Piliečių „Santalka“ išplatino kreipimąsi į Lietuvos žiniasklaidą, kuriame kviečia redakcijas, nušviesiančias artėjančius Seimo rinkimus, padėti rinkėjams pasirinkti ir labiau orientuotis į jų, o ne į partijų bei kandidatų poreikius.
Dokumente „10 pasiūlymų žiniasklaidai-2008” redakcijos raginamos sukurti savo informavimo strategiją rinkimu metui: apsispręsti, kokios veiklos turėtų imtis žurnalistai ir kokios vengti arba iš viso atsisakyti, kokie turėtų būti redakcijos prioritetai – kam skirtina daugiau dėmesio, daugiau žmogiškų bei finansinių išteklių, o kam mažiau.
Be to, siūloma viešinti pačius redakcijų planus rinkimams nušviesti, skelbti tik pažymėtą politinę reklamą. Redakcijos ir leidėjai išplatintame leidinyje kviečiami viešai pareikšti, kad nepriims nepažymėtos reklamos, susijusios su Seimo rinkimais, politinėmis partijomis ar kandidatais. „Vieni tokiu pareiškimu patvirtintų esamą padėtį redakcijoje, kitiems tektų keisti praktiką“, - sakoma leidinyje.
Žurnalistams taip pat siūloma naudotis partijų programomis, atkreipti dėmesį į naujos ir prieš tai buvusių programų skirtumus, įvykdytus ir neįvykdytus pažadus, pasikeitusias nuomones. „Santalkos“ nuomone, tokia aiškinamoji žurnalistika pasitarnautų rinkėjams apsisprendžiant, kam atiduoti savo balsą. Pabrėždami aukščiausių profesionalumo standartų taikymo svarbą autoriai akcentuoja, jog nederėtų remtis vien tik kandidatų pateikiama medžiaga ar kito asmens nuomone. „Bandos žurnalistika“ yra ydingas reiškinys politinės kampanijos metu. Rinkimų renginių šurmulyje mažiau patyrę žurnalistai yra linkę dairytis labiau patyrusių kolegų, rengti pranešimus, remiantis kito asmens vertinimu. Perspėkite žurnalistus atsispirti potraukiui kliautis kolegų išmintimi bei įžvalgomis, taip pat tendencijai klausti tų pačių klausimų – sulaukiant atsakymų iš kandidato parengtos „plokštelės“- sakoma tezėse.
Atkreipiamas dėmesys ir į tai, jog dera atsargiai remtis visuomenės nuomonės apklausų duomenimis – dera atsižvelgti ne tik į tai, kada apklausa daryta, kas ją užsakė, atliko ir apmokėjo, tačiau ir į tai, kokia buvo taikoma metodika bei kaip buvo suformuluoti klausimai.
„Santalkos“ leidinį remia pagrindiniai interneto naujienų portalai, tarp jų ir „Balsas.lt“, Lietuvos žurnalistų draugija, žiniasklaidos priemonių svetainė gzi.lt, Transparency international Lietuvos skyrius, Pilietinės visuomenės institutas, savaitraštis „Atgimimas“, Lietuvos žurnalistų sąjunga.