Priešpaskutinį “Gaidos” festivalio vakarą (spalio 19-ąją) Vilniaus Rotušėje nuskambėjo šiuolaikinių lietuvių kompozitorių kūriniai - tikras devynių kompozicijų maratonas, tęsęsis beveik tris valandas.
Koncertą pradėjusi Osvaldo Balakausko “DoNata-2” akordeonui su fonograma - tai prieš dešimtmetį sukurtos kompozicijos tąsa. Šį kartą kompozitorius akordeono tembru (koncerte grojo Kazys Stonkus) eksponavo susikurtos dermės iš vienos natos galimybes, kartu pritariant tai orkestrą, tai ritminius mušamuosius atstojančiai fonogramai.
Antano Kučinsko kūrinys “Lietuvoje”, sukurtas festivalio užsakymu, šmaikščiai parodijavo ne tik tautiškumo aspektą muzikoje, bet ir analogiją su Terry Riley “In C”. Visų pirma griežiant akordeono ir armonikos duetui (Kazys Stonkus ir Arvydas Kidra) ir instrumentų tembras, ir elementaraus trigarsio akordo kartojimas, liaudiškos polkos citavimas akivaizdžiai asocijavosi su kaimiškos kapelos skambesiu. Šio kūrinio harmonijos monotonija ne tik neprailgo (kaip kad neprailgsta ir beveik valandos trukmės T Riley kompozicija), bet klausytojams kėlė šypseną ir šis parodijavimas buvo atvirai priimtas.
Koncerte skambėjo ir keletas teatralizuotos muzikos pavyzdžių - tai Snieguolės Dikčiūtės “Karnavalas”, daugiaprasmis ramybės vaizdelis Anatlojaus Šenderovo “Idilijoje” ar Algirdo Martinaičio “Bičių žmogus”. Kurį laiką teatre dirbanti kompozitorė Snieguolė Dikčiūtė ir festivaliui parašė šios srities muziką - aktorinių elementų perpildytą muzikinį spektaklį akordeonui, balsui ir mušamiesiems (Kazys Stonkus, Giedrius Arbačiauskas ir Saulius Auglys - mušamieji). Ir vis dėlto Arlekino drabužiais apsirengę spektaklio dalyviai, ypač tai raudantis, tai isteriškai besikvatojantis kalbėtojas, jų kuriamus personažus šaržavo betikslėje garsų terpėje. O Šenderovo “Idilija”, įkūnijusi šmaikštų “idilijos” atkūrimą, atlikta puikių, įtaigių ne tik grojimu, bet ir vaidinimu menininkų (Petro Geniušo ir Davido Geringo), tuoj pat sukėlė minčių apie galimybes šį kūrinį išgirsti dar ne kartą kaip nuotaikingą pjesę bisui.
Ne tiek atvirai teatralizuotai, kiek filosofuotai skambėjo Felikso Bajoro opusas, kuriame klausytojai buvo kviečiami įsigilinti į gyvenimo tęstinumo po mirties idėją, skambant poeto Gibrano mintims (vokalo partiją atliko Sigutė Trimakaitė, violončele ir fortepijonu pritarė D. Geringas ir P. Geniušas). Analogiškai filosofinę šio vakaro muzikos sferą papildė ir į slaptas kūrėjo, taip pat ir klausytojo gelmes orientuotas Arvydo Malcio opusas “Šešėliai”, operuojantis žemais trombono, violončelės ir paruošto fortepijono (Marius Balčytis, D. Geringas ir P. Geniušas) garsais. Ir nors po antrosios koncerto dalies nemaža dalis klausytojų, neištvėrę aktualiosios lietuvių muzikos maratono, į trečiosios valandos programą jau negrįžo, dar vieną teatralizuotą - savotiško savęs paaukojimo (arba “menininko trenktumo” įrodymo, kaip teigia kompozitorius) ritualą išvydome Martinaičio kūrinyje, parašytame Berlyno festivalio “Maerzmusik” užsakymu.
Gal ir nieko keista, bet trečiąją koncerto dalį pradėjusi Ričardo Kabelio kompozicija “Veidrodis” daug daugiau intrigos sukėlė perskaičius anotaciją buklete nei išgirdus monotonišką, išskirtinai konstruktyvių manipuliacijų trijų trombonų ir styginių kvarteto (trombonininkai Marius Balčytis, Rimantas Valančius, Audrius Stasiulis ir “Chordos” kvartetas) žaidimą muzikos garsais. O bene svarbiausias, įdomiausias, originaliausias (taip pat ir labiausiai išbaigtas) šį vakarą atrodė jauniausios kompozitorių atstovės Ramintos Šerkšnytės styginių kvartetas “Rytų elegija” (griežė “Chordos” kvartetas). Vaidybinio filmo inspiruotose keturiose kvarteto dalyse “Vėjas rūke”, “Šnaresiai”, “Tyla” ir “Rauda” buvo girdėti ne tik Ramintos kompozicinis meistriškumas, bet ir nuoširdus įsijautimas į perteikiamų gamtos peizažų tikrumą. Pavyzdžiui, trečioje dalyje galėjai išgirsti dar vieną mėginimą muzikos garsais užfiksuoti tylos fenomeną, o raudos alegorija finale peraugo į šaižų, visuotiną ir nepertraukiamą riksmą.
Priešpaskutiniame koncerte pratęsę pažintį su lietuvių muzikos aktualijomis, klausytojai kviečiami į festivalio “Gaida” kulminaciją - paskutinį festivalio vakarą susitikti su Didžiosios Britanijos kompozitoriumi Gavinu Bryarsu jo autoriniame koncerte (Nacionalinė filharmonija, spalio 20, pirmadienis, 19 val.).
Klausimas šiuolaikinės muzikos mėgėjams:
Šiandien (01.20) "Gaidos" festivalyje - kompozitoriaus Gavino Bryarso ansamblis. Atsakykite, su kuriuo dainininku yra bendradarbiavęs Gavinas Bryarsas?
Bobu DylanuDavidu BowieTomu Waitsu
Atsakymą siųskite į Lietuvos muzikos informacijos ir leidybos centrą el. paštu [email protected] ir laimėkite bilietus į "Gaidos" festivalio koncertus arba ką tik išleistą dvigubą CD "Zoom 2 - contemporary music from Lithuania".