Vis tik šį kartą suveikė Lietuvos sankcijų saugikliai – pilotui paprašius leidimo išskristi į Rusiją, jis duotas nebuvo. Tuomet pradingo ir pats pilotas. O jis, Rusijos pilietis, dirbęs Gedimino Žiemelio verslo grupei priklausančioje įmonėje ir turintis leidimą gyventi Lietuvoje. Dabar institucijos svarsto, ką daryti su Palangoje įstrigusiu lėktuvu.
Beveik 3 savaites Palangos oro uoste nejudinamas stovi „Cessna“ dvivietis lėktuvas. Ir būtent dėl jo Lietuvos institucijos sprendžia detektyvą. Kaip pranešė LRT Tyrimų skyrius, kovo 16-ąją, pilotas šiuo lėktuvu į Palangą atskrido iš Švedijos. Ir viskas buvo gerai, iki kol pilotas nepapildė skrydžio plano, mat Palanga buvo tik tarpinė stotelė.
„Skrydžio plane iš Švedijos į Lietuvą, nebuvo jokios informacijos, buvo pirminis, vėliau skrydžio plane atsirado kita informacija, kad sekanti kryptis yra Rusija, tokiu atveju suveikė visi saugikliai ir nebuvo šitas skrydis išleistas“, – aiškino Transporto saugos administracijos direktoriaus pavaduotojas Justas Rašomavičius.
Tai, kad pilotas nori skristi į Rusiją, pranešė jau nusileidęs Palangos oro uoste. Pagal galiojančias sankcijas Rusijai, skrydžiai į ar iš šios šalies į mūsų erdvę galimi tik išimtinais atvejais, pavyzdžiui, humanitariniais tikslais.
„Pilotas buvo informuotas, kad reikalinga, jeigu nori tęsti skrydį, turi kreiptis į transporto saugos administraciją, gauti išimtį ir tuomet jis pasiskambino, paklausė kas per išimtis, jam buvo paaiškinta kokie reikalingi dokumentai ir... jis dingo“, – kalba J. Rašomavičius.
Pats pilotas Rusijos pilietis, tačiau turi leidimą gyventi Lietuvoje. Jis dirbo Gediminui Žiemeliui priklausančios grupės įmonėje „BAA Training“, bet ne Lietuvos, o Ispanijos padalinyje.
„Minimas darbuotojas pas mus dirbo nuo 2018 metų, jis dirbo pas mus skrydžių instruktoriumi, apmoko būsimus pilotus mūsų organizacijoje, dirbo pas mus apie 10 valandų per mėnesį, tai 0,25 etato, tai pakankamai nedaug“, – teigė „BAA training“ atstovas Kšyštof Gulbinovič.
Įmonės atstovas sako, kad dažnai instruktoriai turi ir papildomų darbų, tačiau tai, ką jie veikia savo laisvu laiku, įmonė nesidomi ir nekontroliuoja. Vis tik po šio incidento, instruktorius buvo atleistas iš darbo.
„Manau, mes aiškiai transliuojame įmonės viduje, kokia mūsų politika, kokios mūsų vertybės ir tai suprantama, kad tai nėra priimtina“, – kalbėjo K. Gulbinovič.
Su lėktuvą pilotavusiu vyru mūsų institucijos daugiau nesusisiekė, jis prapuolė. Bet, kaip skelbia LRT, panašu, kad tai galėjo būti bandymas apeiti tarptautines sankcijas. Šį lėktuvą iš Danijos aeroklubo įsigijo Turkijoje registruota įmonė. Tačiau ją valdo rusas Jevgenijus Kabanovas. Jis valdo ir bendrovę Italijoje, kuri reklamuojasi rusams, kad gali padėti apeiti sankcijas ir, pavyzdžiui, sugrąžinti lėktuvus iš Europos į Rusiją.
„Tikrai yra neįleidžiama daug orlaivių atskristi į Lietuvą, kurie bando, prašo, ar prašo praskristi, tikrai tokių sprendimų yra daug, išimtys nedaromos, pozicija atsakingų institucijų yra griežta, tai kalbant apie sankcijas, tai yra kasdienis procesas“, – sakė Susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Taigi, dabar incidentą tirianti transporto saugos administracija TV3 žinias informavo, kad netrukus gali kreiptis į teisėsaugą, kad ši pradėtų tyrimą dėl galimo sankcijų apėjimo.
„Aš pats keliaudamas po ES šalių oro uostus, labai dažnai matau orlaivius ir su kai kurių šalių vėliavomis, kurie stovi ir sėkmingai laukia, kol bus priimti tam tikri sprendimai, jau čia teisėsaugos institucijų sritis“, – tvirtino M. Skuodis.
Koks gali būti pačio piloto likimas – neaišku. Jam grėstų atsakomybė, jei būtų įrodyta, kad jis dalyvavo schemoje bandant apeiti sankcijas. Vis tik jei neatsiras nei pilotas, nei lėktuvo savininkas, Lietuvai teks galvoti, ką daryti su Palangoje stovinčiu lėktuvu.
„Paprastai anksčiau ar vėliau atsiranda tokie savininkai, tai matysime. Sunku dabar spekuliuoti, kas būtų, jeigu būtų, tyrimas atliekamas, matysime kokios bus tolimesnės išvados“, – sakė J. Rašomavičius.
„Aš manau, kad reikia atiduot Ukrainai. Konfiskuoti ir atiduoti Ukrainai, o jie jau sugalvos. — O mes galim taip daryt? — Aš manau, kad reikia pradėti, iki šiol nė vieno turto, jachtos, kuri buvo sulaikyta, iki šiol dar nebuvo konfiskuota, realizuota ir nebuvo atiduota ukrainiečiams, galėtume būti pirmi“, – sakė Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas Laurynas Kasčiūnas.
Vis tik neoficialiai svarstoma, kad ši istorija galėjo būti tiesiog mūsų institucijų testavimas. Norėta pažiūrėti, ar įmanoma per mūsų šalį išgabenti lėktuvą į Rusiją. Vis tik, jeigu būtų pasirinktas kelias iš Lietuvos, ar kitos Europos sąjungos šalies vykti į kitą trečiąją šalį, pavyzdžiui, Turkiją, lėktuvas, ko gero, būtų aptarnautas ir praleistas. O iš ten jis jau galėtų sėkmingai pasiekti ir pačią Rusiją.