Penktadienio naktį Vakarų ir Šiaurės Lietuvos rajonuose pasnigo, daugiau – Žemaitijoje. Prisnigta nuo 0,5 iki 3 centimetrų. Kur daugiau pasnigta – keliai su provėžomis, o kur mažiau – padengti šlapio sniego koše, pranešė Automobilių kelių direkcija.
Vakariniuose ir šiauriniuose šalies rajonuose visi pagrindiniai keliai barstomi. Eismo sąlygos sudėtingos.
Vidurio, Rytų bei Pietų Lietuvoje naktį pašalo, tiltai ir viadukai pasidarė slidūs. Čia magistralinių ir krašto kelių tiltai bei viadukai pabarstyti, eismo sąlygos neblogos.
Penktadienio rytą daugelyje šalies rajonų protarpiais snigo ar snyguriavo, Šakių rajone buvo lijundra. Čia barstomi krašto keliai.
Vilniuje dėl per naktį kelius padengusio plikledžio ir iškritusio gana gausaus pirmojo sniego ryte buvo susidariusios automobilių spūstys. Dauguma vairuotojų pasikeitusiomis sąlygomis važiavo žymiai lėčiau nei įprastai – ne tik neviršydami leidžiamo maksimalaus greičio, bet dar ir pasilikdami kelių ar keliolikos kilometrų per valandą „rezervą“.
Šiemet 487 Vilniaus gatves, kurių bendras plotas siekia 6 mln. kvadratinių metrų, tvarkys 31 druskos bei 16 smėlio ir druskos barstytuvų, bei du maži barstytuvai. Jau paruošta daugiau nei pusė sezono normos druskos – 7,5 tūkst. tonų, ir visam sezonui pakankamas kiekis – 15,5 tūkst. kubinių metrų, – smėlio ir druskos mišinio.
UAB „Grinda“, kuri rūpinasi Vilniaus gatvių priežiūra ir tvarkymu, direktorius Algimantas Vilūnas portalui Balsas.lt patvirtino, kad spustelėjus pirmam rimtesniam šaltukui šįryt į gatves išriedėjo visa turima technika. „Dirbome šimtu procentų“, – sakė jis. Remiantis orų prognozėmis buvo ruošiamasi ir sudėtingesnėms sąlygoms, žemesnei temperatūrai bei gausesniam sniegui, todėl, pasak A. Vilūno, kelininkai pirmąjį išbandymą išlaikė sėkmingai.
Keliai buvo barstomi druska, kai kur – druskos ir smėlio mišiniu. Tarnyba kol kas nesulaukė gyventojų skundų arba prašymų pabarstyti atokesnių gatvelių. Įdienojus ir pasmigus keliai buvo barstomi antrąkart.
Paklaustas, ar kelininkai pasiruošę stipresniems šalčiams, A. Vilūnas atsakė teigiamai, tačiau tokius speigus, kokie buvo pernai, įvertino kaip stichinę nelaimę. „Prie -7 laipsnių druskos poveikis mažėja, tada dedame priemaišų, smėlio. Bet jei atšaltų iki -20 ir kokias tris dienas pustytų, tada būtų sunku. Kaip sakoma, viskas priklauso ne tik nuo mūsų, bet ir nuo temperatūros“.
Vilniaus oro uoste darbuotojams taip pat teko rūpintis takų valymu. Kadangi temperatūra dar nėra labai žema ir sniegas greitai tirpsta, pakilimo-nusileidimo takai buvo džiovinami specialiais cheminiais reagentais. Pasak Vilniaus oro uosto komunikacijos vadovės Gabrielės Vasiliauskaitės, šį rudenį tai jau ne pirmas kartas, kai teko džiovinti dangas – jos buvo džiovinamos ir spalio mėnesį.
Technikos, kuri nustumdo ir nuvalo sniegą nuo oro uosto takų, kol kas dar neprireikė. Oro uosto veiklos pirmasis sniegas nesutrikdė, visi lėktuvai kilo ir leidosi pagal grafiką.
Nors keliai ir buvo valomi, automobilių vairuotojai šį rytą turėjo galimybę įsitikinti, kad į Lietuvą atkeliavo žiema. Šiandien, nuo 5.00 val. iki 13.30 val. Vilniaus apskrities vyriausiasis policijos komisariatas (VPK) jau buvo užregistravęs 32 eismo įvykius, tuo tarpu per visą praėjusią parą (lapkričio 25-ąją) jų registruota 21, lapkričio 23, 24 d. po – 18.
Kalbėdamas apie statistiką VPK atstovas atkreipė dėmesį į tai, kad nors jau dabar matyti, jog eismo įvykių, lyginant su praėjusiomis paromis, žymiai padaugėjo, tačiau šis skaičius dar ne galutinis. Jis gali dar paaugti, nes dalis vairuotojų, patekusių į avariją, patys nusibraižo įvykio schemą ir į policiją kreipiasi vėliau.
Medikai įspėja gyventojus atšalus orams būti atsargiems, saugoti save ir kitus, šilčiau rengtis. Kasmet prasidėjus žiemai, išauga nelaimingų atsitikimų statistika, tačiau šiandien medikai teigia nesulaukę daugiau pacientų nei kitomis dienomis. Pasak Vilniaus greitosios pagalbos universitetinės ligoninės Skubios traumatologinės pagalbos skyriaus vedėjo Algimanto Pamernecko, šiandien buvo įprasta darbo diena.
Ruošdamiesi šalčiams, greitosios medicinos pagalbos darbuotojai pasirūpino tarnybinių automobilių žieminėmis padangomis, jų šildymu bei pačių darbuotojų šiltesne apranga. Pasak atstovės, didesnių pajėgų šaltosioms dienoms medikai neskiria: „Mieste yra dvylika greitosios pagalbos stočių, naudojamės navigacija ir dirbame operatyviai. Yra darbo grafikai, žmonės turi ir pailsėti. Susikeičia nebent kam nors susirgus. Papildomų žmonių neskiriame, jei reikia, dirbame intensyviau ir spėjame.“
Kasmet, pasnigus ir paspaudus šaltukui, žmonių tyko pavojus susižaloti paslydus ir parkritus čiuožykla virtusiuose keliuose, einant prastai valomais ir nebarstomais šaligatviais ar lipant apledėjusiais laiptais. Sveikatos mokyklos ir ligų prevencijos centro Sveikatos mokyklos visuomenės sveikatos administratoriai informuoja, kad dažniausios žiemos traumos – čiurnos patempimai, kaulų lūžimai, išnirimai, galvos sumušimai, riešo bei alkūnės traumos ir primena kaip suteikti pirmąją pagalbą atsitikus nelaimei.
Pirmoji pagalba lūžus ar išnirus kaulams : visiems kaulų lūžimo, išnirimo, patempimo atvejams būdingi panašūs simptomai: skausmas, tinimas, deformacija. Lūžus kaulams, nukentėjusysis skundžiasi skausmais lūžio vietoje, tinimu, negali pajudinti galūnės ir neleidžia jos paliesti.
Svarbiausias pirmosios pagalbos tikslas lūžus kaulams – imobilizuoti pažeistą vietą. Reikia, kad galūnė nejudėtų, nesilankstytų per sąnarius aukščiau ir žemiau lūžio vietos. Galūnių įtvarams naudojami plokšti, siauri daiktai: lentelės, liniuotės, standžiai susukti laikraščiai ar žurnalai. Jie apvyniojami vata ar minkšta medžiaga, kad nespaustų, ir pritvirtinami prie sužeistos kūno dalies tvarsčiu, virvele, skarele. Įtvaro negalima dėti ant žaizdos! Draudžiama patiems taisyti ar tiesinti iškrypusią galūnę (sąnarį), tempti ją ar sukti.
Jei lūžis atviras, prieš imobilizaciją būtina sustabdyti kraujavimą ir sutvarstyti žaizdą. Išlindusių kaulų nuolaužų negalima stumti į žaizdą.
Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos pareigūnai taip pat prašo vairuotojų būti atsargiems, ypatingai važiuojant greičiausiai apledėjančiais tiltais ir viadukais. Pėstieji raginami deramai įvertinti sunkesnes eismo sąlygas ir tamsiuoju paros metu segėti atšvaitus, o į važiuojamąją kelio dalį žengti tik įsitikinus, kad tai saugu.
Ateinančią naktį meteorologai kritulių beveik neprognozuoja, tačiau žada -5 – -7 laipsnių šaltį. Bus slidu – daugelyje rajonų numatomas plikledis. Savaitgalį bus dar šalčiau ir slidžiau, todėl visi eismo dalyviai prašomi elgtis atsargiai ir atsakingai.