Rūta pavėžėja dirba jau metus. Jauna moteris pasakoja, kad šiuo metu tai pagrindinis jos pajamų šaltinis, kurį galima puikiai priderinti prie savo reikalų. Rūta dirbti pavėžėja nusprendė su nuosavu automobiliu, tad pati sprendžia, kada dirba, o kada ne:
„Buvo grafikai, kartais laiko gaila, naktį nėra darbo, o turi vis tiek turi stovėti. Negali miegoti. Tada pradėjau nuomotis, o galiausiai nusipirkau automobilį pasiskaičiavusi, kad labiau apsimoka nusipirkti, nei nuomotis. Kai pradėjau dirbti, svarsčiau, gal praeiti kursus, turėti taksisto licenciją. Kiek teko su pačiais taksistais pakalbėti, jie patys sako, kad neapsimoka. Technikinės daugiau, visokie mokesčiai yra."
Pavėžėjai pasakoja per dieną užsidirbantys apie pusšimtį eurų. O savaitgalių naktimis ir dvigubai ar trigubai daugiau. Štai Vladas pavėžėju pradėjo dirbti prieš porą mėnesių. Jam tai papildomas uždarbis po pagrindinio darbo.
„Darbe dirbu dvi dienas, dvi laisvos. Kada yra laiko, išvažiuoju pavėžėju padirbti. Per savaitę kažkur po dvi dienas dirbu", – kalbėjo pavėžėjas Vladas.
Pavėžėjimo verslui toliau plečiantis, sunerimę taksistai Seime jau ieško užtarėjų. Jie skundžiasi dėl nelygių konkurencijos sąlygų. Taksi mašinos techninėje apžiūroje turi būti purtomos kas pusmetį, vairuotojai dirbti tik visiškai blaivūs – 0 promilių alkoholio, o kur dar brangesnis automobilio draudimas, privalomas plafonas, taksometras. Viso to nereikalaujama iš pavėžėjų.
„Pavėžėjo verslas šiai dienai yra niekaip nereglamentuotas. Tik deklaracijos pateikimo procedūra, daugiau jokių reikalavimų nėra", – tikino taksi verslo asociacijos vadovas Arūnas Kaminskas.
Tad Seimas jau rengia apynasrį pavėžėjams. Dėl galimų neapskaitomų pinigų už keliones jiems ketinama uždrausti priimti grynuosius pinigus.
„Padės mokesčių inspekcijai, FNTT geriau kontroliuoti tų bendrovių finansus, konkurenciją su taksi darys sąžiningesnę", – mano Seimo narys Jurgis Razma.
„Bet 40 proc. Lietuvos žmonių neturi sąskaitų banke, jie neturi atsiskaitymo kortelių, neturi mobilių telefonų, kuriais galima atsiskaityti. 40 proc. žmonių netenka naudotis pavėžėjų paslaugomis. Arba turėdami tik grynų pinigų automatiškai stumiami į šešėlį. Toks dirbtinis bandymas atskirti taksi ir pavėžėjus neskaidrina tos sistemos", – teigė liberalas, taip pat Seimo narys, Eugenijus Gentvilas.
Išgirdę apie numatomą draudimą priimti grynuosius pinigus, vežėjai jau rengiasi mūšiui Seime.
„Tai esminis klausimas, vartotojui apsunkinama, prieinamumas mažėja, kaina to pasekoje galėtų didėti. Ar kas nors galvoja apie vartotoją galutinį?", – situaciją komentavo „Bolt" vadovas Andrius Pacevičius.
Tuo metu taksistai trina rankomis, mat jiems uždrausti priimti grynuosius pinigus niekas nesirengia.
„Taksometras yra kasos aparatas. Dėl atsiskaitymo grynais, ačiū Dievui, pritarė. Nes būtų prieštaravimas. Jei pavėžėjas gali atsiskaityti grynais ir nėra kasos aparato. Turguose įvedėm kasos aparatus", – paaiškino A. Kaminskas.
Iš pavėžėjų seimūnai rengiasi ne tik atimti teisę naudoti grynuosius pinigus. Vežti keleivius jie galės tik dirbdami su įmone, privalės įregistruoti savo individualią veiklą ir mokėti atitinkamus mokesčius.
Pavėžėjai privalės turėti bent dvejų metų vairavimo stažą, nebūti įsiskolinę Mokesčių inspekcijai, vairuoti tik visiškai blaivūs. O kad pavėžėjus būtų dar lengviau kontroliuoti, svarstoma jų automobilius netgi ženklinti specialiais registracijos numeriais – kaip ir taksi.