Nors Šiauliuose šią savaitę viešėjęs Muitinės departamento generalinio direktoriaus pavaduotojas Jonas Miškinis tikina, kad Šiaulių teritorinės muitinės likvidavimas turės tik teigiamų pasekmių, nors šiauliečiai verslininkai bei teritorinės muitinės darbuotojai įsitikinę, kad tokia reogranizacija pakenks verslui, stambiems ekonominiams miesto projektams ir sudarys palankias sąlygas kontrabandai.
Kodėl Šiauliai ir Panevėžys?
Birželio pradžioje Muitinės departamente pristatytas Lietuvos muitinių optimizavimo projektas, kuriame iš muitinių žėmelapio dingo Šiaulių ir Panevėžio teritorinės muitinės. Palikti tik tris - Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos - iš šiuo metu dirbančių penkių planuojama 2010-ųjų sausį.
Šiaulių miesto muitinė bus prijungta prie Klaipėdos. Apie tai, kad bus naikinamos muitinės, Šiaulių teritorinės muitinės viršininkas sužinojo post factum. „Reorganizacijos projektą parengė slapta - gegužę buvo sudaryta darbo grupė, į kurią muitinių atstovai nebuvo pakviesti“, - teigia Šiaulių teritorinės muitinės viršininkas Edmundas Blažys.
Šiaulių teritorinės muitinės darbuotojai teigia, kad Finansų ministerijos sudaryta darbo grupė nepateikė jokios muitinės įstaigų darbo efektyvumo analizės. Optimizavimo planas vykdomas nenumačius jokių pertvarkų nei Muitinės departamente, nei kitose įstaigose, išskyrus Šiaulius ir Panevėžį. Šiaulių teritorinės muitinės darbuotojai įsitikinę, kad nueita lengviausiu keliu - taupant lėšas, panaikinant etatus dviejose teritorinėse muitinėse, tačiau tai padaryta be rimtesnių analizių ir jokių loginių pagrindimų.
Darbuotojai papildys bedarbių gretas
Po Lietuvos muitinės departamento atstovų vizito Šiauliuose tapo aišku, kad Šiaulių teritorinė muitinė bus likviduota greičiau nei per metus. Viliamasi, kad taip per pirmuosius metus bus sutaupyta 3,5 mln. litų, vėliau kasmet po 5 milijonus.
Atleidimų vajus Šiaulių ir Panevėžio teritorinėse muitinėse prasidės spalį. Šiauliuose darbo greičiausiai neteks apie šimtą kvalifikuotų muitinės darbuotojų. Daugumos jų darbo stažas muitinėje nuo 12 iki 17 metų. Šiaulių teritorinė muitinė bus prijungta prie Klaipėdos, o Panevėžio - prie Kauno.
Muitinės departamento atstovai, atvykę į Šiaulius, įrodinėjo, kad muitinės veiklos teritorija išliks ta pati, funkcijos taip pat išliks tos pačios, o darbuotojų perskirstymas neva bus naudingas verslui. Kaip naudingas, paaiškinti neįstengė, nes veikiausiai ir taip aišku, kad muitinė, tapusi vidiniu krovinių postu, neteks daugybės funkcijų. Dėl svarbesnių muitinės klausimų verslininkams teks vykti į Klaipėdą.
„Bus apsunkintas leidimų ir tam tikrų sertifikatų išdavimas, o jei atsiras nestandartinių procedūrų, reikės važiuoti į kitą miestą, mat mūsų kompetencija bus nepakankama, sprendžiamąjį balsą turės Klaipėda“, - teigia E. Blažys.
Šiaulių teritorinės muitinės paslaugomis šiuo metu naudojasi daugiau nei du tūkstančiai Šiaulių krašto verslininkų.
Likvidavimas kenkia milžiniškiems projektams
Šios muitinės likvidavimas - stiprus smūgis ir Šiaulių krašto ekonimoniams projektams - industriniam parkui, logistikos centrui, oro uosto plėtrai, eksporto skatinimui. Šiaulių teritorinei muitinei nedalyvaujant kuriant industrinį parką, sumažės ir paties projekto patrauklumas verslui.
Muitininkai pastebi, kad panaikinus šias dvi muitines padidės pažeidimų rinkoje ir visuomenės apsaugoje Šiaurės Lietuvoje. Susilpnės Šiaurės Lietuvos regiono ekonominės ir socialinės pozicijos, nes didės takoskyra tarp didžiųjų Lietuvos miestų, mažės šios šalies dalies ekonominė ir socialinė plėtra, didės skirtumai tarp regionų ir mažės ekonominė sanglauda.
Nors Muitinės departamento atstovai bando įrodyti, kad muitinės paslaugų kokybė nenukentės, mat kvalifikuoti darbuotojai liks dirbti savo darbo, Šiaulių teritorinės muitinės darbuotojai sako, kad kvalifijacija ir funkcijos nėra tas pats, mat tie, kurie turi puikią kvalifikaciją, neturėdami sprendimo galios nieko nepadarys.
Tiesa, šiauliečiai nežada laukti muitinės likvidavimo rankas sudėję - politikai ir verslininkai žada siūlyti svarstyti kitokius taupymo būdus.
Eva Jagminaitė