Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos (NMA) ragina pareiškėjus, pasirašiusius paramos sutartis ir gaunančius paramą pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007-2013 metų programos (KPP) priemones „Parama verslo kūrimui ir plėtrai“ ir „Perėjimas prie ne žemės ūkio veiklos“, įgyvendinti projektus taip, kaip jie nusimatė paraiškoje, verslo plane bei paramos sutartyje. NMA, atsižvelgdama į tai, kad artėja KPP 2007–2013 programos įgyvendinimo pabaiga ir kyla grėsmė, kad nebus efektyviai išnaudotos visos Lietuvai skirtos Europos Sąjungos (ES) finansavimo lėšos, sugriežtino minėtų priemonių pirmojo mokėjimo prašymo atidėjimo tvarką.
Svarbu neatidėlioti projekto įgyvendinimo pradžios
Paramos gavėjai, dalyvaujantys KPP priemonėse „Parama verslo kūrimui ir plėtrai“ ir „Perėjimas prie ne žemės ūkio veiklos“, ypač dažnai kreipiasi dėl mokėjimo prašymo pateikimo termino atidėjimo. Dėl šios priežasties projektai įgyvendinami ne taip greitai, kaip buvo numatyta paraiškoje ir paramos sutartyje, o ES paramos lėšos įsisavinamos lėčiau ir mažesnės, nei planuota.
Ankstesniais metais projektų vykdytojai galėjo tikėtis, kad jų prašymai keisti numatytą projektą įgyvendinimo taisyklėse nustatyto maksimalaus įgyvendinimo termino (36 arba 24 mėnesių) ribose bus patenkinti. „NMA atsižvelgdavo į motyvuotus prašymus keisti projekto įgyvendinimo terminus, vietą, išlaidų kategorijas. Nuo šiol tvarka griežtinama. Pirmiausia dėl to, kad šie metai – paskutiniai KPP 2007–2013 metų finansavimo etape. Be to, NMA pastebėjo, kad kartais paramos gavėjai nepagrįstai atidėlioja projektų įgyvendinimo pradžią, rūpintis projekto įgyvendinimu pradeda tik artėjant mokėjimo prašymo pateikimo terminui, todėl iškyla grėsmė, kad jie nebus įgyvendinti, o skirtos paramos lėšos – neįsisavintos“, – paaiškina NMA Projektų administravimo skyriaus vyriausioji specialistė Dalia Gervienė.
Projekto įgyvendinimo keitimai tik dėl objektyvių priežasčių
Siekiant, kad būtų laiku panaudota kuo didesnė ES paramos dalis, NMA nepritars projekto įgyvendinimo pakeitimams, kuriais bus prašoma keisti projekto įgyvendinimo terminus, remiamos veiklos pobūdį, įgyvendinimo vietą, nuosavybės formą ir kitus paraiškoje ar paramos sutartyje numatytus įsipareigojimus. „Į griežtesnes projekto keitimo sąlygas atkreipti dėmesį turėtų paramos gavėjai, dar nepateikę NMA nė vieno mokėjimo prašymo. Net jei projekto investicijų pirkimų procedūra įvykdyta, bet nėra pateiktas mokėjimo prašymas, projektas traktuojamas kaip nepradėtas įgyvendinti“, – primena NMA specialistė.
Kaip ir ankstesniais metais, projekto įgyvendinimo keitimai gali būti daromi tik dėl objektyvių aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti, teikiant paraišką ir pasirašant paramos sutartį. Objektyvios priežastys dažniausiai susijusios su vadinamosiomis trečiosiomis šalimis, pavyzdžiui, kai paramos gavėjas laiku, tik pasirašęs paramos sutartį, kreipiasi į savivaldybės įgaliotą instituciją dėl dokumento, leidžiančio statybą ar rekonstrukciją išdavimo, tačiau neįvertina dokumentui išduoti nustatytų terminų, aplinkybių, kurios gali atsirasti derinimo metu (detaliojo plano tikslinimas, sklypo paskirties keitimo procedūra) ir pan. Tačiau tokios aplinkybės kaip akcininkų pasikeitimas, ilgas su investicijų pirkimais, žemės sklypo/pastato nuoma ar pan. susijusių dokumentų derinimas, tiekėjo įsipareigojimų nevykdymas, ekonominė krizė, paskolos sąlygų derinimas ir pan. nėra laikomos pakankamai svariomis priežastimis, siekiant atidėti mokėjimo prašymo pateikimo terminą.
Kliūtys išaiškėja pradėjus įgyvendinti projektą
Dažnai pareiškėjai daro klaidą atidėdami suplanuotus darbus. Numatytas investicijas reikėtų atlikti jau gavus pranešimą apie paskirtą paramą arba bent jau pasirašius sutartį. Pasitaiko atvejų, jog paramos gavėjai pradeda vykdyti planuotus darbus tik artėjant pirmojo mokėjimo prašymo teikimui, nenumato, kiek laiko reikės pirkimams atlikti, neįvertina prekių pristatymo ar paslaugų teikimo terminų, ir tada tenka kreiptis į NMA dėl mokėjimo prašymo pateikimo termino atidėjimo arba projekto pakeitimo.
„Pareiškėjai, nusimatę vykdyti statybas, turi neatidėlioti būtinų dokumentų tvarkymo ir suspėti pateikti visus reikiamus leidimus su pirmuoju mokėjimo prašymu. Be to, reikia atsiminti, kad po pirmojo mokėjimo prašymo laukia dar kiti mokėjimo prašymai, o kliūčių gali iškilti ir kituose etapuose. Pavyzdžiui, vykdant konkursą gali paaiškėti, kad neatsiranda tinkamas, sąlygas atitinkantis rangovas, galintis padaryti darbus per nustatytą laiką“, – pasakoja D. Gervienė. Ne mažiau svarbu projektą įgyvendinti taip, kaip numatyta paraiškoje ar paramos sutartyje, nepradėti keisti projekto esmės. Pavyzdžiui, užuot nusipirkęs sutartyje numatytą techniką ar įrangą, paramos gavėjas nusprendžia, kad geriau paramos lėšas panaudoti pastato rekonstrukcijai. Ši priežastis, dėl kurios prašoma atidėti mokėjimo prašymą arba iš esmės pakeisti patį projektą, taip pat nėra pakankama.
Svarbiausia laikytis nusimatytų terminų
Sugriežtinta mokėjimo prašymų pateikimo tvarka vis dėlto neturėtų gąsdinti paramos gavėjų – jiems tereikia laikytis terminų, kuriuos buvo nusimatę sutartyje ir atlikti savo įsipareigojimus laiku. Be to, priemonių „Parama verslo kūrimui ir plėtrai“ ir „Perėjimas prie ne žemės ūkio veiklos“ įgyvendinimo taisyklėse numatyta galimybė teikti mokėjimo prašymą vėluojant (iki 60 darbo dienų). Tiesa, tokiu atveju taikoma sankcija, sumažinanti paramą, tačiau tai išties gera išeitis tiems, kurie nenori prarasti visos paramos, tačiau nespėja laiku pateikti mokėjimo prašymo.
Autorė – Mėta Lubinaitė
Užsakymo nr.: 3582