Pareigūnai Alytaus–Lazdijų kelių skriejančią klevo lapu pažymėtą „Audi“ vejasi net 200 kilometrų per valandą greičiu. Mašiną pavijus ir galiausiai sustabdžius paaiškėja, jog nutrūktgalvis vairuotojas teises gavo vos prieš porą mėnesių. Greičio pedalą iki dugno mynęs vairuotojas pagal KET negalėjo važiuoti greičiau nei 70 kilometrų per valandą greičiu.
Reportaže prieš jūsų akis keliu lekia vos 3 mėnesius teisę vairuoti turinti 19–metė mergina. Ji greitį viršija net 50–čia km/val. Neįtikėtina, bet pareigūnai ją viršijančią greitį sulaiko jau antrą kartą per pusvalandį. Tokie nežabotu greičiu lakstantys vairuotojai – Lietuvos kelių kasdienybė.
Pagal dabartinius įstatymus baudžiami pirmą kartą šis vairuotojas, viso labo atsipirko vos didesne nei 200–tų eurų bauda. Tiesa metams neteko teisės vairuoti. Tačiau ar jie tikrai nesės prie vairo, pasakyti sunku.
Nori didinti nuobaudas
Bausti pasiryžę ir kai kurie Seimo nariai. Jų įsitikinimu, dabartinės nuobaudos kelių erelių nuo pavojingo vairavimo sau ir aplinkiniams neatbaido, o gal net ir skatina juos lakstyti. Seimo narys Kęstutis Masiulis žada siūlyti Seimui dar didinti nuobaudas už greičio viršijimą.
„Jeigu galima važiuoti viršijant greitį daugiau negu 100 km. Tarkim, 195 km kelyje, kuriame leidžiama važiuoti 90 kilometrų per valandą, tai ir pelnyti 200 eurų baudą, tai aš manau, tai yra neadekvati bauda. Ji neadekvačiai per maža, nes pavojus, kuris sukeliamas tokiu greičiu švilpiant keliu, tai jis yra tikrai didelis. Ir tuo pačiu galima, tarkim, už kokį nors pažvejojimą neleistiną pelnyti tūkstantinę baudą. Tai čia yra kažkokie nesuprantami baudų kriterijai“, – sako Kęstutis Masiulis, Seimo narys.
Šiuo metu už greičio viršijimą numatomos finansinės sankcijos svyruoja nuo 12 iki 500 eurų. Jeigu už greičio viršijimą ne daugiau 30–čia km/val. gausite baudą iki 90 eurų, tai peržengus šią ribą laukia daug rimtesni nemalonumai.
Jums ne tik teks sumokėti mažiausiai 120 eurų, tačiau neturint minimalaus dvejų metų stažo, vairuojant motociklą ar sėdus už 9 vietų ar 3,5 tonos sveriančios transporto priemonės vairo gali tekti ir atsisveikinti su vairuotojo pažymėjimu iki metų.
O lekiant pusšimčiu kilometrų daugiau nei leidžiama gresia prarasti teises bent mėnesiui ar trims. Be to, teks sumokėti baudą iki 550 eurų. Masiulis aiškina, kad ir teisių atėmimas galėtų būti griežtesnis. Anot parlamentaro, teises reiktų atimti ilgesniam laikui, o gal net ir konfiskuoti greičio mėgėjų automobilius.
„Vairuotojo pažymėjimo atėmimas – ir jisai galėtų būti pakankamai ilgas. Nemoki vairuoti – nevairuok. Kuo daugiau kvailioji, tuo ilgiau negalėsi kvailioti. Tuo skaudesnė pamoka. Pamoka turi būti. Jeigu tu esi paauglys vis dar, tai vaikui turi būti ribos dedamos. Jeigu tu dar esi suaugęs vaikas, tai ir ribos bus uždėtos iš išorės – subręsk, nebekvailiok. Automobilio atėmimai turėtų būti. Vienu žodžiu, aš manau, kad šitaip turėtų būti, šitaip baudžiami šie asmenys“, – sako Seimo narys.
Nuomonės išsiskiria: prieš didesnes baudas – patys pareigūnai
Kelių policijos teigimu, dar didesnės baudos problemos neišspręs – esą dabartinės nuobaudos yra adekvačios ir pakankamai veiksmingos.
„Šiam momentui kokios yra galiojančios tos baudos ar atsakomybės, kurios numatytos už tuos pažeidimus, jos, mūsų nuomone, yra pakankamai efektingos, jos orientuotos būtent į tokius pažeidimus, kurie labiausiai sukelia pavojų eismo saugumui ir kelia grėsmę eismo dalyviams“, – komentuoja Vytautas Grašys, Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas
Policija sako, jog tai, kad visuomenė diskutuoja apie kelius pažeidinėjančius erelius, yra gerai. Tačiau nereikėtų iš musės daryti dramblio.
„Iš tikrųjų tų jau pačių didžiausių chuliganų, kelių gaidelių, kurie labai greitai važiuoja, na, jų skaičius tikrai nėra didelis ir šiam momentui, palyginus su praėjusiais metais, jų skaičius kažkiek mažėja“, – sako jis.
Pareigūnų nuomone, vairavimo kultūra Lietuvoje priklauso nuo to, kaip ruošiami nauji vairuotojai, kaip eismo dalyviai pripratinta jaunus žmones elgtis keliuose. Tam pritaria ir Seimo narys Simonas Gentvilas. Jo nuomone, net ir įvedus mirties bausmę, vis tiek atsiras tokių, kurie viršys greitį, o įsišaknijusias problemas reikia spręsti švietimu, ne baudomis. Juk kiek bedidinamos bausmės girtiems vairuotojams, išgėrusių už vairo nemažėja. Tik daugėja geriančių ir važiuojančių be teisių.
„Už vairavimą girtam dabar jau taikoma ir baudžiamoji atsakomybė, bet kiek man yra žinoma, vairuojančių išgėrus nepamažėjo ir teismai kaip sprendžia, taip sprendžia. Net ir baudžiamoji atsakomybė iš tikrųjų neatgraso, tai mes turim kalbėt, ką mes turim daryti kitaip su vairuotojų paruošimu mokyklose, kalbėjimu su jaunimu, nes tai yra didžiausia rizikos grupė ir vien kalbėt, kad, na, didelės baudos atgrasys, tai yra lengviausias ir greičiausias sprendimas, bet tai niekur neatves“, – teigia Seimo narys Simonas Gentvilas.
Kol ginčijamasi, kokiomis priemonėmis geriausia bausti kelių erelius, šalyje daugėja štai tokių ribinių greičio matuoklių. Planuojama, kad šį rudenį Lietuvoje jie vidutinį greitį stebės 25 atkarpose, o per ateinančius dvejus metus tokių atkarpų padidės iki 125. Tačiau ar šios priemonės atneš norimų rezultatų, parodys tik laikas.
Išsamiau žiūrėkite TV3 žinių reportaže.