nebuvo tarptautiniai renginiai, tik ministro ir pavaldžių įstaigų atstovų pasisėdėjimas. Dėl šios priežasties Vyriausioji tarnybinės etikos komisija konstatavo, kad J. Narkevičius pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymą, politikas pralaimėjo ir teismą.
Apmokėjimas už pietus ar vakarienę, kai tai nėra renginys pagal tarptautinį protokolą ar susiklosčiusias, tradicijas traktuojamas kaip dovana.
O praėjusį sekmadienį Dubajuje vyko „Verslios Lietuvos“ organizuoti verslo susitikimai, kurių metu buvo patiekti lengvi pusryčiai ir užkandžiai. Sąskaitoje nurodoma, kad dalyvių skaičius siekia 138 asmenis, prie reikalavimų renginiui sąrašo numatyta, kad turi būti scena, projektorius, mikrofonai, internetas, garsiakalbiai, didelis ekranas.
Iš visos sąskaita siekia 4,7 tūkst. eurų. Renginio trukmė numatyta 4 valandos.
„Panašu, kad VšĮ „Versli Lietuva“, kurios savininko teises ir pareigas įgyvendina A. Armonaitės vadovaujama Ekonomikos ir inovacijų ministerija, apmokėjo lengvus A. Armonaitės bei I. Šimonytės ir jas lydėjusių kitų delegacijos narių pusryčius Dubajuje, Jungtiniuose Arabų Emyratuose. Pusryčiai buvo ant tiek „lengvi“, kad kainavo beveik 5 tūkstančius eurų, tai yra maždaug tiek, kiek tūlas lietuvis uždirba per pusmetį. Taip atrodo žemiau pridedama sąskaita, joje nurodytus JAE dirhamus pavertus mums įprastais eurais. Kažkur girdėta, kad pavaldžios įmonės apmoka pietus? Girdėta. Garsieji J. Narkevičiaus kotletukai tuose pačiuose Emyratuose. Tiesa, tuomet pavaldžios įstaigos sąskaita vykusi J. Narkevičiaus delegacijos vakarienė, kuri buvo konservatorių ir žiniasklaidos vadinta „prabangia“, kainavo 713 eurų. Taigi, SEPTYNIS kartus pigiau“, – rašė parlamentarė A. Širinskienė.
„Verslios Lietuvos“ Rinkodaros ir komunikacijos skyriaus vadovė Jolita Mažeikienė portalio tv3.lt pasakojo, kad spalio 24 dieną vykę verslo susitikimai buvo tarsi verslo forumo, vykusio keliomis dienomis anksčiau, tęsinys. Sekmadienio verslo susitikimų tikslas – Lietuvos ir Dubajaus verslininkų kontaktų mezgimas, nors buvo ir oficiali renginio programa su pranešimais ir prezentacijomis. Beje, svarbu pažymėti, kad sekmadienis Dubajuje – darbo diena, o penktadienis ir šeštadienis – savaitgalis.
Pasak J. Mažeikienės, verslo susitikimuose sekmadienį ekonomikos ir inovacijų ministrė A. Armonaitė bei premjerė I. Šimonytė nedalyvavo. Lietuvos politikių dalyvavimas ir nebuvo planuotas, tuo metu jos jau skrido į Lietuvą.
„Jos atidarė verslo forumą, kuris vyko spalio 22 dieną ir viskas. Toliau jau mes dirbame savo darbą skatinant dvišalę prekybą“, – sakė J. Mažeikienė.
Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymas nurodo, kad valstybės politikai ir tarnautojai negali priimti dovanų arba paslaugų.
Išimtis daroma tik tada, kai dovana teikiama pagal tarptautinį protokolą ar susiklosčiusias tradicijas arba kai įteikiamos reprezentacijai skirtos dovanos, pavyzdžiui, knyga apie valstybę arba savivaldybę, statulėlės, kanceliarinės priemonės su specialiu ženklu ar panašiai.
Tai reiškia, kad dovanas ar paslaugas galima priimti tik pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas arba reprezentacines dovanas: jeigu jų vertė neviršija 150 eurų, tuomet dovana ar paslauga tiesiog priimama, o jeigu viršija – tuomet ji turi būti deklaruojama ir tampa valstybės arba savivaldybės nuosavybe.
Pietų ar vakarienės apmokėjimas gali būti laikomas dovana ar paslauga, todėl šiuo atveju svarbu, ar sąskaita buvo apmokėta pagal tarptautinį protokolą ir tradicijas.
Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos atstovė spaudai Eglė Ivanauskaitė teigė, kad komisija jau yra gavusi paklausimą ir susirinkusi visus duomenis vertins situaciją.
„Komisija vertins situaciją. Šiuo atveju labai svarbu nustatyti faktus, išsiaiškinti visas aplinkybes, tada bus galima ir plačiau pakomentuoti“, - teigė komisijos atstovė spaudai.
E. Ivanauskaitė pabrėžė, kad Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymas numato bendrą draudimą priimti dovanas ar paslaugas, išskyrus, jeigu dovanos teikiamos pagal tarptautinį protokolą, tradicijas ar yra skirtos reprezentacijai, taip pat kai paslaugomis naudojamasi tarnybiniais tikslais.