Keliuose nemažėjant nelaimių, kuriose dėl neatsargaus vairavimo žūsta žmonės, Seime reiškiamas pritarimas naujam saugų eismą reglamentuojančiam įstatymui, kuris, be kita ko, sugriežtintų vairuotojo pažymėjimų išdavimo tvarką.
Už naujos redakcijos įstatymą po svarstymo ketvirtadienį balsavo 65 Seimo nariai, prieš buvo 1 ir 1 susilaikė. Seimo pirmininkas Viktoras Muntianas siūlė įstatymą svarstyti ypatingos skubos tvarka, bet parlamentarai pageidavo detaliau susipažinti su naujo teisės akto projektu, todėl jo priėmimas numatomas kitą antradienį.
„Situacija mūsų keliuose tapo nacionaline nelaime, dėl jos žūva žmonės, dėl jos virsta ministrai ir generaliniai komisarai“, - paramą naujajam įstatymui išsakė socialdemokratė Birutė Vėsaitė.
Įstatyme numatoma, kad eismo saugumo politikos įgyvendinimą kontroliuos nuolat veikianti 6 narių Valstybinė eismo saugumo komisija. Komisijos narius skirs Seimas, po 2 kandidatus teikia prezidentas, Vyriausybė ir Savivaldybių asociacija.
Naujojoje redakcijoje taip pat numatoma iš pradžių išduoti laikiną vairuotojo pažymėjimą, o nuolatinį gautų tik tas, kuris per dvejus metus užbaigtų papildomus mokymus ir būtų drausmingas.
Vairuotojo teisės negalės būti išduodamos asmenims, kurie turi asmenybinių sutrikimų arba yra pamėgę neadekvatų vairavimo būdą. Sveikatos ir psichofiziologinių gebėjimų tikrinimo tvarką nustatys Sveikatos apsaugos ministerija.
Kai kurie parlamentarai siūlė atkurti Kelių policiją. 2000 metais spalį seimūnai priėmė Policijos veiklos įstatymo pataisas, kuriomis Kelių policija buvo sujungta su Patruline.
„Šitas įstatymas turi ypatingą trūkumą, kad už eismo saugumą nėra atsakingos institucijos. (...) Už visą eismą, tiek organizavimą, tiek jo priežiūrą, turi būt atsakinga viena institucija. Tai yra Kelių policija su visomis struktūromis“, - posėdyje aiškino parlamentaras Julius Veselka.
B.Vėsaitė taip pat siūlė rekomenduoti pradedantiesiems vairuotojams užpildyti organų donoro kortelę ir tokiu būdu priminti jiems apie gresiantį pavojų, tačiau kiti Seimo nariai tokio siūlymo nepalaikė, manydami, jog tai nepagrįstas gąsdinimas.
„Aš skatinčiau donorystės idėją skatinti kitomis priemonėmis. O dabar žmonės yra gąsdinami tam tikra prasme“, - sakė liberalas Eligijus Masiulis.
Lietuva per 16 metų avarijose neteko 13,4 tūkst. gyventojų, o šalies ūkiui eismo įvykiai kasmet padaro apie 1,5 mlrd. litų nuostolių.
Daugelis Europos Sąjungos šalių įsipareigojo 2001-2010 metais žuvusiųjų eismo įvykiuose skaičių sumažinti 50 proc., tačiau kai kurioms šalims, tarp jų ir Lietuvai, šio tikslo pasiekti kol kas nepavyksta. Tarp ES šalių Lietuvos rodiklis yra blogiausias.
Visuomenė ir politikai jau seniai pripažino, kad nelaimės keliuose yra nacionalinė tragedija.