Daugeliui automobilių gamintojų dar reikia pasistengti norint, kad jų modelių pirkėjai išties jaustųsi saugūs kelyje.
Tokią išvadą padarė Europos naujų automobilių saugumo bandymo organizacija „Euro NCAP“, pirmą kartą savo istorijoje išbandžiusi ne pačių mašinų, o tik jų sėdynių patikimumą. Tokie bandymai vyko šiai organizacijai ruošiantis nuo 2009-ųjų sugriežtinti saugumo reikalavimus testuojamiems modeliams.
„Euro NCAP“ vienoje iš savo atestuotų laboratorijų, Thatchamo (Didžioji Britanija) automobilių tyrimo centre, patikrino 25 populiarių Europos rinkoje modelių, dar anksčiau išbandytų saugumo testuose ir gavusių aukštus įvertinimus, sėdynes. Paaiškėjo, jog net 80 procentų jų kelia pavojų keleiviams, tad būtina jas tobulinti.
Sėdynių saugumo testai rėmėsi fizikos dėsniais, bylojančiais, jog automobiliui gavus smūgį į galą keleivių, suprantama, ir vairuotojo, galvos iš pradžių staigiai juda atgal, o po to - į priekį. Tuo metu stuburo kaklo dalis patiria itin didelę įtampą ir po to akimirksniu atsipalaiduoja.
Rezultatas - skausmai kakle ir krūtinėje, miego sutrikimai, galvos sukimasis, aritmija, skambesys ausyse. Tokius pažeidimus medikams diagnozuoti yra gana sunku, ir jie gydomi pakankamai ilgai.
Panašūs sužeidimai galimi ir kitokiose avarijose - automobiliui priekiu atsitrenkus į kliūtį ar gavus smūgį į mašinos šoną, o traumos rizika didelė netgi esant mažam greičiui.
Bandydami sėdynes „Euro NCAP“ ekspertai domėn ėmė sėdynių išmatavimus, galvos atlošų formą ir dydį, taip pat atstumą iki manekeno galvos. Sėdynės buvo veikiamos įvairiomis apkrovomis, būdingomis esant silpnam, vidutiniam ir stipriam smūgiui į galinę automobilio dalį.
Išvada tokia - automobilio kaina ir sėdynių saugumas neturi jokio tarpusavio ryšio.
Pavyzdžiui, „premium“ segmento krosoveriai BMW X3 ir M klasės „Mercedes-Benz“, turintys vadinamuosius aktyviuosius galvos atlošus, nepateisino puoselėtų vilčių ir gamintojų teiginių apie saugumą.
Tik penki iš 25 bandytų modelių už sėdynių saugumą įvertinti žodžiu „gerai“ - „Alfa Romeo MiTo“, „Audi A4“, „Volkswagen Golf VI“, „Volvo XC60“ ir Europos metų automobiliu-2009 neseniai išrinkta „Opel Insignia“.
Žemiausių balų nusipelnė „Citroen Berlingo“, „Citroen C5“, „Daihatsu Cuore“, „Daihatsu Terios“, „Ford Kuga“, „Hyundai i10“, „Peugeot 308CC“ bei „Suzuki Splash“ sėdynės.
Beje, įdomu tai, kad trys iš šių automobilių - vidutinės klasės sedanas „Citroen C5“, „parketinis“ visureigis „Ford Kuga“, ir kupė kabrioletas „Peugeot 308CC“ šiųmetiniuose bendrojo saugumo „Euro NCAP“ bandymuose už suaugusių keleivių saugumą buvo įvertintas maksimaliai - jie gavo po 5 žvaigždutes.
„Euro NCAP“ vadovo Michielio Van Ratingeno teigimu, tokie rezultatai byloja, jog panašūs bandymai reikalingi ir ateityje.
„Anksčiau pirkėjas niekada nežinojo, kokių modelių sėdynės yra saugiausios. Tačiau nuo šiol jis galės orientuotis, kad automobilis, bendruose saugumo bandymuose gavęs 5 žvaigždutes, anaiptol negarantuoja apsaugos nuo sunkios kaklo traumos. O gamintojams tai proga labiau susirūpinti savo modelių sėdynių struktūra“, - pareiškė jis.
Nuo 2009 metų „Euro NCAP“ organizacija sugriežtins saugumo reikalavimus bandomiems automobiliams, o naujasis sėdynių bandymas taps privaloma viso testo dalimi - jo rezultatai taip pat turės įtakos už visą modelio saugumą skiriamų balų kiekiui.
Priežastis atsirasti sėdynių saugumo bandymams - itin dažnos „galinio smūgio“ avarijos urbanizuotose vietovėse ir šiose avarijose patiriamų kaklo traumų gydymo išlaidos, Europoje kasmet siekiančios milijonus eurų.
Kristijonas BAUKYS