Seimas ketvirtadienį po svarstymo pritarė Šeimos politikos koncepcijai. Dokumentu siekiama skatinti gyventi santuokoje, apibrėžiama šeimos sąvoka, numatomi paramos jai mechanizmai. Taip pat ketinama steigti tam skirtą ministeriją. Už dokumentą po aršių diskusijų balsavo 69, prieš 9, susilaikė 14.
Diskusijos užsitęsė tiek, kad parlamentarams teko atidėti Vyriausybės valandą.
Autoriai teigia, jog apie šeimos instituto krizę byloja blogėjanti šalies demografinė situacija: mažas santuokų ir ganėtinai didelis ištuokų skaičius, žemas gimstamumo lygis ir senėjanti visuomenė. Anot jų, santuokos, kaip vertybės, silpnėjimas, bendros koordinuotos politikos, kuri būtų skirta šeimos vaidmens stiprinimui, šeimos vertybių puoselėjimui, jaunimo rengimui šeimai nebuvimas valstybėje bei nepakankamas dėmesys darniai šeimai, išryškino neigiamą poveikį visų visuomenės narių gerovei bei ateičiai. Autoriai teigia, jog koncepcija nediskriminuoja gyvenančių nesusituokus, o tiesiog siekia skatinti gyventi santuokoje.
Einančius į plenarinį posėdį konservatorius ir kitus koncepcijai pritariančių frakcijų parlamentarus pasitiko grupė agresyviai nusiteikusių jaunuolių. Jie ne tik dalijo atsišaukimus, bet ir klausimo forma kiekvienam iš jų atmintinai deklamavo juose parašytą tekstą.
„Mes, Lietuvos moterų bei jaunimo organizacijos, nepritariame diskriminacinėms Šeimos politikos koncepcijos nuostatoms. Manome, jog trečdalis ne santuokoje gimstančių Lietuvos vaikų nusipelno tokio pat valstybės dėmesio bei palaikymo, kaip ir santuokoje augantys bendraamžiai“, - sakoma atsišaukime.
Protestuotojų teigimu, smurtaujantys sutuoktiniai esą būsią labiau vertinami nei vienišos mamos.
Komentuodama tokius teiginius konservatorė Vilija Aleknaitė-Abramikienė portalui „Balsas.lt" tvirtino, jog minėti kaltinimai yra nepagrįsti. „Santuokos, kaip bazinio vertybinio principo įtvirtinimas nėra jokia diskriminacija, nes niekur neparašyta, kad vienišų vaikų mamas kas nors finansuos ar vertins prasčiau. Parašyta kaip tik priešingai, kad visi vaikai gaus tą patį – nesvarbu ar vienišų mamų, ar našlių. Niekas jų neišskiria“, - sakė V. Aleknaitė-Abramikienė.
Politikės nuomone, tikroji pasipriešinimo priežastis yra noras propaguoti naujovišką šeimos supratimą ir išplauti sąvokas. „Šeima pasaulyje kai kas vadina ir pakankamai egzotiškus susivienijimus, tačiau ar būtinai turime tam pritarti? “, - ironizavo politikė, atsakydama į „Balsas.lt" klausimą ar šeima negalima laikyti ir damos su šuniuku.
Seimo šeimos ir vaiko reikalų komisijos pirmininkė Rima Baškienė taip pat atmetė oponentų samprotavimus ir siūlė atidžiau skaityti patį dokumentą. Anot jos, koncepcija norėta atskleisti šeimos išskirtinę vertę asmeniui ir visuomenei.
„Šeima – visuomenės ir valstybės pagrindas. Santuoka nuo šeimos neatsiejama ir Konstitucijoje. Remdamiesi būtent konstitucinėmis nuostatomis ir įvardijome, kad šeima ir yra sutuoktiniai ir jų vaikai bei įvaikiai, jei tokių yra. Mes galvojame apie jaunimą, kuris nori gražios Lietuvos, grįstos moralės ir doros pagrindais.
Koncepcijos šalininkai akcentuoja, kad vienišų mamų ir našlių ar nedarnių šeimų vaikus valstybė remia ir rems, ir tai reglamentuoja specialūs teisės aktai. Kartu pažymima, jog vaikų namuose atsidūrę vaikai, devyniais iš dešimties atvejų, yra ten ne todėl, kad būtų visiški našlaičiai, o todėl, kad šeimoje yra vienų ar kitų problemų. Būtent tam, kad parėmus pačią šeimos darną, o ne vien tik pašalpomis ir valstybės globa kovoti su problemos padariniais ir esanti reikalinga ši koncepcija.
Konservatorius Andrius Kubilius taip pat teigė, jog šeima negalima laikyti bet kokio susibūrimo, o taip pat stebėjosi oponentų argumentacijos logika. „Trečdalis vaikų gimsta ne santuokoje ir mes turime nieko nedaryti? Laukti, kol tokių bus šešiasdešimt procentų", - piktinosi konservatorius.
Liberalas Eligijus Masiulis pažymėjo, kad gyvena su žmona ir myli savo vaikus, ir teigė, jog jam nerimą kelią tai, kad į koncepciją įrašytas santuokos apibrėžimas. Tai, kad santuoka laikoma šeimos pagrindu, anot jo reiškia, jog valstybė ir veržiasi į privačią sritį, pažeidžia savo kompetencijos sritį. Sutikdamas, kad santuoka pagrįsta šeima yra saugesnė ir turi būti remiama teisiškai. Tačiau sakė nesuprantąs, kaip valstybė galės užtikrinti tai, kas rašoma koncepcijoje. Liberalas klausė, kaip bus užtikrintas deklaruojamas siekis, kad sutuoktiniai mylėtų vienas kitą ir būtų besąlygiškai atviri. Skirstymą tarp „šeimos" ir „nepilnos šeimos" vadino absurdu. E. Masiulis pabrėžė, kad ne bet kokia, o tik darni šeima esanti gėris ir teigė būtinai registruosiąs pasiūlymą. Liberalas teigė, jog koncepcijai reikia daugiau aptarimo ir kvietė po svarstymo jai nepritarti.
Konservatorė Irena Degutienė replikavo, jog bet koks vaikas pasakys, kad šeima yra tėtukas, mamytė, broliukas ir sesutė, o liberalcentristas Algis Čaplikas tvirtino, jog reiktų įrašyti dar ir senelį bei močiutę. Jis taip pat kėlė klausimą - kuo blogesnis yra partnerystėje gimęs vaikas.Jis taip pat kėlė klausimą - kas nutars, ar šeima darni. Anot liberalcentristo, yra pakankamai net bažnyčioje susituokusių šeimų, kurios darną tik vaidina.
Socialdemokratė Aušrinė Marija Pavilionienė teigė, jog koncepcija veidmainiška, nes tarsi teigiant, kad visi asmenys yra savaime vertingi nesusituokę, bet vaikų turintys partneriai nebus laikomi šeima. „Ar tautos išrinktieji suvokia savo priimtų koncepsijų pasekmes?" - klausė socdemė. Ji klausė, ar tautos išrinktieji turi sąžinę, pasmerkdami ne santuokoje gimusius vaikus ir nesusituokusias šeimas visuotinei paniekai ir diskriminacijai.
Partijos Tvarka ir teisingumas atstovas Egidijus Klumbys kvietė koncepcijai po svarstymo pritarti, nors tvirtino, kad ji neišbaigta, nes nėra išspręsti visi jos teisiniai prieštaravimai. Jis klausė, ar senelis auginantis savo dukters vaiką, kuri nebuvo susituokusi, bet mirė, yra laikomas šeima ar ne.
Socialdemokratė Birutė Vėsaitė baiminosi, kad pritarus koncepcijos tekstui Lietuvoje vėl bus masiškai vartojamos pavainikių ir „benkartų" sąvokos.
Lietuvos Konstitucijos 38 straipsnis:
Šeima yra visuomenės ir valstybės pagrindas.
Valstybė saugo ir globoja šeimą, motinystę, tėvystę ir vaikystę.
Santuoka sudaroma laisvu vyro ir moters sutarimu.
Valstybė registruoja santuoką, gimimą ir mirtį. Valstybė pripažįsta ir bažnytinę santuokos registraciją.
Sutuoktinių teisės šeimoje lygios.
Tėvų teisė ir pareiga - auklėti savo vaikus dorais žmonėmis ir ištikimais piliečiais, iki pilnametystės juos išlaikyti.
Vaikų pareiga - gerbti tėvus, globoti juos senatvėje ir tausoti jų palikimą.