Žodis „trafaretas“ tikrai nepatiktų tiems, kurie mėgsta originalumą. Juk tai to paties atkartojimas, kaip ir štampas, klišė, kalkė, stereotipas, šablonas. Bet ir šiuose dalykuose galima įžvelgti šio to neįprasto ir nekasdienio. Juk dar visai neseniai dauguma namie sienas išdažydavo trafaretais. Ši „mada“ iš mūsų namų išėjo į gatves – ant pastatų sienų vis daugiau galima pamatyti grafitinių trafaretų, skatinančių stabtelėti ir susimąstyti apie aktualias problemas.
Pasidaryti labai paprasta
Grafitiniai trafaretai – smagus, tačiau ne visada legalus saviraiškos būdas. Jais galima ne tik papasakoti apie save pasauliui, bet ir atkreipti dėmesį į visuomenei aktualias problemas.
Ko reikia paprasčiausiam trafaretui sukurti? Kartono lakšto, peiliuko ir, aišku, purškiamų dažų. Grafitiniuose trafaretuose neapsieinama ir be posakių ar citatų. Tekstas, tarsi „atspausdintas“ ant pastato sienos, yra skirtas praeiviams, kad šie į jį atkreiptų dėmesį. Trafareto spalvos gali būti įvairios, bet daug spalvų tame pačiame darbe vargu ar išvysi. Dažniausiai pasitelkiamas kontrastas – šviesus piešinys ant tamsios sienos arba atvirkščiai.
Lyg surastas lobis
Nors trafaretai yra laikini – nusitrina laikui bėgant ar juos paprasčiausiai uždažo „netvarka“ nepatenkinti pastatų savininkai, jie vis tiek išlieka ilgiau nei kitos grafičių meno formos. Trafaretiniai piešiniai atliekami labiau apgalvotose vietose – miesto centre ar ant apleistų pastatų. Jie suvokiami ne kaip grafičiai, bet kaip visuomenei skirtos žinutės ar freskos. Tai nereiškia, kad trafaretai yra labiau legalūs nei bet kokia kita grafičių rūšis, paprasčiausiai jų atlikimo vieta pasirenkama ne spontaniškai. Procesą sąlygoja ir piešinio dydis, ir publika, kuri jį matys, ir pati aplinka.
Paprastai grafitininkų pasirenkamos vietos turi panašumų – dažniausiai tai seni, apleisti, griūvantys pastatai. Žmonių, kurie tokiose vietose pamato piešinius, būna nedaug, tačiau jei jau jie aptiko tokį kūrinį, jis jiems tampa tarsi surastu lobiu. Trafaretų meno aktyvistai siekia komunikuoti su visuomene, todėl piešinius palieka net ant didžiųjų prekybos centrų ar valdžios pastatų.
Naudoti politiniais tikslais
Trafaretinio grafičio kilmė siejama su lotynų tautomis – tiek Pietų Europos, tiek Pietų Amerikos. Pirmosios gatvių trafaretų užuomazgos pasirodė turbūt jau per Antrąjį pasaulinį karą (1939-1945 m.). Italų fašistai šią techniką naudojo, kad viešose vietose vizualiai skleistų politinę propagandą diktatoriaus Benito Mussolini valdžiai remti. Tokia pat metodika buvo naudojama ir baskų bei meksikiečių protestų 1970-aisiais metu. Iš politiniais tikslais naudotų priemonių vėliau ir išsivystė gatvės meno šaka – trafaretai. Angliškai ji vadinama „stencil graffiti“ arba tiesiog „stencil“ (trafaretas).
Dabar trafaretiniai grafičiai išgyvena atgimimą. Šis gatvių menas pasklido po visą pasaulį, rasdamas savo pasekėjų Pietų Amerikoje, Rytų Europoje ir Afrikoje. Piešinių betarpiškumas leidžia laisvai, pasitelkus humorą, bendrauti su praeiviais. Tai tarsi priešnuodis didžiųjų prekybos tinklų, korporacijų ar politikos reklamai.
Meninė diversija
Anot menininko Arūno Uoginto, meninė diversija, teplionė, vandalizmas – tai epitetai, kurie mūsuose nuolat lydi gatvės dailininkų piešinius. „Mes – vertintojai – net nesusimąstome, kad taip jauni menininkai „komentuoja“ ar „iliustruoja“ mūsų pačių paliktas griuvenas, nebaigtus statyti objektus ir apskritai nesutvarkytą aplinką... Be to, ir pats miestas, mažas ar didelis jis būtų, tai griūva, tai vėl statomas, ir nuolatinis kaitos procesas ypač akivaizdus šalikelėse, – sako jis. – Kasdien monotoniškai krypuojant į darbą ar į parduotuvę, net maža meninė diversija ant nutriušusios namo sienos su besibučiuojančiais policininkais ar cigaretę rūkančiu skeletu praskaidrina nuotaiką, veja depresiją, tik, aišku, ne visiems...“
Povilas LUNGĖ